Gå til innhold
Arkivverket

[#24279] Søgne i Vest-Agder på slutten av 1700-tallet


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg har nesten gitt opp å tyde kirkebøkene for Søgne på slutten av 1700 begynnelsen av 1800-tallet!!3 jan 1837 giftet Søren Thorchildsen Frøsland seg med Rakel Tønnesdatter Hævager. Brudgoms far Thorchild Johnsen Frøsland. Bruds far Tønnes Christen Hævager.Ifølge FT 1865 for Kristiansand er både Søren og Rakel født rundt 1810.I FT 1801 for Søgne finner jeg en Torchild Johnsen 23 år og ugift under Hævager (Rakel og ikke Søren sulle være fra Hævager..) Videre finner jeg en Tønnes Christensen 9 år under Egestøl. Disse to kan jo være fedre av brudeparet - jeg finnes ikke kjent i Søgne - vet noe noe om disse gårdene og folkene der? Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

1865-tellingen (RHD) – Søren Torkildsen, født 1811 i Søgne og Rakel Tønnesdatter, f. 1811, Søgne [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1001&kenr=0884&bnr=0884&ln=000>Lenke Funnet i FamilySearch:Søren Torkilden, døpt 5. mai 1811 i Søgne, sønn av Torkild Jonsen og Johanne Marie Tønnesdatter LenkeTorkild Jonsen kan være identisk med Torkild Jonsen bor på Hævager i Søgne i 1801, 23 år og ugift LenkeNår det gjelder Rakel, har jeg i FS funnet en Rakel Tønnesdatter, døpt 24.11.1811 i Søgne, men iflg. FS er hun datter av Tønnes TØNNESEN og Berte Katrine Ånensdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

I følge mine notater er Rakel Tønnesdatter Hevåger datter av Tønnes Tjøstelsen Hevåger 1774-1849 (opprinnelig fra Ramsdalen i S. Audnedal) og Berte Katrine Ånensdatter Try Søgne 1774-1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da må det være feilregistrering i FS. Det viser hvor viktig det er ikke å stole helt og fullt på FS, men kontrollere registreringene der mot originalkildene.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Tønnes Tjøstelsen ( Lenke ) er omtalt i Søgneboka 2, side 163. Han er også nevnt i borgerrulle for Kristiansand, side 208. Der er han omtalt som skipper Thønnes Tjøstelsen Dahl. Søskenbarnet Gunder Toresen Kåfjordnes tok også etternavnet Dahl, og har etterslekt med det etternavnet i Danmark, Sør-Afrika og New Zealand.Farfaren Gunder Tjøstelsen var min tttt-oldefar. Han er nevnt i Sør-Audnedal bygdebok, side 150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.