Gå til innhold
Arkivverket

[#24366] Foreldre til Jenny Fredrikke Johansdatter f. 20/5-1871 i Oslo


Gjest Cathrine Magne
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Magne

Søker flere opplysninger om foreldrene til Jenny Fredrikke. Når jeg finner henne døpt (3 sept 1871) i kirkeboken for Trefoldighet menighet [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=vr/search_VR.asp&clear_form=true>Lenke, står disse årstallene bak navnene: -43, -44, -69. Antar dette står for begges fødselsår og vielsesår? Navn på foreldre er Johan Hansen og Sofie Hansen. De bor da i Munkedamsveien 23.Jeg skulle gjerne hatt flere opplysninger om denne familien, særlig foreldrene og videre aner.Jenny Fredrikke gifter seg med Gabriel Gunnerud 26 Juli 1890 i Kristiania (innført i kirkebok for Røyken - borgelig vielse i Kristiania). Oppgitt bosted er Slemmestad. Disse får en sønn, (Carl) Eugen Gunnerud f.29 Aug 1890, i Oslo. Har ikke funnet ham i kirkebøkene.Jenny Fredrikke dør før 1896 i Oslo (hvor?), og hennes mann, Gabriel Gunnerud, gifter seg med hennes søster Josefine, f.ca.1868.I folketellingen 1900 bor familien i Maridalsveien 37b:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne virker ganske overkommerlig, men du har vel ikke oppgitt alt du vet ( opplysningen om at Gabriel Gunnerud gifter seg med Jenny Fredrikkes søster tyder på det). Og hvorfra vet du at Jenny Fredrikke døde i Kristiania samt opplysningene om barnet i annet ekteskap ?Carl Eugen er født 29.08.1890, døpt 31.08.1890 på Fødselstiftelsen, Kristiania. (Rikshospitalet Mini 8 f.18 no.192). Datoen 27.09.1904 står i margen uten nærmere opplysninger. Det står videre om blikkenslager Gabriel Johansen Gunnerud og Jenny Frerikke f. Hansen at de bodde i Snippen 1. Videre står det at Jenny Fredrikke døde i 1894.( Man skal ikke alltid stole 100% på tilleggsanmerkninger i kirkebøkene selv om de oftest stemmer. )Gabriel Gunderud står i Kristiania Adressebog 1894 (gjeldende senhøstes 1893) med adressen Gøteborg Gade 21. Året etter er han borte og dukker ikke opp igjen før i W.Thranes Gade 3 i adresseboken for 1898. Gøteborg Gade tilhører Petrus menighet, men der så jeg ingen Jenny Fredrikke blandt døde i 1894 ( nå skal det tilføyes at jeg leste fort igjennom - her kan jeg fort ha oversett henne ). Jeg har ikke lest igjennom hele skifterettens dødsfallsprotokoll for 1894 i Kristiania, det er vel 3-4 filmkort relativt tettskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Geir!Her var det jammen mange nye og nyttige opplysninger! Jeg har lånt flere av Oslos kirkebøker, men enten hatt problemer med å lese dem, eller ikke funnet noe.Gabriel og Jenny er mine tippoldeforeldre. Min bestefar visste ikke navnet på sin biologiske bestemor (Jenny), men bare at hans bestefar (Gabriel) giftet seg med hennes søster. Altså at hans fars (C.Eugen) tante (Josefine) ble hans stemor. Slik startet altså min søken etter Jenny Fredrikke (og Josefine), og deres foreldre.Dersom jeg har forstått det riktig må man til Oslo for å lese adressebøkene? Er det en mulighet for deg å få tatt papirkopi av de opplysningene du nå har gitt meg (adressebøkene, kirkebok), og sende dem til meg? Dekker selvfølgelig porto og lønn for strevet. Finnes det noen opplysninger om foreldrene til Jenny og Josefine i adressebøkene, som kan hjelpe meg å finne dem og deres aner? De bor jo i Munkedamsveien 23 når Jenny døpes (iflg Trefoldighet's kirkebok).Tusen takk for hjelpen så langt!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Egil. Nei, jeg har ikke funnet Josefine i noen annen FT. Nå er det jo primært Jenny jeg har konsentrert meg om, men jeg skal nok også finne Josefine en dag! :-) (også med flere aner i Røyken!)Til Leif: Det kan godt være ekteskapet dette, men jeg har altså kun sett foreldrenes navn én gang, og da når Jenny døpes. Men, både navn og vielsesår stemmer jo bra, så jeg legger det bak øret!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Egil.Tror nok ikke dette er 'min' familie. Årstallet for Jennys fødsel kunne jo vært feil i tellingen, men hun har jo en søster (Josefine) født ca.1868 som også skulle vært der.Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Cathrine,ref. Egils innlegg om enka Karen. Er du sikker på at det ikke er Josefine som står to linjer over Jenny? I likhet med søsteren kan hun vel ha hatt et dobbeltnavn, der bare det ene er oppgitt her?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Rune.Selvfølgelig er det mulig, men det står jo listet en bror som er født det året Jenny er født (1871) - og alle er listet som født i Drammen. Jenny har jeg funnet døpt i Oslo, og i senere telling (FT1900) står det at Josefine også er født her.Har opplevd før at det kan være mye feil i tellingene, men har ikke umiddelbart følelsen av at denne familien 'stemmer'... Men, jeg legger det på minnet for sikkerhets skyld!:-) CathrinePS: Mottar forøvrig gjerne gode tips mht kilder i Oslo som kan være verdt å undersøke. Etter å ha funnet dette forumet og fått litt innblikk i hva som finnes, skjønner jeg at jeg har lang vei å gå før jeg har 'oversikten'!