Gå til innhold
Arkivverket

[#24313] Eric Jönsson Uppman f. 1766. Var kommer han ifrån?


Gjest Annika Persson
 Del

Recommended Posts

Gjest Annika Persson

Hej! Jag har släkt i Holmedal och Västra Fågelvik i Värmland. Där har jag stött på Eric som var soldat i Upsal, Holmedal. Det står att han är född i Norge. Han gifte sig med Ingri Halfvardsdotter f. 1758, men svårt att läsa var. I A1:4 Holmedal s. 20, står det att hans mor hette Karin Olsdotter och var född 1723, men inte var hon var född. Vet någon var dessa kom ifrån? Tacksam för hjälp Vänlig hälsning Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Annika. Jeg er selv en Uppman, vel, det er min mors pikenavn. Men Erik Jönsson har jeg ikke truffet i mitt arbeid med denne slekten. Vil vel tippe at de har vært soldat samme sted, Uppman er et soldatnavn. Min forfar flyttet fra Näved til Gårdtveten, Holmedal i 1838. Og deretter i 1843 til Uppsal, Holmedal.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika Persson

Hej Lars! Eric var i Upsal A1:3 1791-1795 och a1:4 1797-1801. 1805 flyttade de till Hän, Holmedal. Troligtvis är de ine släkt, utan bara tagit soldatnamn efter stället de bodde på. Men i Dalskog (där jag bor) har min sambos släkt soldatnamnet Rask som följt barnen också. En del kanske gjorde så. Tack för ditt intresse. Med vänlig hälsning Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.