Gå til innhold
Arkivverket

[#24344] Slektsnavnet Wejel/Weiel? Forbinnelse til bl.a. familiene Sparre og Anholt.


Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Kjenner noen til etternavnet Wejel? Anne Sophie Wejel trolovet seg 23.8.1742 og giftet seg 5.10. samme år med Ole (Perssøn) Anholt, bonde, prokurator og lensmann fra Stokke i Vestfold jf. Vestfold-slekts registrering av viede: [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0720Viede1&view_detail=1&ID=685>LenkeMens jeg har funnet en del av Oles aner, bl.a. vha. Vestfold-slekts utlagte bygdebok for Stokke Lenke, så har jeg foreløpig få letetråder for Wejel, utover å ha funnet en Hans Larsen Weiel som er registrert ved Akershus festning 5.2.1742 i Olaus Ovenstads Militærbiografier. Hans forlot tjenesten, ba om avskjed fra Tønsberg og ble dimittert uten videre 9.5.1744. Han kunne vel være en slektning. På http://www.vigerust.net/by/toensberg1720.html 'Manntall over borgere i Tønsberg med Holmestrand, 6. august 1720' er nevnt Lauridz Hansen Weiel og Hans Hansen Weiel. Begge finnes også på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Angående Anholt:I bladet Gjallarhorn, nr. 33 (2003), har jeg argumentert for at Ole Pedersens farfars mor, Rønnaug, var datter av Anders på Skjeau i Høyjord, d. 1651.Ole Pedersens farmor, Gunnor Kristoffersdatter, ser ut til å være fra Rømminga i Skjee (datter av Kristoffer Hansen og Ingrid Gundersdatter der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Det var artige opplysninger - bygdeboka for Stokke har ikke akkurat gjort mye ut av å spore de 'inngiftede' kvinnene! Skal snarest bestille Gjallarhorn via biblioteket her.Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bygdebokforfatteren, Lorens Berg, døde under arbeidet med boka. Den ble fullført av andre, som tydeligvis ikke hadde samme kompetanse. En ser det bl.a. tydelig på at gårdene i Skjee og Arnadal sogn ikke er behandlet annet enn summarisk for tida fram til begynnelsen av 1700-tallet, mens de fleste gårdene i Stokke sogn er det. Trolig kom ikke Berg lenger.Ellers er det ikke alltid enkelt å spore konenes opphav i tida før vi har kirkebøker og skifteprotokoller. I begge tilfellene jeg nevnte i innlegg 2, er det en analyse av jordegods og antagelse om arv som ligger bak. For mange bygdebokforfattere blir det en for stor jobb; ofte må det spesialundersøkelser til for hvert enkelt tilfelle.Gjallarhorn har for øvrig ISSN 0802-1686.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gine Olsen

Fra Debatt nr. 5270: Wogn-Vogn, innlegg 8 av Torkil Lier henter jeg litt relevant informasjon om Anne Sophie Weiel og hennes datter Maria Jacobine Anholt. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=5270&sok=&startnr=&antall=&spraak=>LenkeNiels Wogn ble gift i Stokke 22.sep.1723 med Marie Sparr(e), som, såvidt jeg er blitt orientert ikke er samme slekt som den ovenfor nevnte Hans Jacob Sparre? Da var Ole Anholt den ene forloveren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En enkelt teknikk for å finne ut mere om familien Wejer i Tønsberg mm omkring 1700-1720, er å gjennomgå de reviderte byregnskapene i Riksarkivet i Oslo (Rentekammeret, Byregnskaper, Tønsberg). Disse regnskapene er fyldige, og alle voksne personer, ihvertfall alle menn, er fanget opp der for perioden 1680-1720.Det skulle være mulig å fastslå hvilket år familien kommer til byen/innvandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Takk for rådet, men det forutsetter vel en tur noe lenger enn til ens eget bibliotek (i Frederikshavn )? Det er desverre noe som må utsettes til litt senere i livet hvor forhåpentlig tiden og mulighetene er bedre. Inntil da får de i samme situasjon som jeg bare være frustrerte over de mulighetene som ligger der og er midlertidig uoppnåelige.Heldigvis får vi dog mulighet for å være iallfall litt med mens vi venter, når det fx kommer initiativer som avfotografering av registringskort til skifter som fx nå nylig for Spangereid (Vest-Agder) http://va.disnorge.no/kilder/skifter_sp.htmMen som jeg visst har sagt før - rådene blir tatt vare på til anledningen er der! Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gine Olsen

