Gå til innhold
Arkivverket

[#24322] Mathias Mørch / Bereth Esaiasd. Strønstad - Hadsel


Gjest Tommy  Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy  Paulsen

Søker foreldrene til Mathias Mørch f.1779 og hans kone Bereth Cathrine Esaiasdatter Strønstad.Begge bor under FT1801 på gården Strønstad/Hadsel, og er tjenestefolk. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11866.wc2&variabel=0&postnr=2423&fulle=true&spraak=n>LenkeJeg kjenner til to barn : Martine LenkeEllen Maria Lenke Har forsøkt å søke på FS uten hell, finner der en mulig kandidat til Mathias, men fødselsåret er feil. Står 1797 og ikke 1779. Feilskrevet ? LenkeKan det da være noe sammenheng med tema 19360 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Berit Cathrina Esaiasdtr var født i 1780 på gården Vassvik i Hadsel, og foreldrene var Esaias Esaiassen (f. 1745, foreldre Esaias Berntsen/Lucia Pedersdtr) og Ranni Gabrielsdtr (f. ca. 1747,foreldre Gabriel Olsen/Maren Olsdtr). Mathias var født i Vågan, og fullt navn var Mathias Ravn Mørch. Mer veit jeg ikke i øyeblikket. Han og Berit gifta seg i Hadsel 02.08.1807, og hadde i hvert fall disse barna: Esaias (1806-1823), Anna Maria (1808-1813), Jens Andreas (f. 1817), Martine Mørch (f. 1820), Jørgen Falch (f. 1821) og Ellen Maria (f. 1824). Aldersforskjellen mellom barn nr. to og tre er påfallende. Paret kan ha bodd i Vågan disse årene og fått barn der, men kirkebøkene før 1866 i Vågan er som kjent brent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

I følge FS IGI var Mathias Mørch Jensen Rafn født i Grytting, Hadsel 1775-1782. Sønn av Jens Rafn, oppgitt f. samme sted. Vet ikke hvor mye dette kan stoles på. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Kan legge til at Gabriel Olsen Lonkan f. 1715 Storå, Hadsel (foreldre Oluf Johansen Ulvøy (1692-1718) og Maren Lassesdatter Storå), død ca. 1787 Lonkan, Hadsel, gift med Maren Olsdatter Hennes (1721-1768). Hennes foreldre var Ole Jacobsen Holmsnes (ca. 1685 Hennes -1725) og Randi Christensdatter Holmsnes (-1751).Du finner mye mer på http://www.trekilen.com/Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til (3): Jeg kan ikke finne spor etter noen av disse navnene på Grytting. Og kirkebøkene for Hadsel er rimelig gode for tida rundt 1780, da han blei født. Mathias er første gang nevnt i Hadsel i 1801, da tjente han på Strønstad og var 22 år. Jeg har lurt på om han var sønn til Matias Rafn på Laupstad i Vågan (ikke langt unna Strønstad), men skjønner ikke heilt hvor Mørch-navnet kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy  Paulsen

Tusen takk alle sammen! :-)Johan I. Borgos : Har du mer opplysninger om 'Matias Rafn på Laupstad i Vågan' ?Med vennlig hilsen Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Audun Lem

Kan denne Mathias Ravn Mörch være en dattersönn av Mathias Mathiasen Ravn og Dorothea Nilschen Lem i Romsdal ? Disse hadde blant annet sönnen Tollev Lem Ravn som i Folketellingen 1801 for Eid har i sin husholdning sösterdatteren Bolette Mörch, 19 aar gammel. Vi vet at Tollev ihvertfall hadde to söstre, Adelus Dorthea Ravn f. 1756 og Karen Krog Ravn, f. 1769, men det er uvisst hvem som ble gift Mörch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tommy Paulsen

