Gå til innhold
Arkivverket

[#24309] Jan Andreassen GRUNDT (ca. 1720-ca.1804)


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Jan (Johan) Andreassen GRUNDT dukker opp i Årdal i Sogn midt på 1700-tallet og gifter seg der i 1754 med Martha Gjertrud Andreasdatter SCHMIDT (1732-1803). Noe senere, trolig på 1770-tallet, flytter de til Bergen der vi finner paret i 11. rode i 1801. De hadde i alle fall disse barna: - 1. Anne (ca. 1755-1809), gift i Årdal. - 2. Marthe Dorothea (1758-????), gift i Bergen. - 3. Andreas Schmidt (f.1766), skjebne ukjent.Er det noen som kjenner opphavet til denne Jan (Johan) GRUNDT eller noe om skjebnen til Andreas Schmidt Jansen GRUNDT*?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Grethe! Jeg hadde glemt å sjekke Arne Moens slektssider. Han har registrert at Jan Grundt var født i Bergen 1724, men jeg kan ikke finne noe om det i kirkebokdatabasene for Bergen, så jeg føler meg ikke sikker på at dette er rett.Jeg ser også at Arne Moen har en del flere barn enn jeg hadde. Det har inspirert meg til å lete fram flere (foreløpige) data om barna: - 1. Anne (ca. 1755-1809), gift i Årdal. - 2. Marthe Dorothea (1758-1834), gift i Bergen. - 3. Catarina Leonora (1760-1846), gift i Bergen. - 4. Øllegaard (ca.1762-1816), gift i Bergen. - 5. Andreas Schmidt (f.1766), skjebne ukjent. - 6. Margrete (1769-1771). - 7. Georg (f. 1773), skjebne ukjent. 8. Ulrikke, skjebne ukjent. I tillegg kommer en mulig sønn til: Mathias (f.ca. 1770), sjømann i Bergen 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg henter denne tråden fram igjen først og fremst for å supplere de opplysningene jeg hadde i 2004. Jeg har funnet ut to viktige ting om Jan. For det første hadde han ganske sikkert en søster som het Else Sofie og som giftet seg i Årdal i 1737. For det annet er det flere ting som kan tyde på at Jan og Else Sofie var barn av Anders Jacobsen Grundt (ca.1678-1731) som var klokker i Vang i Valdres (se Lenke ).Men det er fremdeles flere uavklarte spørsmål. Fortsatt er jeg uten opplysninger om skjebnen til sønnene Andreas Schmidt Grundt (f.1766) og Georg Grundt (f.1773), og datteren Ulrikke Grundt. Og fortsatt mangler dokumenterte opplysninger om klokkeren Anders Jacobsen Grundt (konas opphav m.m.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.