Gå til innhold
Arkivverket

[#24299] Ingeranna Pedersdatter (1852) Melbø datter av Peder Peders. og Elina Ingebrigtsd


Gjest Inger Krabbestig
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Krabbestig

Kan noen fortelle meg mer om Ingeranna Pedersdatter, født 30.05.1852 , konfirmert 13.10.1867 i Hen Foreldrene er Peder Pedersen (1821 - 1867, Grytten) og Elina Ingebrigsdatter (f 1832 i Veø) Jeg leter etter etterkommere i denne familien, men finner ingen spor. Faren druknet på vei hjem fra banken i Åndalsnes i 1867 Ingeranna hadde 4 brødre og en søster Peder (f 1867) flyttet til Vesterålen Peder (f 1854) flyttet til Børsa i Trøndelag Edvard (f 1860) emigrerte til USA 17 år gammel Petter (f 1863) emigrerte til USA Ane (f 1858)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Krabbestig

Tusen takk Grethe. Dette er ganske sikkert et steg i riktig retning, spesielt at den ene datteren er skredder gjør at dette ser lovende ut. Det lille jeg vet om denne familiens etterkommere i Romsdal er nettopp at de har drevet konfeksjonsfabrikk på 50 tallet, så dette kan være 'the missing link'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Denne Inger Anna Pedersdatter Melbø, 1852-1923, er født Flovikholm og flyttet til Grytten. Hun var gift med John Knudsen Rydjord, 1843-1923, født på Rydjordhagen under Rydjord. Han var husmann på Langteigen, bygslet plassen i 1885, bygde løe og brøt opp 100 mål jord, flink slåttekar. De giftet seg 1876 og fikk 4 barn Maria, Lina, Knut og Peder. Jeg har oversikt over hele etterslekten, ligger inne i min database og kan godt sende deg en RTFfil dersom dette er den rette Inger Anna.Jeg finner ikke Inger Anna på Flovikholm (Nesjestranda) ved en rask gjennomlesning, men siden hun er kalt Melbø i bygdeboka for Holm sogn, samme forfatter, er hun vel vokst opp der. Melbø i Grytten (Hen).Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Krabbestig

Dette er jo nesten for godt til å være sant. Jeg vil sette enormt stor pris på at du sender meg en mail, så kan vi utveksle opplysninger. Inger Anna var søster av min oldefar, Peder Pedersen som ble født i 1867, etter at faren druknet, og flyttet til Vesterålen. Jeg vet at noen av slekten hans var på besøk så sent som på 50 tallet, men på den tiden var det ingen som tenkte på å notere navn eller adresser, og nå er det ingen igjen i min familie som husker detaljer lengre. Mailadressen min er ilk@bork.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Da har jeg funnet Peder Pedersen Unhjem f 1822 i Grytten, han fikk bygsel på et markastykke kalla Flovikhaug i 1854 og bygde et lite hus og en løe der. Han tok navnet Flovik, giftet seg 1851 med Eline Ingebrigtsdatter Nord Nesje, f 1831, gardmannsdatter (7 generasjoner foran henne kan letes opp i Bygdebok for Nesjestranda av Arnold Solemdal). I bygdeboken står det nevnt 3 barn: Inger Anna f 1852, Peder f 1854 og Ane f 1858, videre at familien flyttet fra bygda og er senere ukjent. Fødselsåret til Peder Pedersen stemmer altså ikke med det du har. Stemmer det med søsterens navn? De yngste barna må i tilfelle være født etter 1858. Og Peder, f 1854 kan jo være død og en ny Peder kommer i 1867.At det er skreddere og syersker involvert i folk fra Grytten og Veøy er ikke rart, det surret i symaskiner i nesten alle stuer og kjellere, også på Rydjordbøen hvor Inger Annas mann kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Krabbestig

Det er nok riktig Peder Pedersen. Og Ane stemmer, det samme gjør navnet på min tipp-oldemor (Eline) Tusen takk for mail :o) Jeg kommer nok til å bruke resten av kvelden, og vel så det, på denne /Inger K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Krabbestig

Nei, jeg har ingen anelse om hvem anene til Peder er. Å finne en Peder Pedersen er som å lete etter den berømte nåla i høystakken. Har du noen flere opplysninger om Peder ? Alt jeg vet om min oldefar er at han opprinnelig het Peder Pedersen, at hans far (også peder - han som var gift med Elina -sammen med en del andre) omkom på sjøen på vei hjem fra et besøk i banken i Åndalsnes, før oldefar ble født. Oldefar Peder ble vist nok satt bort til en familie på Unhjem og han tok familienavnet Lien. Så det er godt mulig du har truffet blink denne gangen også. Jeg neier og takker igjen :o) /Inger K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det var det at bygdeboken for Nesjestranda kaller Peder Pedersen (1821-1867) for Unhjem som gjorde at jeg slo opp på Unhjem. Der er det en Peder Pedersen 14 år i FT 1801. Aldersmessig, 34 år, stemmer jo det ganske brukbart med som far til PP (1821-1867). Det var derfor jeg koblet gårdsnavn og alder. Skulle det være ham har jeg som sagt mer info, men foreløpig er det jo mye dersom, hvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Foreldrene til Peder (1821) er trolig gift i Grytten (Hen kirke) en gang før 1820. Er Peder Pedersen Unhjem far kan alderen stå i kirkeboken f ca 1787, altså fra 33 år og tilsvarende yngre sett ut fra når de gifter seg. I tillegg kan gården Undhjem være nevnt.Dåpen til Peder (1821) vil også stå i kirkeboken, og der vil også i hvert fall farens navn stå, kanskje også moren og eventuelle faddere som kan være blant Peders søsken. Hele 7 søsken er nevnt i FT 1801. Gårdstilknytningen kan derfor også stå i forbindelse med andre dåpsinnføringer.Du må låne filmen for Grytten (Hen kirke) for nevnte tidsrom og bruke en leser f.eks. på biblioteket som også skaffer deg filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.