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Har mottatt følgende opplysninger fra Byarkivet: I adresseboken for Kristiania 1905 (Grønlandsreiret 2), står det at Josefine Gunnerud er født 17 mars 1868 i Xania.Finner henne ikke døpt i noen av følgende kirkebøker: Gamle Aker, Østre Aker, Vestre Aker, Oslo Trefoldighet, Oslo Domkirke, Vår Frelsers menighet (i tillegg er vel Garnisonsmenigheten og Sørkedalen dekket av FS-VRI).Er det noen som finner henne døpt i en annen bok (alle de andre utlånt på biblioteket), og ser opplysninger om foreldrene? Evnt. ser noe i adresseboken for Oslo i 1871 (Munkedamsveien 23)?Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Anna Josephine, født 17. mars, døpt 29.03.1868 i Fødselstiftelsen, 'uekte' datter av Oppasser Johan Hansen og Pige Karen Sophie Hanse. (Rikshospitalet Mini 4). Ingen ytterligere opplysninger om foreldre her. Dåpsbok gir nøyaktig samme opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Tusen takk Geir! Det nærmer seg stadig en løsning på denne lille nøtten! Da var det riktig ekteskap Leif fant i innlegg(5), så da får jeg se om det finnes noen flere opplysninger om Johan og Karen Sofie og deres fedre/foreldre ved vielse i Gamle Aker 14. feb 1869.Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved vielsen står det i kirkeboken 'Ungkar Oppasser Johan Hansen - Pige Karen Sophie Hansen'. Hans fødested står som Næs, dvs. Nes på Romerike, alder 25, for henne Drammen, alder 25 1/2. Hans far Hans Jacob Syvertsen, hennes Andreas Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og da er nok Johan Hansen den samme som ble født 25.01.1844 på Kamp(h)us i Nes på Romerike, døpt 11.02.1844, sønn av Hans Jacob Syversen og Gorine Magrtete Gulbrandsdatter. Faren kom fra Kampus, moren opprinnelig fra Frogner i Udnæs. Familien flyttet senere til Fallet under Thesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Geir! Da må jo dette være Johans foreldre og søsken: Lenke Men, hvordan vet du hvor Hans Jacob og Gorine kom fra?Og, hvor i all verden er Johan og Karen Sofie i FT1865?! Finner faktisk ikke noen av dem - uansett kombinasjoner med fornavn/etternavn/skrivemåte... Ei heller i FT1875/1900. Jeg får vel prøve adressebøkene i Oslo en gang, det virker jo nesten som de bevisst lurer seg unna! :-)Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Det var den jeg fant også. Er du sikker på at dette er Johans foreldre? Når det står Næs som fødested ved Johans vielse, kan det ikke være Næs et annet sted enn Romerike? Ikke det at jeg vet om så mange andre Næs da... :-)Jeg får begynne scanning av innflyttet/utflyttet mellom Nes/Oslo og Drammen/Oslo og se hva jeg finner om Johan og Karen Sophie. Når folk flytter rundt i Oslo mellom de forskjellige menighetene regner jeg ikke med at det blir skrevet innflyttet/utflyttet i kirkebøkene?:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg var litt snau når jeg refererte fra vielsen, der står St. Næs, dvs. 'Store Næs' som ikke kan misforstås ( = Nes på Romerike ). Familien er også omtalt i Nes bygdebok, både under Faldet og Kampus (sikkert flere steder også, jeg så ikke etter). Johan født 1844 er nevnt (men ikke mer enn akkurat det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Da er det nok sikkert som banken da! :-) Og da vet jeg om ei som skal på biblioteket og låne bok i helga (i tillegg til det lasset av bygdebøker jeg allerede har på pulten)! Igjen takk så mye for hjelpen.:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er flott du er kritisk til opplysninger ( det burde flere vært ). Kamphus står omtalt i bind II (side 172-174), Fallet under T(h)esen i samme bind side 161. Frogner tror jeg du finner i bind III (men det har jeg ikke sett etter).Bygdebøkene er hverken feilfrie eller uttømmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Mottar gjerne tips og opplysninger, men sjekker selvsagt alt selv mot kirkebøker etc. senere.Men, nye øyne ser nye ting, og som relativt fersk forsker vet jeg heller ikke så mye om hva som finnes der ute av kilder. Oslo-folk var litt mer jungel å finne frem til, i motsetning til andre deler av familien som har bodd i Sigdal i 'århundrer'! :-)I dette innlegget/debatten har jeg har fått kjempefin hjelp via adressebøker, kirkebøker, bygdebøker og nett. Tusen takk for det. Nå gleder jeg meg til å forske videre på denne delen, etter å ha vært relativt frustrert over lang tid!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.