Gå til innhold
Arkivverket

[#24281] Tjøtta og Alstadhaug, 1800tallet


Gjest Peggy MArit Krogh
 Del

Recommended Posts

Gjest Peggy MArit Krogh

Min samboers oldemor het JOhanna Petrine Olsdatter (Hansen), født 1870 Alstadhaug. Hun var ektefødt datter av Ole Johan Hansen. Han var født 1833-6, Sør Herøy, og var medlem av Frikirken. Han står derfor ikke i kirkebokene, men i vaksisnasjonsoversikter har jeg funnet han, søsken og at faren antageligvis het Hans Jensen. Johannas mor het Helene Marie Nilsd Tenden , født 24.08.1841, uegtefødt barn av Nils Jacobsen (?), Indre Sandvær og Hana Maria Hansd Sleholm.Ole Johan Hansen og Helene Marie Nilsdatter bodde i folketellingen for 1875 på Prestvaldøen i Alstadhaug.Ønsker opplysninger om disse menneskene og eventuelt 'spor' hvor jeg kan lete videre. Er det f.eks noen bygdebøker fra plassene? De er jo veldig konsentrerte rundt Tjøtta. Hvor og når er de født f.eks?På forhånd takk, mvh medlem 17845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peggy MArit Krogh

Kan legge til at de hadde en datter til utenom Johanna Petrine, som het MArie Pauline og var født 1865, Herøy. Hun finnes ikke på senere tellinger, så jeg antar hun døde som liten. I tillegg viser 1875 tellingen at de tok til seg en fostersønn, Anders Mathias Abelsen, født 1867. I 1865 losjerte de på Tenden Wangshollmen, hos husmann Alexander Arntsen f 1832. Ole Johan HAnsen var fisker. Er takknemlig for noe informasjon overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peggy MArit Krogh

*sukk*Hva bør jeg gjøre videre? Ser ikke ut til at det er noen som har kjenneskap til disse menneskene.. Lese kirkebøkene fra perm til perm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Ole Johan og Helene Maria hadde også datteren Oleanna Maria f. 30.06.1878. Foreldre Ole Johan: Hans Jensen f. 1792 og Pernille Pedersdtr. f. 1801, gift 02.11.1823. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Syns litt synd på deg, men her er dataene.Ole Johan Hansen ble født 20/5-1863 av foreldre Hans Jensen, Sør Herø og Beritte Pedersdatter. Ref.: Herøy kirkebok 834c1-87Johanna Petrine ble født 11/4-1870 på Gederø av foreldre Ole Johan Hansen og Helene Margrette Nilsdatter. Ref.: Tjøtta kirkebok 817c1-side 2Ole Johan Hansen og Helene Margrette Nilsdatter ble gift 19/10-1862 i Tjøtta Kirke. Ref.: Tjøtta kirkebok 817c1-223Helene Margrette ble uekte født 24/8-1841 av foreldre Niels Jacobsen, Indre Sandvær og pige hana Maria Hansdatter, Sleholmen. ref.: Tjøtta kirkebok Alstahaug kirkebok 830a10-186Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peggy MArit Krogh

Tusen takk for svar!Otto: Tålmodighet er ikke min fremste dyd.. Men du fikk rett =)John: Dette var interessant! Johanna hadde en lillesøster.. Har du funnet det på Mormonernes sider?Svein: Meg er det ikke synd på, elsker å holde på med dette. Men et hjertesukk en gang i blant hører vel med.. ;) Takk for opplysningene.. Ole J Hansen sto i kirkebøkene likevel altså.. Men det er vel 1833 som er riktig fødselsår? Tusen takk iallefall!Da er det bare å nøste videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.