Gå til innhold
Arkivverket

[#24294] Kystruten Bergen - Kristiania.


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

Hvor kan jeg finne skikkelig litteratur eller opplysninger om kystruten mellom Bergen og Kristiania på slutten av 1800-årene og begynnelsen av 1900-årene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg prøvde å søke på nettet og fikk Arendal dampskibsselskap, men den adressen virket ikke. Men det kunne se ut som om de hadde med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden finnes ikke, bare overskriften, men får glimt av hva det inneholder når jeg holder pila over navnet. Fikk lest noen få ord til: Først leste jeg at det startet 1865. Dernest så jeg: ADS Dampen ble stiftet 9/3 1857 for rutetrafikk Arendal-Bergen-Kristiania. Selskapet består fortsatt, men lenge siden noe skip seilte.Så det har tydeligvis noe med Arendals-Dampskibsselskab å gjøre.Kanskje det står noe i Arendals historie av Birger Dannevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

'På Sørlandet hadde Arendals Dampskibsselskab fått sitt første skip, hjuldamperen Nedenes, i 1858. Skipet ble først satt inn i rute mellom Kristiansand og Risør. Senere ble ruten utvidet til å gå mellom Kristiania og Kristiansand. Fra 1864 gikk ruten hele strekningen mellom Bergen og Kristiania. Kystruten Oslo-Bergen ble drevet som samseiling mellom Arendalske dampskibsselskab og Stavangerske fra 1867 til 1963, da statstilskuddet i ruten ble opphevet. Arendalske fortsatte ruten frem til 1969.'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

ADS finst ikkje lenger som eige selskap. Dei dreiv òg med busstrafikk - og etter at båtrutene vart nedlagde, var dette det einaste dei hadde att. Det selskapet vart selt til NSB for nokre år sidan og er no ein del av Nettbuss.Til Svein Atle: Ta ein telefon til Arendal bibliotek (via kommunens sentralbord 37013000). Eg trur dei har ei bok om ADS som sikkert omhandlar kystruten. Dessutan vil eg tru Stavangerske har ei eller anna jubileumsbok som òg omhandlar det same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) var et av rederiene som konkurrerte i Kystruten Bergen - Oslo. Stoff om dette kan finnes i 100-års jubileumsboken til DSD: ''Det Stavangerske Dampskibsselskab 1855-1955'', forfatter R.A. Lorentzen. Vet at boken finnes på Stavanger Bibliotek og kan helt sikkert fjernlånes til ditt lokale bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.