Gå til innhold
Arkivverket

[#24354] Johanna Marie Pauline Jensdatter, Falkfjorden, Hadsel


Gjest Liv Berg Fiveland
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Berg Fiveland

Hei!. Er det noen som vet noe mer om opphavet til Johanna? Hun er min tipp-oldemor og muligens same. Hun ble født i Falkfjorden, Hadsel 24.4. 1845 og gift med enkemann Melchior Gabrielsen 28.12.1872. De bodde på Helgenes, Hadsel. Det er mulig at Johannas far heter Jens Henriksen. Jeg håper det er noen som kan hjelpe meg å finne opphavet til Johanna. Mvh Liv Berg Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Melchior (Melker) Gabrielsen – 1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71866.wc2&variabel=0&postnr=90&fulle=true&spraak=n>LenkeFinner Johanne Pauline Jensdatter, født 1845 i FamilySearch, datter av Jens Henriksen, gift med Melker Gabrielsen LenkeI FamilySearch finner jeg Melker Gabrielsen, født 1835, sønn av Gabriel Gabrielsen, gift 1872 i Hadsel med Johanne Pauline Jensdatter LenkeHadsel 1865 – Jens Henriksen og Gurine Larsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Foreldrene til Johanne var Jens Wang Henriksen, f. 1816, og Inger Kristina Jonsdtr (1819-1862). Jens var norsk, foreldrene hans var Henrik Jenssen og Marta Pauline Olsdtr. Inger var sjøsame, født i Øksnes, og foreldrene var Jon Paulsen og Hanna Kristensdtr. Jens og Inger gifta seg i 1841 og fikk barna Hans Martinus (f. 1840), Ole Johan (1843-1843), Johanne Pauline (f. 1845), Christen Rasch (f. 1846), Oline Marie (1849-1874), Ingeborg Birgitte (1853-1861), Johan Martin Jørgen (1855-1861) og Elise Marie (1858-1861).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Berg Fiveland

Tusen takk Johan for de fine opplysningene om Johanna!! Jeg har en masse brever hun skrev til sin datter i Oslo og har vært svært nysgjerrig på denne damen!! Finner på IGI på FS når Hans Martinus er født at moren heter Inger Kirstine Johnsdatter Nielsvigen. Jeg går ut fra at Nielsvigen er gården hun kommer fra? Jeg synes jo at det er ganske spennende med aner som er samer, men de er så vanskelige å finne. Har forøvrig ditt utmerkede hefte ' De er her ennå' om samene i Vesterålen. Du skriver Jens Wang Henriksen. Er dette gården han kom fra? Til Grethe Flood, tusen takk for hjelpen. Melker sine aner har jeg et stykke bakover og havner opp i samme aner som innlegg her på forumet nummer 24322. Mvh Liv Berg Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jens og Inger bodde i Nilsvika (husmannsplass under Hanøy) da første barnet blei født. Jens var født i Hanøy, men familien flytta mye. Inger var født i Skjerfjorden (Skjellfjorden) i Øksnes, og hører til ei svært stor og gammel sjøsamisk slekt i Vesterålen. Det er 'Sivert Olsen-slekta', som er mye omtalt i 'De er her ennå'.Så lurer jeg på om du veit hvordan det gikk med Christen Rasch Jenssen, bror til Johanna. Han gikk seminaret og blei lærer, gifta seg i 1871 med Jøri Maria Johansdtr og fikk dattera Emma Barbara året etter, og så forsvinner familien fra Vesterålen. Christen var temmelig sikkert den første utdanna læreren av samisk slekt i regionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Berg Fiveland

Hei Johan! Tusen takk for svarene du gir! Alle Johannas søsken og foreldre er nye for meg. Jeg har i mange år gransket på min slekt og har ikke visst noe som helst om denne grenen. Hvor kommer Inger inn i Sivert Olsen slekta?. Jeg vet ikke noe om Christen Rasch, men her har jeg mye å jobbe med!! Spennende! Jeg skal forsøke å finne han. En datter av Johanna og Melchior ; Anna Wilhelmina, bosatte seg i Haugesund og har sine etterkommere i Danmark. Hennes bror Ingvald Konrad var skomaker på Melbu og flyttet senere til Bodø. Hans sønn igjen,Wiktor, er altså min far som flyttet til Haugesund.Han døde 2 måneder før jeg ble født og da jeg begynte å granske i slekten for 10 år siden visste jeg null og niks om hans gren. En datter av Johanna og Melker havnet i Oslo. Kanskje Christen bodde her? Mvh Liv Berg Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Liv: Finn nettstedet mitt (søk på Borgos), der står nailadressen. Send meg en mail, så skal du få heile Sivert Olsen-slekta, og det er ikke småtterier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.