Gå til innhold
Arkivverket

[#24296] Niels Nielsen og Magnil Nielsdatter fra Ås i Akershus


Gjest Nina Mastberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Mastberg

I FT 1801 bor Niels og Magnil på plassen Enerstuen på gården Ås. I følge F.S. giftet de seg 26.01.1782 i Ås, Akershus. I bygdebok for Ås er de nevnt, men det står ingenting om hvor de kom fra. Er det noen som har tilgang til kirkebok for Ås som kan sjekke om det står noe om navn på foreldre eller fødested ved vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Kirkebokens opplysninger er like sparsomme som FS:'1782. d 26. Jan. Aas (...) 2. Niels Nielsen, Magnild Nielsd:'.[Kilde: Ås nr. 2, s. 563a, 1782 nr. 2 (egne notater: Hf314, fil 897).]Magnilds navn er unikt i Ås (1801). Du nevner ikke at hennes mor - Eli Olsdtr. (77) - er bosatt sammen med familien på Enerstuen i 1801.Har gjenfunnet konfirmasjonen til Magnild 1778:'Confirmerede 1778; Aas (...) 24. Magnild Nielsdatter Aas - 17.'[Kilde: Ås nr. 2, s. 468, nr. 24 [to med dette nr.] (egne notater: Hf314, fil 823).]Dessverre har jeg ikke så god tid, men jeg kunne ikke finne dåpen ved rask gjennomkikk 1760-63 [egne notater: filene 129-165].Niels Nielsen er den eneste ved dette navnet - og alder rundt 44 - i hovedsognet (Ås) 1801; en kandidat konf. i Ås kirke 1774 (alder og bosted passer også bra):'(...) Anno 1774. Aass (...) 11; Nils Nilsen Aas Ejer .. 16'[Kilde: Ås nr. 1, s. 198, 1774 nr. 11 (egne notater: Hf314, fil 217).]Jeg har heller ikke gjenfunnet dåpen til Ni[e]ls, men etpar kandidater er der ihvertfall: 1) Niels Nielsen, sønn av Niels Hansen Sjøskogen, døpt i Nordby k. 7.8.1757 (Ås#1, s. 92 [fil113]), 2) Niels, 'uekte' sønn av Margretha Hansd: og 'procurator Hyn' (uten fornavn), døpt i Ås k. 30.4.1758 (Ås#1, s. 99 [fil 119]).Med beste hilsener RC ( rc@ager.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Tusen takk for info. Da må jeg studere bygdeboken nærmere for å se om jeg finner noe om de to Niels guttene som ble født i 57 og 58. Er Sjøskogen en gård? Jeg finner ingen gård med det navnet i FT 1801 for Ås. Det sto vel ikke noen gård på Margretha Hansdtr. ved sønnens dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Nina; du skriver:'Det sto vel ikke noen gård på Margretha Hansdtr. ved sønnens dåp?'Hvilken sønn refererer du til her?Sjøskogen plass u. Nøstvedt (gnr. 107), og et etablert områdenavn pr. idag for Ås-/Nordby-folk.Med beste hilsener RC ( rc@ager.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Jeg refererer til sønnen Niels som hun fikk med procurator Hyn. Jeg lurte bare på om det sto noe om hvor moren bodde, slik at jeg kanskje kunne finne noe om henne i bygdeboken. Takk for opplysningen om plassen Sjøskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Dette fant jeg i Ås bygdebok i dag: 'Nils Hansen var visst den siste som bodde på Kroerenga i 1760 - 1770 årene. Han var sønn av Hans Rasmussen Nygård i Nordby og gift med Gunhild Olsdatter. Barn: Johannes f.ca. 1751..... Nils f. 1757, til Einarstuen! I 1750 årene hadde de vært i Sjøskogen.' Så da har jeg kanskje funnet den rette Niels Nielsen, takket være god hjelp herfra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.