Gå til innhold
Arkivverket

[#24365] Ragnhild Kjellsdatter, gift med Søren Kristiansen Riser


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Hvem var den Ragnhild Kjellsdatter som i 1821 giftet seg med Søren Kristiansen Riser (Høland) og året etter fikk datteren Margrete?Ragnhild skal, så vidt jeg vet, ha vært født i 1799. Når jeg leter i FT 1801, finner jeg Lenke Kan det være henne? Jeg finner ingen andre som kunne passe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har selv noen av forfedrene til Søren Kristiansen Riser. Nå er det hans andre kone, Ragnhild Kjellsdatter, jeg prøver å finne ut noe mer om.(Siden du også svarte meg da jeg spurte om familiene Holo, Baastad og Østenstad i Asker/Bærum, vet du kanskje at en etterkommer etter dem, Andreas Larsen Ringi giftet seg med datteren til Ragnhild Kjellsdtr, Margrete Sørensdtr Riser)mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Å nei så god oversikt har jeg nok ikke. Jeg har bare skrevet opp søsken til de jeg trenger, og ikke fulgt opp disse videre. Men det er jo artig at vi dumper inni hverandre slik flere ganger. Lurer på hva som er neste, og om vi noen gang får treff på felles ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Margrete S. Riiser og Andreas Larsen Ringi var mine tipp-oldeforeldre, så alle aner de måtte ha blir også mine aner. De fikk forøvrig tre barn, datter nr. 2, Selma Randine Johanne Larsen var min oldemor. Den eldste datteren, Laura Marie Mathilde, ble gift med Peder Bjørnson, bror av Bjørnstjerne, og sønnen het Hjalmar Riiser-Larsen og var far til pokfareren og flygeren ved samme navn. Har du noen av disse blant dine aner, så er vi jo nesten 'tjukke slekta'! ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vel så tjukk blir den nok ikke. Broren til Christian Sørensen, Svend Sørensen 1746-1822 Skreppestad, er en av min manns forfedre.Ang. Ringi så er Mari Helgesdt. Ringi 1735-1800 Horni gm. Axel Olsen Horni 1726-1804 blant mine egne forfedre. Kristen Sørensen Ringi var fetteren til Mari Helgesdatter så vi møtes nok ikke der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Inger Eik

Det er en stund siden jeg skrev denne forespørselen, og jeg er fremdeles interessert i opplysninger om Ragnhild Kjellsdatter. Lenken som jeg la inn i mitt første innlegg, er fremdeles det nærmeste jeg har kommet. Er det noen som sitter på bygdebøker for områdene Høland, Aurskog, Hobøl, eller har kirkebøker tilgjengelig for de nevnte stedene, som kunne gjøre et oppslag for meg?Jeg har fått sendendes opplysninger (udokumentert) om at Ragnhild skal være født i 1799 på Riser i Høland. Hvis dette er riktig, er jenta i lenken i innlegg 1 litt for 'gammel'. Dessuten bor hun tydeligvis i Hobøl. Men folk flyttet jo...Det er interessant at hun har en bror med mellomnavnet 'Siprian'. Dette navnet har også vært brukt i Riiser-slekta.Vel, jeg bare spekulerer, så litt hjelp hadde vært svært greit :-)mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiDen Ragnhild du har linke til ble døpt 10 september 1796 i Hobøl. [url="http://www.hognes.net/hobel/d17801799.htm#1796>http://www.hognes.net/hobel/d17801799.htm#1796 Det står Simensen som etternavn på far, men skal nok være Syversen? Og hvis din Ragnhild skal være født i 1799 blir det jo et stort avvik?Foreldrene til denne Ragnhild i Hobøl døde hhv i 1801 og 1803 Margrethe ble begravet 24 mai 1801 og det opplyses at hun da var 30 år, men på digitalarkivet står det at hun er 28, Kjell ble begravet 07 april i 1803 og var da 38 år og 1 mnd. Ekteparet giftet seg i Enebakk i 1795Lenke Er litt usikker på Margrethe hvor hun er født, den nærmeste jeg kommer i alder er en Anne Margrethe døpt 24 juni 1773 i Hobøl, og hun var datter av Hans Larsen Riiser. Kjell ble døpt i Kråkstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Dette begynner å bli riktig interessant! Takk for opplysninger!Jeg begynner å tro at det er den rette Ragnild Kieldsdatter, men at fødslsåret 1799 må være feil.'Min' Ragnilds datter het Margrethe, akkurat som moren til den Ragnild som du fant opplysninger om. Dessuten giftet 'min' Ragnild seg med Søren Kristiansen Riser, altså inn i det samme området, om ikke også inn i den samme slekta, som Margrethe Hansdatter skal ha kommet fra.Ragnild og Søren skal ha giftet seg den 10.10.1821. Finnes det noen opplysninger om gifermålet, som kan kaste lys over dette? (Jeg har ikke funnet noe på Familysearch).Datteren deres, Margrethe Sørensdatter Riiser, var min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiJeg vet jo enda ikke om den Margrethe som giftet seg med Kjell er den rette, kanskje vielsen mellom henne og Kjell i Enebakk gir svar på det? Eller finne ut mer om dåpen til Ragnhild? Faddere m.mRagnhild ble jo tidlig foreldreløs, og hvor hun kom ettter at foreldrene døde er jo usikkert. Hvis du går inn på denne siden http://www.skislekt.no/ vil du finne foreldrene til Kjell. (hvis du ikke kommer direkte inn på siden der giftemålet står) til venstre side vil du se en meny, der står det Folloslekt. Der finner du en side hvor fornavn er listet opp der skal du finne Syver Rolfsen og gift 1753 m Ragnhild Svendsdatter samt alle deres barn, og deres giftermål. Hvis du finner ut at denne Ragnhild er 'din' så kan du sende meg en mail, jeg har endel opplysninger om evt. aner til Ragnhild. Da har vi muligens noen felles aner. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hogne Holst

