Gå til innhold
Arkivverket

[#24332] Søker info om Olea Olsdatter/Pedersen f.1875 i Larvik sine foreldre


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Jeg har fått opplyst fra statsarkivet i Kongsberg at hennes foreldre var tjenestedreng Ole Pedersen f.1828 og Gine Severine Hansdatter f.1843. De oppgis å være viet i 1865. Jeg tror begge to kom fra Brunlanes. Jeg finner en Gine Lovise i folketellingen for 1865 i Brunlanes som er gift med Ole Pedersen. Kan dette være de 'riktige' foreldrene til Olea? Her har de også en sønn. Det jeg da lurer på er hvem er Olea sine besteforeldre. Jeg har sett igjennom en bygdebok for Brunlanes men den går ikke lenger enn 1850 og jeg trenger å se på en som går etter 1850 og nærmere vår tid. Hvis jeg viste hvilken gård de kom fra er det lettere å finne forfedre. Er det noen som kan hjelpe med med å finne hennes 'riktige' foreldre og besteforeldre? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Olea var gift med Ole Andreas Hansen. Se eget tema om han. Olea hadde også mange søsken som jeg vet stemmer med sikkerhet; Ragne, Marie, Martine og Petter. Olea er født 27 juli 1875. Død 5 juni 1965. Olea er døpt 2 januar 1876. Hun er konfirmert i Brunlanes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

OLEA PEDERSEN Female-------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 02 JAN 1876 Larvik, Vestfold, NorwayDeath: Burial:-------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: OLE PEDERSEN Family Mother: GINA SEVERINE HANSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Her finner jeg Ole Pedersen i Larvik i 1865 men hvem er hans og Gines foreldre? Digitalarkivet: 1865-telling for 0707 Larvik. [12544/24] Rettar til dataene: RHD Post 347 av 641/6298 totalt i databasen Listenr Gårdsnummer Kjøpstad 347 347 269 Larvik Pnr Nytt hushold Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Trosbekjennelse Svin 3357 1 1 Anders Hansen hf Arbeidsman g 40 m Laurvig Stadskirken 1 3358 2 Anne Katrine Nielsdatter Hans Kone g 41 k Herre Værk Stadskirken 3359 3 Mathis Jacobsen Fostersøn ug 17 m Laurvig Stadskirken 3360 4 Josefin Matilde Andersdatter Deres Datter ug 8 k Laurvig Stadskirken 3361 5 Adolf Agebart Andersen Deres Søn ug 5 m Laurvig Stadskirken 3362 6 Albert Larsen Foster Søn ug 4 m Laurvig Stadskirken 3363 7 Julius Andersen Deres Søn ug 2 m Laurvig Stadskirken 3364 8 Hans Christian Hansen Foster Søn ug 2 m Laurvig Stadskirken 3365 9 1 Ole Pedersen Logerende Arbeidsman g 36 m Brunlaug Nes Stadskirken 3366 10 Gine Lovise Hansdatter Hans Kone g 25 k Brunlaug Nes Stadskirken 3367 11 Hans Peder Olsen Deres Søn ug 1 m Brunlaug Nes Stadskirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei;det finnes nyere bygdebøker for Brunlanes, som går helt fram til ca. 1990. Du har sikkert kikket i Lorens Bergs gamle fra rundt 1910.Et tips: Hvis du kopierer nettadressen til den sida du i folketellingen som du viser til, og limer inn den i meldingen din, får du ei lenke til den. Det blir ofte mer oversiktlig enn hva det ble i ditt innlegg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Jeg befinner meg i Danmark og har ikke mulighet til å kikke i bygdebøkene for Brunlanes. Jeg vet Olea hadde slekt på gårdene Lepperød og Brathagen men hvordan det hele henger sammen, det vet jeg ikke. Kanskje det kan løse seg hvis man viste hvordan de var i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Her har du lenken til Ole Pedersen og hustru i 1865, Lenke Det finnes bra bygdebøker for Brunlanes for nyere tid. 1992 Astri Jahnsen , III bind Brunlanes. Hvis du ikke har mulighet til å oppsøke biblioteket selv , kan du låne på fjernlån. Jeg har det dessverre litt vel travelt for tiden, men hvis du er litt tålmodig, kan jeg hjelpe deg med oppslag senere , hvis du fortsatt bor i Danmark? Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.