Gå til innhold
Arkivverket

[#24289] Kristiansund N


Gjest Asbjørg Folkestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørg Folkestad

Maria Cathrine Erichsdatter Metzler, født i Bergen 1755, ble hjemmeviet i Kristiansund 3.9.1782 med svensk skipper Johan Rosenbech. De fikk en datter, Christina Maria Rosenbech i 1782. Hun må være født i tiden mellom vielsesdagen 3.9.1782 og den dagen moren ifølge Kvernes kirkebok ble introdusert den 19.11.1782 'Johan Rosenbechs kone Maren Mesler'. Jeg finner ikke fødselsdatoen! Christina Maria er enebarn, moren døde allerede i juni 1783 og da som enke, dette ifølge skiftet etter hennes mor Kirstine Marie Buch salig Winther,hun var gift 3 ganger. Er det noen som har støtt på disse personene ved leting i Kristiansund, og evt. har funnet fødselssted og dato for Christina Maria Rosenbech? Jeg er takknemlig for alle opplysninger. mvh Asbjørg Folkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi finner henne heller ikke. Har sett i kirkeboka for Bremsnes sogn og Kristiansund sogn. Har du sett etter i Kvernes sogn?Siden hun ikke står, har vel presten glemt å føre henne inn. Ved konfirmasjonen 8. oktober 1797 er hun 15 år, så da bør hun være født i 1782.I ETC Lenke er det heller ingen ekstra opplysninger utover dem du har om Chirstina Maria Rosenbech.Finner heller ikke dødsfallet til mora i 1783. Det finnes vel overformynderiprotokoller for dette tidsrommet, og der kan det vel stå et eller annet, siden begge foreldrene hennes døde. De finnes i Statsarkivet, så dem har vi ikke direkte tilgang til. Også i skiftedokumentene kan det være noe å hente. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Hjertelig takk for svar fra alle 3. Jeg har sett i kirkeboka for Kvernes, men kan ikke finne henne der. Jeg får undersøke om det finnes overformynderprotokoller og skiftedokumenter. Prester som glemmer liker jeg ikke!!vennlig hilsen Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.