Gå til innhold
Arkivverket

[#24370] Når døde Synneva Bjarnesdatter, stammoren til tvildene fra Voss


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Synneva Bjarnesdatter fikk Ole Kolbeinson utenfor ekteskap i desember 1819 på gården Litsheim på Voss. Faren var odelsgutten Kolbein Johannesson Hovda. Ole ble seinere blant annet ordfører på Voss i 19 år (1858-77) og varamann til Stortinget. Moren fins det derimot få sikre spor i offentlig kildemateriale. Jeg er nokså sikker på at hun er datter av Bjarne Larsson og Brita Eiriksdatter, gift 4/6-1793 på Voss. Hun ble i så fall døpt 16/8-1795 og konfirmert 29/4-1810, da bosatt på Mosefinn. Synneva forble trolig ugift og i folketellingen i 1865 på Voss er hun trolig identisk med navnsøsteren som bodde på Tvilde innerst. Sønnen Ole Kolbeinson eide da hele Tvilde. Problemet er at jeg ikke finner henne i folketellingen i 1875 og heller ikke i kirkebøkene på Voss fra 1865-1895. Finnes det noe skifte etter henne på Voss? Og finnes det noe skifte etter Bjarne Larsson i 1825 som viser at han er far til Synneva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner ikke registrert skifte etter Bjarne Larsson, og om det hadde eksistert ville neppe en uektefødt datter vært omtalt.Vi finner heller ikke skifte etter Synneva Bjarnesdtr. Hun er ikke å finne registrert som død i kirkeboken for Voss 1865-1875, og synes heller ikke å være registrert som død i Bergen (sykehusene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for god hjelp! Jeg vet den har vært tidkrevende - selv brukte jeg over en dag på Riksarkivet med 'filmrulling' uten å finne Synneva blant de døde i tidsrommet 1865-95.Du må imidlertid ha misforstått meg litt. Synneva fikk selv en 'uektefødt' sønn, men var selv født innenfor ekteskap. Hennes far Bjarne/Biorne Larsson var trolig sønn av Lars Jonson (1706-66) og Anna Andersdtr. (1719-50) og kom til verden på Litlere på Voss i 1747. Fødselen er ikke omtalt i Lars Kindems bøker, men er oppført i kirkeboka for Voss. Da Bjarne ble konfirmert i 1764, bodde han på nabogården Hauge. I 1793 ble han gift med Brita Eiriksdtr. De bodde trolig på Ullestad året etter da førstebarnet deres, Synneva Biornesdtr. Ullestad, ble innført i kirkeboka. Hun døde imidlertid bare én time etter fødselen. I august 1795 ble 'min tipp-tipp- oldemor, Synneva Bjarnesdtr. født på gården Saue. Familien bodde fortsatt på Saue da hennes yngre søsken ble født. Den eneste som levde opp av dem var søsteren Gudve. De to søstrene tjente på nabogården Mosefinn da de ble konfirmert.Det eneste sted jeg finner faren deres i Kindems bøker, omtales han som Bjarne Larsson husmann på Mosefinn. Eldstedatteren kalles Synneva Bjarnesdtr. Mosefinn i forbindelse med sønnen, Ole Kolbeinsons fødsel. Han ble født og vokste opp på gården Litsheim, og vossingene kalte ham gjerne Ole K. Litsheim, selv lenge etter at han kjøpte Tvilde i 1853.Det er vel mye som tyder på at både Bjarne/Biorne Larsson og datteren Synneva Bjarnesdatter døde fattige på gods og gull siden det ikke er registrert noe skifte etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.