Gå til innhold
Arkivverket

[#24306] Anne Mørch f. ca 1752 , Anne Jensdatter Mørch, Brokvik, Trondenes


Gjest Ingvild Alme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Alme

Jeg leter etter Anne Mørch f. ca 1652 d. 1711 på gården Brokvik, Trondenes gift med Mads Larsen. Har funnet en Anne Jensdatter Mørk f. ca 1752 d. 1832 på gården Brokvik, Trondenes gift med Iver Christensen, Er det noen som vet om dette er den samme Anne som har vært gift to ganger. Jeg står fast her og vil være glad for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her seks innførsler i FamilySearch (IGI) på Anne Mørk, Trondenes, gift med Mads Larsen. Men årstallene spriker, så her MÅ du sjekke ev. originalkilder. Jeg søkte innenfor tidsrommet 1640-1660, her er de aktuelle lenkene:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=600002775106&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeLenkeLenkeLenkeLenkeLenkeHar også funnet Mads Larsen (Mads Lauridsen) i 1701-manntallet for Trondenes, som er registrert av Börje Jonsson http://www.trekilen.com/Trondenes_1701.html. I 1701 står Mads oppført med sønnen Benjamin, som jeg har funnet i FS (Ancestrial File) Lenke. Han var gift med Karen Nilsdatter, Breivoll, Ibestad (iflg. FS) LenkeIflg. FS har Anne Mørk og Mads Larsen, foruten Benjamin, følgende barn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hvis du har skrevet rette årstall, er det 100 år mellom de to Anne. Det kan ikke være den samme. Har forøvrig dette om Mads: 'Mads Larsen bygslet halvparten av gården Brokvik etter Valborg enke i 1670, og to år etter overtok han også den andre halvparten etter enka Klara. Det er rimelig å anta at han måtte gifte seg med Valborg for å få innpass på gården. Da han døde var han imidlertid gift med en Anne Mørch. Fem barn er nevnt, men muligens hadde de enda flere. Mads levde under 'slette Vilkor', og etter hans død måtte enken avstå halve gården til Iver Kristensen, mens sønnen Benjamin bygslet resten. Anne og Mads hadde barna: 1) Selgen (1675-1747), g.1. Kirsten Kaspersdatter, g.2. NN, bosatt Vollstad. 2) Lars, f. 1681 - død før 1739, g.m. Maren Kristoffersdatter, bosatt Ramstad. 3) Benjamin, (1687-1733), g.m. Karen Nilsdatter, bosatt Brokvik. 4) Peder 5) Øllegård Kilde: Trondenes Bygdebok, Folk og slekt i Trondenes' mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Alme

Hei Håkon Brun, Takk for svar Ja, Jeg har skrevet feil årstall Anne Jensdatter Mørch døde i 1732. Jeg synes det er så rart at Anne Mørch som var gift med Mads Larsen måtte avstå halvparten av garden til Iver Kristensen som er gift med Anne Jensdatter Mørch. Jeg lurer på om hun derfor kan ha vært gift på nytt med han. Alle årstallene jeg har funnet har bare vært ca årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Skogli

Anne Mørch: Jeg har registrert en god del på denne slekten. Dersom du kontakter meg kan du få ca 33 sider av etterkommere av Mads Larsen og Anne Mørch. (Har reg. at hun er født 1632.) Jeg benytter slektsprogrammet WinFamily, så dersom du også benytter det, kan jeg eksportere denne filen til deg.mvh Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Alme

Hei Arnfinn. Takk for at du svarte meg. Jeg vil være glad for å få det arbeidet du har gjort. Men jeg er ikke så flink med data. Hvis du vil sende meg en word fil eller en ged fil vil det være fint. Jeg bruker slektsprogrammet Embla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Alme

Hei Grethe. Takk for at du sendte meg alle disse linkene. HAr sett gjennom dem, men finner ikke noe der. Jeg har desverre ikke anlending til å gå inn i originalkildene så jeg hadde håpet på at noen kunne hjelpe meg. Mvh Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

HeiArnfinn, i hvilke kilder har du hennes fødsel i 1632. Forøvrig er Anne Mørch min 6. tippoldemor og er interessert i alt om deres etterkommere. Så hvis noen har noe å bidra med så tar jeg gjerne i mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Alme

