Gå til innhold
Arkivverket

[#24333] Sørfold, Nordfold, ca 1870


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

I gardsbok for Sørfold side 117 under Grovassbakk står nevnt at Amund Nilsen (14.11.1845 - 12.6.1871) ble gift 28.7.1870 med enke Berit Karoline Mortensdtr 4.5.1844 (far oppgis som Morten Mortensen Arjeplog i Sverige)I gardsbok for Nordfold side 201 under Sandbakk står nevnt at Olaus Edvard Hansen (6.4.1854 - 1930) ble gift 23.6.1876 med enke Brita Karoline Mortensdtr 9.4.1844 (far oppgis som Morten Mortensen Arjeplog i Sverige)I begge tilfeller er det med enke og far er MortenEr dette samme dame og hvem er så i tilfellet hennes første ektemann?Er Berit/brita født 9.4.1844 eller 4.5.1844 ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FamilySearch har jeg funnet følgende to ekteskap på Brita Carolina Mortensdatter. Brita Caroline Mortensdatter, gift 28. juli 1870 i Folda med Amund Nilsen [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500221477813&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeBrita Caroline Mortensdatter, gift 23. juni 1876 i Folda med Olaus Edvard Hansen LenkeI 1875 finner vi Karoline Mortensdatter, f. 1847, Arjeplog, Sverige som losjerende enke på gården Sandbak i Folden herred. Hun har sønnen Ole M. Amundsen, f. 1871. LenkeFunnet i FS: Ole Mortin (Morten/Martin?) Amundsen, født 1871, sønn av Brita og Amund Nilsen: LenkeI 1900 finner vi Karoline Mortensdatter, f. 1844, Gargnes, Sverige, bosatt på Bakken i Nordfolden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Takk for opplysningene, men det gav ikke så mye ekstra med hensyn til riktig fødsel på damen eller hven hennes første ektemann skulle være.Eller om det er feil i bygdebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Asbjørn Lind har skrevet bøkene. Han kan sannsynligvis svare på om det er kommet med en enketittel for mye. Jeg tar sjansen på å legge ut mailadressen hans her: (asbj.lind@c2i.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Lind

Hei - beklager sent svar ... Vedr. Berit/Brita Karoline Mortensdatter f. 1844 i Arjeplog. Ref. Slektsbok for Sørfold (utg. 1982) under fam. # 10 på Grovassbakk (side 117) og Slektsbok for Nordfold (utg. 1985) familie # 8 på Sandbakk (side 200). Dette er en og samme person (du ser at henvisningene også oppgir dette). Hun var altså først gift med Amund Nilsen, som omkom 12. juni 1871 da han gikk gjennom isen på Grovatnet, like ved gården Grovassbakk. Dette var hennes første ekteskap. Under folketellingen i 1875 logerte hun hos Hans Olsen på Sandbakk, og året etter giftet hun seg med sønnen Olaus. De bodde på Sandbakk i alle fall til i 1879, men både i 1882 og 1884 var de husmannsfolk i Stavfjord. I 1886 var de kommet tilbake til Sandbakk, men i 1890 var de flyttet til Heldal. Hvilke fødselsdato som er riktig for Berit/Brita har jeg ikke sjekket opp. Som du ser har jeg heller ikke med hennes mors navn, av den grunn at jeg ikke har sjekket i kirkebøkene i Arjeplog. Jeg ser av mine notater at navnet Berit er forandret til Brita i Slektsbok for Nordfold, trolig etter opplysnin fra etterkommerne i 1985. I samtale med etterkommere av Brita i 1985 ble det sagt at hun hadde en søster i Valnesfjord i Fauske. Under gården Løkås, se bind II Slektsbok for Skjerstad og Fauske, side 108, er oppført en Sara Stina Mortensdatter, f. ca. 1825 i Arjeplog. Om dette er hennes søster kan jeg ikke i dag bekrefte. Men det er ikke usannsynlig.Mvh Asbjørn Lind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.