Gå til innhold
Arkivverket

[#24334] Vaalerenggade 12, Oslo - Gulbrand Hansen


Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Funnet i FamilySearch (må alltid sjekkes, fordi FS kan inneholde feil!) – Gudbrand Hansen, f. 1842, Modum, sønn av Hans Gulbrandsen og Marte Engebretsdatter [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29798113&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeFolketellingen 1865 Kristiania (RHD) – Gudbrand Hansen, f. 1842, Modum:, ugift:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne familien er nesten enestående, de var faktisk på samme adresse både i folketellingene 31.12.1883 og 31.12.1885. Gulbrand Hansen står oppført som skomaker begge ganger, i adresseboken står han som skomakersvend i 1885.I 1883 og 1885 står de oppført to døtre, Helga Amalie født 1879 i Christiania og hennes tre år eldre søster Nikoline Marie.I Oslo menighed i Kristiania ( idag Gamlebyen ) finner vi Nikoline Marie konfirmert 04.10.1891, her opplyses at hun er født 04.08.1876 i Østre Aker ( som ventet )og døpt samme sted 08.10.1876. Her opplyses at morens navn er Maren Kristine Nilsen.I samme menighet konfirmeres Helga Amalie 07.10.1894, her opplyses dåpsdato 09.03.1879 og dåpsdato 22.05.1879 ( i Østre Aker ).Teoretisk er det selvsagt mulig, men det var neppe flere barn som vokste opp. Jeg har ikke slått opp i Østre Aker for å kontrollere dåps- og fødselsdato samt høyst sannsynlig finne vielsen. Men det skulle være ganske enkelt herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei.Takker for hjelpen.Grunnen til at jeg spør, er at min kone er født og oppvokst i dette huset.Hennes bestefar het Ingvald Hansen. Jeg vet ikke noe mer om enn at han bodde i Vogtsgt.Men, jeg vet at ' tante Karen ' var Ingvald's tante. Hun bodde her: Lenke' tante Karen ' skulle hete Karen Ødegaard.Karen eide Vålrengata 12 til hun døde rundt 1973.Jeg håpet på å finne en forbindelse mellom disse to familiene.Siden ' tante Karen ' var Ingvald's tante, må han jo være sønn av en av Karen's søsken.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Stein Eriksen

Nå har jeg funnet min kones bestefar.FT1943 - Vålrenggata 17:Ødegaard, Karen, f. 6-3-97, Enebak, ugift.Hansen, Evald, f. 21-4-1913, Oslo, ugift.De flyttet til Vålrenggata 17 i 1939. Før det bodde de i Høgdaveien 16, Østre Aker.Noen som vet om jeg finner Høgdaveien 16, Østre Aker, i de kommunale folketellingene for Oslo som de har på Byarkivet, f. eks. i 1920 - 1939 ?Jeg tror jeg har funnet Karen i FT1900.LenkeEvald ble fostersønn hos Karens foreldre da Evalds foreldre døde av tuberkulose.Han brukte navnet Evald Bergersen Hansen.Har noen mulighet til å sjekke Evald født i Østre Aker 21-4-1913 ?Evald giftet seg med Astrid. ( Hun fant jeg i Adresseboka for 1987-88, Oslo, boende i Vogtsgt. 51 ).Astrids foreldre skal være Sigvald og Borghild Juul, bosatt i Sannegt. 21. Det sies at Sigvald og Borghild skal være fra Drammens-distriktet.Alle opplysninger mottas med takk.Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.