Til Arnfinn Skogli. Jeg glemte å gi deg min epost adresse, den må du vel ha for å komme i kontakt med meg ialme@online.no. Jeg er en etterkommer etter Benjamin Madsen fra Brokvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Ja, også jeg er etterkommer av Anne og Mads. Et raskt tastetrykk på etterkommerrapport for Mads, resulterte i 73 sider med etterkommere i Brothers keeper. Jeg kan ikke se at det fins noen kilder som bekrefter at Anne ble født i 1632. Det kan heller ikke være rett. Benjamin ble født i 1687, i så fall ville Anne ha vært 55 år da. Jeg har registrert at Anne og Mads ble gift ca. 1665, men det er jeg usikker på. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

En ting til som jeg glemte. Hvis det jeg har er rett, må det være to forskjellige Anne Mørch. Mads Larsens kone, Anne Mørch, døde i 1711, mens du Ingvild sier at Anne Jensen Mørch som var gift med Iver Kristensen døde i 1732. Jeg skal undersøke dette nærmere. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Ja, nå er jeg tilbake igjen. Anne Mørch som var gift med Mads Larsen, er IKKE den samme som var gift med Iver Kristensen. I følge Folk og slekt i Trondenes het hun som ble gift med Iver Kristensen (1660-1732) Anne Jensdatter (1675-1733), altså ikke Mørch. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Alme

Hei Håkon Brun. Tusen takk, du har gitt meg svar på det jeg spurte om, samtidig har jeg også lært meg å bruke brukerforumet. Du skriver at du har mye informasjon om denne slekta. Håper det er greit om jeg tar kontakt senere også. Mine besteforelde er Ingeborg Eleonora Benjaminsen og Halvdan Ingemann Benjaminsen, de var søskenbarn.Mvh Ingvild Alme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Der skal findes et samskifte efter Iver Kristensen og Anne Jensdatter, hvilket bør kunne give svaret på om Anne Jensdatter er identisk med Mads Larsens hustru Anne Mørch.Hvis det stemmer hvad 'Folk og Slekt i Trondenes' skriver om Iver og Anne's eneste kendte barn, Inger Iversdatter, at hun skal være født o. 1700, så er dette endnu en indikation på at Ivers hustru Anne ikke kan være Mads Larsens enke, da Mads Larsen dør 1703.Men vi må heller ikke glemme at da Zacharias Hansen Mørch (1723-93), Lille Venje og Sørrollnes i 1757 bliver gift med Anne Marie Jakobsdatter (1734-86) fra Brokvik, så opgiver parterne at være hinanden beslægtet i 2nd og 3die led. Og da Anne Marie Jakobsdatter, Brokvik er barnebarn af Iver Kristensen og Anne Jensdatter ligger det meget nært at tro Anne Jensdatter og Anne Mørch er een og samme person.Se ægteskabsbevillingen her: [url="http://www.nose.dk/Norge/images/vielsesbev.tif>http://www.nose.dk/Norge/images/vielsesbev.tifMen det skulle så også betyde at ægteskabet imellem Anders Jakobsem (1725.1809) fra Brokvik og Kirsten Selgensdatter (1723-1808) fra Vollstad, skulle kræve bevilling da de ville være hinandens kusiner.Se også gerne mine hjemmesider på slægterne: http://www.nose.dk/Norge/madslarsen.html, http://www.nose.dk/Norge/iverolsen.html,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Alme

