Gå til innhold
Arkivverket

[#24328] Haldis Gretha Enoksen f. 4 aug 1922 Kvikne/Tynset g.m. Arne Ingolf Wiseth


Gjest Ann-Carin Bøyesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Haldis Gretha Enoksen ble født 14 aug 1922 på Ulset, Kvikne eller på Yset, Tynset. Jeg har grunn til å tro at det siste er rett sted, men er ikke sikker. Hun var gift med Arne Ingolf Wiseth f. 25 mai 1923. Vielsen foregikk muligens i Trondheim. [Redaktøren har fjernet opplysninger om nålevende personer] Kan noen hjelpe meg å finne hennes foreldre og aner videre bakover noen ledd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Oj. oj, jeg har hennes foreldre!! Det går vel fort noen ganger gitt. Ikke bra det der!! Det er Edvard Ambrosius Enoksen f. 1883 i Rissa,død 1961 og Marta Fossum (Kvikne?) f. 1884. Det er MARTA FOSSUM som er gåten her. Jeg har fått opplysningene at Kvikne er etternavn og ikke fødested, men vet slett ikke om det er riktig. Jeg finner en Marta Fossum i 1900-tellinga på garden Fossum i Røyken f. 1885. Synes bare det er så merkelig at hun skal være så langt sørfra?? Hvis jeg har funnet rett dame, hva gjorde hun her i Trøndelag mon tro? Henne trenger jeg hjelp til å vite mer om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! I flg. den nye Kvikneboka bodde Marthe Fossum på Solvang s. 175, (død 10.3.1961). Hun skal være født 10.11.1884 i Øvre Rendal, og jeg finner henne her: LenkeMannen, Edvard Enoksen, er iflg. Kvikneboka fra Stor-Elvdal (1.12.1883-19.3.1972). Alt med forbehold. Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Hei Marie. Dette var spennende saker. Tror det er meget sannsynlig at du har funnet riktig person. Kan du finne mer om hennes aner i Kvikneboka, ettersom du tydeligvis har den for hånden? Likedan mer om hennes mann Edvard Ambrosius Enoksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

I den Kvikneboka jeg har, står det ikke noe mer om bakgrunnen til Marte og Edvard enn det jeg refererte.Men jeg mener å ha funnet noe i 'Bullboka' (Rendalen) - uten at det er kontrollert mot originalkilder. Marte kalles forresten Gundersdt her, men Guren og Gunder er jo ikke så ulikt..Marte Fossums mor er Marte Pedersdt Berge/Sveen Berge, og hennes foreldre igjen Peder Pedersen (Hanestad) f.1830 d.1902 og Marte Hansdt Trønnes f. 1838 i Stor-Elvdal.Og dette er nok 'din' Marte i Stor-Elvdal i 1900: LenkeMoren, Marte Pedersdt., finner jeg i 1900 i Ø. Rendal med bl.a. døtrene Ida og Hanna (Far: Maleren Pe(de)r Eriksen Forsberg), mens Martes far, Guren/Gunder Reiersen Fossum er som sunket i jorda; - og han kan jo sjølsagt være død. God natt!! Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei igjen! Jeg klarer ikke å dy meg, - og la deg gjøre oppdagelsene sjøl!!Her har jeg nemlig en god kandidat til Guren/Gurin i FT 1865 - med mor fra Rendalen: LenkeMarie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Du er ikke snau Marie!!! Sitter akkurat nå og registrerer nattens funn og tankene har dreid seg ganske mye om vår gode Guren. Hadde planlagt å starte søket på FT ganske så snart. Og der er du.... TAKK!! :-) Nå blir det neste mysteriet å finne ut mer om Haldis' mann, som jeg også har lagt ut, men fått lite respons (som jeg kan bruke) foreløpig. Stor søndagshilsen til deg fra Ann-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Og Oline Eriksdt er vel her på FamilySearch: LenkeI Bull: 'Rendalen' s. 201 under Smedberget: Erik Nilsen (Smed) f.1805 (g. 1837 m Else Ottersdt Berkset f. 1808) har Oline (uekte f.1835) med en Kari Ottersdt Nordset. (MULIG far: Otter Knutsen f.1789 dør 1833 på Nordset, sønn av Knut Ottersen Gammelstu Berkset og Aase Jensdt Negård Nordset, uten at det står noe mer om denne Otter.)Videre: Oline ble 1857 gift på Hanestad med skomaker Reier Gundersen fra Stor-Elvdalen (f.1823) Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Huff, den linken var det ikke mye hjelp i, men her er det jeg finner:OLINE ERIKSEN Female Birth: 23 JAN 1834 Christening:15 NOV 1834 Rendal, Hedmark, Norw. Parents: Father: ERIK NILSEN Mother: KARI OTTERSDTRMarie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Hei igjen. Ja her går det for seg!! Du leter og finner. Jeg registrerer etter beste evne. (puh!) Jeg er imponert over velviljen din. Kjempeartig!! Helt utrolig å få så mange opplysninger i full fart. Nok en gang en stor takk. Ann-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.