Gå til innhold
Arkivverket

[#24265] Maria Olsdtr. f. 1834, Lom prestegjeld


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Søker etter Maria Olsdtr. f. 26. juli 1834, Kumjordet,Lom. Hun ble med foreldrene da de flyttet 1841 til Jøssund sogn i Åfjord prg. Hun ble konfirmert 1850 fra Kjempeplassen under Mandal i Jøssund sogn. I 1857 flyttet hun til Tørrum i Bjugn prg.Etter 1857 har jeg mistet sporet av henne. Jeg kan ikke finne henne i FT 1865, 1875 eller 1900,men i dødslistene til hennes far som døde 1872, er det opplyst at det er to levende barn, der Maria er en av dem. Hun kan ha utvandret til Amerika? Selv har jeg ikke så mye erfaring i å lete opp personer som er utvandret.Håper på posivtivt svar.MVH. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Grethe, du har funnet rett familie i FT 1865 for Åfjord. Maria ble født utenfor ekteskap av foreldere Ole Olsen Kummen og Kari Jonsdtr. Traastad. Glemte å nevne at hun er fra Skjåk (Skiaker) sogn som den gangen var Loms prg. Denne Marie i Bardu var etter tellinga født i Loms sogn i Lom prg. Men det kan godt være at det er denne Marie jeg søker etter. Er på Statsarivet i Trondheim nå og jeg skal se i vielsen hvor hun er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Det er nok ikke denne Marie i Bardu 1875. I vigselen i 1865 står det at hun er født i Lom og at faren heter Ole Nilsen. Da er jeg like langt igjen :). M.V.H Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei! Stusset litt på denne Helmer O. Johansen som er fosterbarn hos Maria`s foreldere på Kjempeplassen under Mandal i ft. 1865, Åfjord. Skjekket så kirkeboka for Åfjord og fant da: HELMER ODIN, f. 23 Mai 1863, dpt. 10 Juni s.å, foreldre: Ungk. Johan Kristian Johansen Fætta og Pige Maren Olsdt. Mandal. Disse foreldrene har Torgeir funnet igjen på Tøndelstrand, Da med deres 2. barn Johan Martin f. 1863. Lånte en Mikrofilm med folketellingen 1875 for Bjugn og finner igjen familien på Foshaug.Der er både Helmer og Johan., og Johan og Maria har da fått to barn til, Krestian f. 1867 og Klaus Odin f. 1871. I dåpen til Helmer er en Anne Olsdt. Mandal fadder, kanskje det er denne Anne Olsdt. som er søster til Maria (Maren).Prøvde også å lete etter vigselen deres men kan ikke finne den verken i Åfjord eller Bjugn. Er ikke helt sikker på at det er denne Maria jeg søker etter, men sannsynligheten er dog stor at dette er riktig Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Mari Olsdtr. f. i Lom 14.12.1834 av foreldre Ola Persson og Marit Larsdtr. er nevnt i Bygdabok for Lom bd 2 (utg. 2002) s. 165 under Høgbrenna. Mari fikk ei dtr. Mari Steinarsdtr. f. 1861 i Lom. Mari Olsdtr. gm. Jakob Amundsson f. 1845 på Sagflaten (bd 1 s. 68). Mari og Jakob reiste til Målselv i 1865, Mari døde på Blomstrand i Bardu 1916, Jakob i 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Har vært på statsarkivet og kikket i kirkebøkerne for Bjugn og har funnet ut at Johan Kristian Johansen døde 29. mars 1899, Mebostad, Bjugn og enke Marie Olsdtr. Foshaug døde 21. apri 1905, Mebostad, Bjugn. Fødselsåret på henne er oppgitt å være 1834 som passer veldig godt med denne Maria som jeg leter etter. Jeg lurer på om det var vanlig og ta med fødselsdato på gravstøtter på denne tiden (1905)? Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.