Gå til innhold
Arkivverket

[#24345] Johan Hansen og Martha Nilsdtr. , Krogtoft, Borge i Lofoten Ft.1865 - 75.


Gjest Britt D. Hjeltnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt D. Hjeltnes

Johan Hansen f. ca.1830 og Martha Nilsdtr. f.ca.1830 bor på gården Krogtoft Hovden i Borge sogn. I ft. 1865 og 75 er begge oppført med Borge Prestegjeld som fødested.De har disse barna :Monsina f. 1860 , Martin Paulus f. 1861, Mons Christian Schønning f. 1864, Elise f. 1867 og Martin f. 1870.Er det noen som kjenner til dette paret ? Hvem er foreldrene ? Er det noen som har tilgang til kirkebøker for området el. har annen info ? Takknemlig for all hjelp . Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ingeborg Anna bor her hos sin sønn Christian Jentoft f. 29-8-1839 i Borge LenkeHans og Ingeborg hadde i tillegg til Christian og Johan 2 barn funnet på FS:Karen Pernille Johanna f.23.6.1829,døde 19-2-1893 og giftet seg 26-7-1853 i Borge med Hans Angel Nikolaisen.Lavina Christiana f.2-1-1834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Takk til dere begge to. Men jeg er ikke helt sikker på at dette er den rette Johan Hansen. De har tilknytning til garden Krogtoft og da skulle vel kanskje mora hatt kår på samme gård ? Martha Nielsdatter ser ut til å kunne være den rette. Hvis en kan finne vielsen til Johan Hansen og Martha Nilsdatter skulle en få svar på spørsmålet. De må ha giftet seg før 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

(Andreas) Johan Hansen, f. 22/7 1831 på Unstad, d. 1915 Krogtoft. Sønn av Hans Ediasen og Ane Pedersdatter. Gift 18/10 1860 med Martha Caroline Johanna Nielsdatter, f. 15/1 1831 på Klepstad. Datter av Niels Monsen og Karen Jonasdatter.8 barn.1. Monsine Vilhelmine Olea (1860- )2. Martin Paulus (1861-1928)skrev seg for Paulus Krogtoft.3. Mons Christian Schønning (1862-1864)4. Mons Christian Schønning (1865- )5. Dødfødt gutt (1866)6. Elise Kristine Marie (1867- )7. Martin Halvor Heyerdahl (1870- )8. Henning Olai Grove (1872-1872)Kilde: Borge og Valberg bygdebok III, s. 372-373 og 394.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Tusen hjertelig takk. Det var akkurat dette jeg var ute etter. Kan du fortelle meg hvilke bind av bygdebøkene for Borge og Valberg jeg må låne for å komme videre. Det ser ut til å være mange av de.Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Monsen

Gnr 79 Krogtoft finner du i Borge og Valberg Bygdebok Bind III. Her står det bl.a at brødrene Johan og Mons Hansen Unstad overtar den 10/6-1862 1/2 våg etter Peder Andersen.Her står også: Den delen av Krogtoft l.nr 21A2 overtok Mons Hansens bror JOhan Hansen. Johan Hansen var født 22. juli 1831 og var sønn av H.E og A.P (dette har du fått) 19. august 1931 ble han døpt i Borge kirke og fikk navnet Andreas Johan, men som voksen tok han mellomnavnet Johan som fornavn, og skrev seg for Johan Hansen.Her står også når han giftet seg...med hvem...når hun var født og hvem hun er datter til.Her står også hvor stor gården var...Hvis du vil ha dette kan jeg sende deg det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg sier takk for din velvilje, men opplysningene om hvem Johan Hansen giftet seg med har jeg allerede. Det jeg behøver er å vite hvilke bind av bygdebøkene gårdene Unstad ,hvor Johan kommer fra, og Klepstad , Martha Nilsdtr. datter av Niels Monsen , finnes omtalt i. Og om det er noe info om slektene deres. Er selvfølgelig glad for all hjelp jeg kan få her. Det er jo enklere enn å vente i flere uker på bøker fra biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

1. Hans Ediassen, sønn av Edias Jochumsen og Martha Didrichsdatter, ble født i 1790 i Unstad, Borge og døde den 27 Des 1860 i Unstad, Borge. Hans giftet seg med Ane Marie Pedersdatter.Andre generasjon (Foreldre)2. Edias Jochumsen, sønn av Jochum Ediassen og Maren Nielsdatter, ble født i 1749 i Unstad, Borge og døde i 1799 i Unstad, Borge. Edias giftet seg med Martha Didrichsdatter den 2 Nov 1773 i Borge Kirke.3. Martha Didrichsdatter, datter av Didrich Johansen Grewe og Mallene Jensdatter, ble født i Bjørnsand, Borge,ble døpt den 12 Mar 1752 i Borge Kirke,og døde i 1813 i Unstad, Borge.Tredje generasjon (Besteforeldre)4. Jochum Ediassen, sønn av Edias Johannesen og Ane Jochumsdatter, ble født i 1715 og døde i 1798 i Unstad, Borge. Jochum giftet seg med Maren Nielsdatter.5. Maren Nielsdatter, datter av Niels Erlandsen og Marit Hansdatter, ble født i 1715 i Saupstad, Borge og døde i 1795 i Unstad, Borge.6. Didrich Johansen Grewe, sønn av Johan Dirichssen Grewe og Kirsten Larsdatter, ble født i 1712 i Svinøy, Buksnes,ble døpt den 25 Sep 1712 i Buksnes Kirke,og døde 1785 på Buksnes Prestegård. Didrich giftet seg med Mallene Jensdatter den 3 Des 1739 i Flakstad Kirke.7. Mallene Jensdatter ble født i 1717 i Sandnes, Flakstad og døde omkring 1802 i Buksnes.Fjerde generasjon (Oldeforeldre)8. Edias Johannesen, sønn av Johannes Edisen og Ukjent, ble født i 1697 og døde i 1716. Edias giftet seg med Ane Jochumsdatter.9. Ane Jochumsdatter, datter av Jochum Povelsen og Ukjent.10. Niels Erlandsen, sønn av Erland Nielsen og Ukjent, ble født i 1686 i Sortland, Borge og døde i 1733 i Saupstad, Borge. Niels giftet seg med Marit Hansdatter.11. Marit Hansdatter, datter av Hans Nielsen og Ukjent, ble født i 1680 i Skjerpen Nedre, Borge og døde i 1756 i Saupstad. Marit giftet seg med Niels Erlandsen. Marit giftet seg deretter med Christopher Arntsen i 1735 i Borge Kirke.12. Johan Dirichssen Grewe ble født omkring 1688 i Bergen og døde etter 1750 i Voje Indre, Buksnes. Johan giftet seg med Kirsten Larsdatter.13. Kirsten LarsdatterFemte generasjon (Olde Oldeforeldre)16. Johannes Edisen, sønn av Edis Oluffsen og Gunnhild.18. Jochum Povelsen, sønn av Poffuell Ollufsen og Ukjent.20. Erland Nielsen, sønn av Niels Johannessen og Ukjent, ble født i 1654 i Sortland, Borge og døde i 1730 i Sortland, Borge.22. Hans Nielsen, sønn av Niels Eddisen og Ukjent, ble født i 1655 i Skjerpen Nedre og døde i 1731 i Skjerpen Nedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.