Løfter opp dette temaet.Jeg lurer på om noen kanskje sitter med DIS Salten sin skifte CD, og kan gjøre oppslag på den Matias Rafn, som Johan I. Borgos nevner i innlegg (5)?Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Finner ingen Mathias Rafn på Cden med skifter for Salten men det er to skifter etter Margrethe Hansdatter Rafn; Sommersel i Hamarøy 1734 og i Tielde i Ofoten i 1744. Ingen av skiftene nevner en Mathias. Men denne Margrethe kunne kanskje være en slektnig på en eller annen måte.Har ikke lest alle innleggene i tråden, men...Har du sjekket Mørch-navn i Astafjorområdet hos Simon Ellefsen - http://www.nose.dk/Norge/IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg var litt snar - det er en rekke personer under Ravn som jeg går gjennom nå, så langt jeg rekker. Finner jeg denne Mathias, lar jeg høre fra meg.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er jo også en rekke Mørch-navn i Salten, men ingen Mathias Mørch er nevnt i skiftene.Finner en Vilatz Mathias Nilsen Ravn på Tørrestad i Ofoten i et skifte i 1852. Det er jo langt senere, men den eneste med kombinasjonen Mathias og Ravn.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Takk Inger for forsøk på å finne Mathias i skiftene. Dette blir en vanskelig nøtt, om hele tatt mulig!Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Kan dette være en søster av Mathias Mørch f.ca.1779 ?Finner på www.trekilen.no Lofoten og Vesterålen sorenskriveri. Prestenes døde- og vigselslister 1809-50 Vågan og Gimsøy sogn Død 1834, Enke Vendel Gabrica Mathiasdatter, 50år. Oppholdsted Løbstad Trolig henne i 1801 Hadsel LenkeMvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Den som Johan I. Borgos 'lurer på' om er Mathias Mørchs far (ref.innlegg 5), er vel her i 1801: LenkeKan han være oppført med Troelsen ? Trulsen? i et evt skifte ? Kan du sjekke det for meg Inger ?På forhånd takk.Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Finner bare en eneste Ole Troelsen i et skifte i 1776 på Qviig, Bodø. Navnet Troel er jo svært uvanlig i dette området. Kan det vise til andre områder? Finner heller ingen under Trulsen som kan passe selv om det er langt flere av dem.Jeg har ikke skiftene for Lofoten, men dem har dere sikkert sjekket.Spennende sak - og det er for tidlig å gi opp.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Har ikke tenkt å gi opp! :) Takk for oppslag igjen Inger!Fant på Statsarkivet i dag under konfirmerte 1796 i Hadsel : Mattis Jens. Strønstae 17år. Kan dette være 'min' Mathias ? Forsøkte å finne dåp i 1779/1780 men hadde store problemer med å lese det som stod i kirkeboka, kom derfor ingen vei videre.Kanskje Inger eller noen andre kan gjøre oppslag og se om de finner skifte til Jens Rafn(Ravn) ? (ref.innlegg 3)Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Dessverre finner jeg ingen Jens/Iens Rafn/Ravn i skiftene. De fleste Ravn holder til i Ofoten og to i Tjeldsund + de to nevnt i innlegg 9 som heter Rafn.Finner en Mathias Jensen Schrnstad! i Engeløy, han er 12 år i 1784 da skiftet holdes. Men alderen passer dårlig.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Beklager feilskriving - skiftet ble holdt i 1794 og da passer alderen noe bedre.Foreldre er Jens Pettersen og Ingeborg Ediesdatter. Ser på navnelikheten Strønstae og Schrnstad som må være en feilskriving for ett eller annet navn.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, tenkte nok det. Tok ham med siden det var den eneste Mathias Jensen som var nevnt. Men er det ingen mulighet for å finne ham i skiftene for Lofoten?Det er mange med navnet Mørch på CDen med skifter i Salten, men bare en, Jens Larsen Mørch, på Ørsvog, Waagan i Lofoten er nevnt blant dem i et skifte på Kjørnes/Tjelsund i 1791. Ingen andre med Lofoten som oppholdssted. Dette var ikke lett.Sjekker gjerne flere skifter for deg om du finner nye innfallsvinkler. Spent på om gåten lar seg løse.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Denne Jens Larsen Mørch har også en bror som bor i Waagen Lofoten, nevnt i samme skifte, men han heter bare Peter Larsen.Nevner dette med Waagen siden det er snakk om Vågan i innlegg 2. Brødrenes mor er Karen Petersdatter. I dette skiftet er det flere som bor i Waagen/Lofoten.Kan det være noe å spinne videre på her?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Takk igjen Inger. Er vel Jens og Peter vi finner her i 1801: LenkeHvis Mathias er født rundt 1780 er vel kanskje denne Jens for gammel til å være far?Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.