Har sett i kirkeboken for Enebakk ang. vielsen til vaktmester Kjell Syversen og Margrethe.Ingen cautonister er nevnt. Hans fornavn er ikke nevnt, virker som det står Vagtmæster Syversen og pige Margrethe Hansdatter.I dåpen til Ragnild er følgende faddere nevnt: Maria øvre Tomter, Maria Blixland, Helge Blixland, Marcus og Johannes Tomter.Dåpen til Hans Cyprian er ikke nevnt i kirkeboken.I dåpen til Svend er følgende faddere nevnt: Gunild Holle i Haavid, Johane Østbye i Enebakk, Anne Tomter, Holm Holle og Holm Østbye.Margrethe døde på Homlerud i Tomter 1801 (30 år). Kjeld døde samme sted i 1803 (38 år). Finner ingen av barna konfirmert i Hobøl, men sønnen Hans Cyprian ble konfirmert i Kråkstad 1815. Se denne link LenkeDenne Hans ble i 1836 gift med Lene Marthine Nicolaisdatter fra Stønnerud i Kråkstad.Ang. navnet Cyprian er det litt interrassant. Dette navnet har jeg aldri sett i noen kilder for Hobøl eller distriktene rundt (så vidt jeg kan huske). Men det er et navn som forekom i Høland på 1600-tallet og litt ut på 1700-tallet. Se NST, bind XXXVII-hefte 1 (2001) og artikelen om slekten Flor fra Firenze av Odd Ottesen og Jan Fredrik Anker Solem. Bl.a. side 21.Jeg sier ikke her at Margrethe stammer fra denne slekten, men oppkalling av viktige personer ble brukt. Det var også en Cyprian Helgesson (f. 1631)som bodde på Riser i Høland.mvh Hogne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk for svar!Til Inger: Jeg finner ikke din mailadresse, kan du maile meg på in-eik@frisurf.no?Til Hogne: Hvilken Ragnhild er det du nevner fadrene til, R Kjellsdatter eller R Svensdatter?I Riiser-slekta hadde vi også en Cyprian Sørensen Riser (1751 - 1815). Han var onkel til den Kristian Sørensen Riiser som R. Kjellsdtr giftet seg med. Han slo seg ned på Ullershov, Nes på Romerike.Blant fadderne til flere av familiemedlemmene nevnes navnet Østby(e), også til barn av R. Svensdtr og Syver Rolvsen. Riiserslekta har aner fra Østby i Hemnes, Høland.Det er så mange sammenfall her, at jeg synes det er rimelig å anta at vi har funnet foreldrene til 'min' R. Kjellsdtr. Hva mener ekspertene?mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.