Hei Simon Ellefsen. Dette var spennende informasjon. Takk for de lenkene du har lagt inn. Jeg hadde bare en magefølelse da jeg stilte spørsmålet, og det er jo ikke god nok dokumentasjon. Det skal bli interesant å følge debatten videre. Mvh Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jeg var skråsikker på at det var to forskjellige Anne, men Simon Ellefsen gjorde at jeg ble i tvil. For å finne et endelig svar, må vi finne ut hvordan Zacharias Hansen og Anne Marie Jakobsdatter var i slekt. I følge Trondenes bygdebok står det: 'Bruket ble 1758 bygslet til Sakarias Hansen (f. ca 1717, d. 1793) som oppgis å stamme fra Lille-Venje i Dyrøy. Han brukte av og til slektsnavnet Mørch.' Kanskje vi må lete i Dyrøy for å se om det er noe slektskapsforhold mellom Zacharias og Anne Marie. Zacharias kan neppe være barnebarn av Anne Mørch og Mads Larsen, ingen sønner het Hans. Nå hadde de ei datter ved navn Øllegård som vi ikke vet noe om. Hun kan ha vært gift i Dyrøy, så det er kanskje der svaret ligger? Anne som var gift med Iver Kristensen het Anne Jensdatter. Kanskje kan en finne en far til henne ved navn Jens, men det er vel lite sannsynlig. Vi må også ta med i betraktningen at et slektskap mellom Zacharias og Anne Marie kan gå gjennom hennes farsslekt. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Her er noe om Zacharias: http://vestraat.net/iea-p/p204.htm#i21033 Dessverre vet vi ikke hva mora het. En forklaring kan være at Anne Mørch var søster til Zacharias' bestefar Sakarias Hansen, f. 1655. Og hvis det da var slektskap mellom Zacharias og kona Anne Marie, så må vel Anne Mørch og Anne Jensdatter være samme person? Nå blir det vel litt komplisert det her? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det kan i hvert fall ikke være kirkebøker de har brukt, mest sannsynlig skifteprotokoller, men det vet jeg ikke. Men dette er uten tvil den tidsperioden hvor forfatterne av Folk og Slekt har vært litt usikre. Og selv om de har gjort en kjempejobb, så fins det en og annen feil, og her kan være et slikt tilfelle. I likhet med Ingvild Alme synes jeg det er merkelig at Anne Mørch måtte avstå halve gården til Iver Kristensen som var gift med Anne Jensdatter (Mørch). Spørsmålet er om hun giftet seg med Iver Kristensen og at de hadde halve bruket mens sønnen Benjamin overtok andre halvparten. Jeg har dessverre ikke Trondenes bygdebok, Sandtorg herred, for hånden. Hvis det er noen som har den, kan de slå opp og undersøke på gården Brokvik. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du les forordet i Folk og Slekt vil du sjå at dei har nytta skifteprotokollar for tida 1707 til kring 1800. Dei seier òg at der er store hol i desse mellom 1712 og 1730.Ein må difor gå ut frå at Anne Mørchs død i 1711 er funne der. Likeså at Iver Kristensens død i 1732 og Anne Jensdotters død i 1733 er henta frå dei protokollane.Ut frå dette kan eg ikkje sjå at det er grunn til å tru at Anne Mørch og Anne Jensdotter er same person. Iver K. og Anne J. fekk ei jente, Inger, kring 1700 som var gift kring 1725 og levde til 1746. F-året hennar (1700) er sikkert rekna attende frå opplysningar i kyrkjebøkene ved død.Elles finst alle offisielle rettingar til Folk og Slekt på nett på denne sida: http://home.online.no/~fndbred/fstr.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

I flg. Skifteregistet Troms 1690-1805 som ligger på Digitalarkivets sider så finner vi samskifte til Anne Jensdatter og Iver Kristensdatter. Finner ingen varianter av Anne i det aktuelle tidsrommet (1711). Hvis vi ser på navnegivningen på barnebarna til Mads Larssen så skulle man tro at Anne(a) ville blitt brukt, noe det ikke er. Derimot er Elisabeth brukt to ganger på barna til Selgen og Benjamin uten at jeg kan finne dette navnet hos foreldrene/besteforeldre til mødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Som tidligere nevnt, Folk og Slekt er et kjempearbeid. Likevel kan det skje feil. Selv har jeg skrevet mange lokalhistoriske artikler og gjort skikkelig research. Likevel har jeg gjort noen feil. Det fins flere feil i Folk og ... enn de som fins på den offisielle rettelsen som det henvises til. Men målet her er ikke å finne feil, men å finne det riktige svaret på problemet som opprinnelig ble reist i denne tråden. Selv heller jeg til at det er to forskjellige Anne, men jeg er etterhvert blitt i tvil, og da må vi undersøke alle muligheter. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då er det vel ei ny gransking av skiftekjeldene som må til? Eller finst det andre kjelder? For øvrig kan jo feil i F&S framleis meldast inn, anten til Margaret Johansen eller publiserast i 'Slekta vår' i Harstad - for deretter å bli lagt ut på rette-sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.