Gå til innhold
Arkivverket

[#24347] Mari Andersdtr. Hyrvemoen f. i Skjåk, Lom 1857 - emigrerte til USA ca 1882


Gjest Torgeir Teigum
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Teigum

Mari Andersdtr. Hyrvemoen f. 1857 i Skåk, Lom emigrerte til USA ca 1882, men det har vært dønn umulig å finne henne i emigrantprotokoller, skipslister, aerikanske folketellinger osv. osv. Så spm. er: Når emigrerte hun, når kom hun til USA, hvor slo hun seg ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Torgeir!Jeg lurer på om du har flere opplysninger om Mari?Du sier at hun har Hyrvemoen, men i FT 1865, bor det en 9 års gammel Mari Andersdatter på Hørvemoen i Sjåk:Mari Andersdatter i FT 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60513.wc2&variabel=0&postnr=2523&fulle=true&spraak=n>Lenke Tok en kjapp søk på emigrantprotokollen, og fant følgende:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Teigum

Takk for hjelpen så langt! Flere opplysninger om Mari:f. 15/3 1857; foreldre: Anders Jonsen Hørvemoen f. 25/5 1827 d. 4/2 1890, g. 15/3 1853 Livø Samuelsdtr. Langleite, f. 26/3 1827 (dtr. til Samuel Samuelsen Langleite, Torø Olsdtr. Prestgard)Mari var nr. 3 av åtte søsken. Hennes eldre bror Jon Andersen Hørvemoen f. 31/1 1853 og hennes yngre søster Anne f. 25/10 1862 dro også til Amerika, og spor er ikke funnet for noen.Plassjenta Mari fikk en sønn - Erik Persen Skamsar f. 27/8 1880 - utenfor ekteskap med gardbrukersønnen Per Persen Skamsar f. 24/5 1856. Sønnen Erik ble igjen i Skjåk; etter historien ble Mari tvunget til dette. Hun kan ha dratt til Eau Claire hvor det var mange fra Skjåk, men mine søk der har vært forgjeves. Hun har en 80 år gammel slektning i Skjåk som veldig lenge har forsøkt å finne ut hvordan det gikk med Mari uten å finne ut noe, og jeg har lovet å forsøke å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Torgeir.. Jeg har forsøkt med en kjapp søking i noen av de databasene jeg bruker men har funnet lite..:Her er Erik Pedersen Skamser i FT 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00513.wc2&variabel=0&postnr=1525&fulle=true&spraak=n>LenkeHan bor hos sin far Peder Pedersen Skamser En Paul O Hørven som i Juni 1882 emigrerer til Eau Claire: Lenke Også en Mathias P. Lindheim fra Lom emigrer til samme stedi 1912: Ei Marit Hørven, oppgitt til å være født i 1887, emigrerer til Washington:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Teigum

Takk for gode tips. Abonnerer på Ancestry, har ikke funnet noe der. Heller ikke på div. passasjerlister. Men nå må jeg nok først 'pløye' utflytterlister i kirkebøker for Skjåk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.