Enkelte nye funn siden sist:Lars Hansen Weil ble gift i Tønsberg 19.1.1712 med Mallene Tomædaatter [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0705Viede1&view_detail=1&ID=242>Lenke. Dette er trolig Laurids Hansen Weiel nevnt ovenfor. Antakelig samme mann var kirkeverge for Vår Frue kirke i Tønsberg i 1723 og hadde løkken som hørte til kirken Lenke.En Hans Hansen Weil (tidligere generasjon enn den ovenfor nevnte av samme navn) var rådmann i Tønsberg Lenke, død 1707 og gift med Kirsten Larsdtr. Thue, (1657-1709) Lenke.Kirstens foreldre og søsken er nevnt samme sted, og i Norsk tidsskrift for Genealogi etc, bd. 2, 1920-26, s. 89ff i artikkel av E.A. Thomle, 'Assessor Anders Simonsen, hans hustru, deres børn og deres slegt.', samt i samme tidsskrift S.H. Finne-Grønn, 'Om slegterne Thorne og Tyrholm.' Dertil kommer en artikkel i NST, bd. 2, av Finne-Grønn, 'En Vestfold-slekt'. Jeg har for tre år siden hatt artiklene hjemme i annen forbinnelse og notert litt, men skal nå skaffe dem igjen for å se om det gir et mer solidt fundament for å lenke disse personene til hverandre enn den relativt løse teorien jeg presenterer nedenfor.Den tidligere nevnte Hans Larsen som var i militæret til 1740-årene og så bosatt i Tønsberg er muligvis barn av Lars/Laurids Hansen Weil/Weiel. Det kan også Christiane Sophie Weiel være - hun skal være født ca. 1722 og da var iallfall Hans Hansen Weiel (bror til Laurids?) som er registrert på Vigerust-Net for Tønsberg i 1722 (jf. ovenfor) ungkar. Selvfølgelig er det mulig at Christiane bare er en slektning, men jeg har iallfall ikke funnet flere med Weiel-navnet enn disse, og kronologisk og geografisk passer det. Likeså kunne hennes navn Christiane forklares med oppkalling etter farmoren Kirsten, forutsatt Hans Hansen Weil og Kirsten Lauridsdtr. Thue er foreldre til Laurids Hansen Veil/Weiel og/eller til Hans Hansen Weiel (den yngre).Håper snart å få tak i Tønsbergs historie og Borgerbok for Tønsberg for å se om det er noe å finne der. Desverre har jeg ikke fått svar på min forespørsel til Torkil Lier (Debatt nr. 5270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Hei,går du inn på familysearch og setter inn som foreldre: Nils Wogn og Christiane, får du et resultat: Margrethe Sophie 1758. Fortsetter du med å markere batcnr.vil du da få opp muligheter for å søke i Rakkestad. Da setter du kun inn navnet Wogn på fars etternavn. Flere resultater vil da dukke opp. Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Takk skal du ha, Torkil Lier! Den søkemåten hadde jeg ikke oppdaget enda! Det kan jo bli nyttig også i andre sammenhenger. Fandt Maria Anholt døpt 1744 i Tønsberg, men det var ikke nevnt hennes andre navn Jacobine. Det er vel likevel den riktige personen, går jeg ut fra.Men mye vil jo gjerne ha mer... Du må ha noen andre kilder også, siden du vet om at Christiane døde 1797, antakelig kirkeboksoppslag på arkiv? Jeg skulle jo så gjerne hatt Christianes farsnavn, men det ser ut som Weiel/Weil(s)/Veil er fast slektsnavn ved denne tiden.Likevel, tusen takk for hjelpen! Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.