Gå til innhold
Arkivverket

[#24371] En far til Anna Elisabeth Hansdatter Molbech og Susanna Hansdatter Molbech


Gjest Ib Molbech
 Del

Recommended Posts

Gjest Ib Molbech

Susanna Hansdatter Molbech blev gift med Johann Gerhard Lorang i 1724, og Anna Elisabeth Hansdatter Molbech blev gift med sadelmagermester Andreas Jensen i 1731 i Vår Frue kirke i Oslo. Det er nærliggende at tro, at deres far hed Hans Molbech. Han må være født omkring 1680 - med nogen usikkerhed. Jeg vil meget gerne have nogle facts om ham. Han kunne så udmærket være bror til kaptain Anders Mogensen Molbech, der blev født 1680 i Christiania, hvis det ikke lige var fordi, man i Norsk slektshistorisk Tidskrift bind 12 side 78 og 79 kan læse om Anders Mogensen Molbechs far Mogens Ingemarsen Molbech, at han efterlod sig 2 sønner og 2 døtre, men kun sønnen Anders Mogensen Molbech 'forplantet slekten'. Dvs ingen bror. Men folk kan jo tage fejl. Jeg vil blive meget glad, hvis nogen kan give mig oplysninger om Hans Molbech - født i sidste del af 1600 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I tillegg til de to nevnte, har jeg en Birgitha Dorothea Molbech gift med Friderich Breum. ( Kirken skal være 'vor Frelsers Kirke' ). Skal se i det 'manuelle arkivet' om jeg ikke har noe om faren/familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Birgitte Dorothea Molbech (1703-1778) er datter af Anders Mogensen Molbech og Bastine Johansdatter Steenkuhl. Hvis Hans Molbech og Anders Mogensen Molbech er brødre, er hun del af familien, men det skal lige bevises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Utdrag fra kirkebok nr. 1 1689 - 1729 for Vinger sogn, Hedmark fylke, Norge: Anders Mogensøn Molbechs barn, døpte, kun dåpsdato er angitt i kirkeboka: Anne Maria 11. august 1701. Berthe Dorthea 7. mars 1703. Johan 6. februar 1705. Frantz 19. oktober 1707. Bastina 6. april 1710.Frantz 12. mai 1712 (anden søn). Johan Otto 12. april 1714. Anne Margrethe 4. juni 1715. Mogens 11. august 1716. Inger Cathrine 17. februar 1718 og Frantz Magnus 5. april 1721. Døde barn, jordfestingsdato:Frantz 26 uker og 5 dager gml. 28. april 1710. Bastina 4 år, 4 måneder og 25 dager gml. som søndag d. 25. druknet i brønnen ved gården. Jordfestet 30. august 1715. Anne Margrethe 3 år gml. 12. mai 1718, bodde i prestegården. Frantz 6 år og 9 uker gml. 16. juli 1718 og Mogens 1 år og 48 uker gml. 28. juli 1718. Vaktmesterløytnant Anders Molbechs hustru Bastina Johansd. Stenkul 25 år og 6 måneder gml. jordfestet 15. januar 1706. Vielse 12. juli 1707: Vaktmesterløytnant Anders Mogensøn Molbech og Sara Frantsd. Cold. 'Copulerede effter øffrighedens tillatelse hiemme i huuset'. Sara var datter av sogneprest i Vinger sogn Frantz Andersøn Cold. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Tusind tak for svaret Finn. Ud over de nævnte børn fik Sahra Frantzdatter Cold og Anders Mogensen Molbech også tvillinger, nemlig Anne Margrethe Andersen Molbech og Bastine Marie Andersen Molbech, der blev født 9. aug. 1723 i Vang, Hedmark. Allerhelst vil jeg jo gerne have fat i Hans Molbech. Var han alle disse børns farbror. Var han med andre ord bror til Anders Mogensen Molbech og dermed søn af købmand Mogens Ingemarsen Molbech muligvis bosiddende på Nedre Sæter i Odalen? Der boede hans far. Eller hører han hjemme et helt andet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er godt mulig ( og nok også sannsynlig )at den Birgitha Dorothea Molbech jeg nevnte er datteren av Anders Molbech ved samme navn. Men jeg har ikke funnet bevis for dette og derfor er hun registrert uten tilknytning hos meg inntil videre.Utover det Finn nevner, er Anders Molbech også omtalt i Ovenstads militærbiografier ( men det skulle være velkjent )Jeg skal prøve å få tid til å se nærmere på Christiania før 1705 ( dette er tidligere enn den kartleggingsregistrering jeg holder på med - her arbeider jeg meg bakover i tid ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Tak for oplysningen om Ovenstads militærbibliografier - det var ikke velkendt for mig, men heldigvis er vort biblioteksvæsen så veludbygget her i Norden, at man med held bare kan bestille en bog og regne med at få den, selv om den kun forefindes i et andet land. Fin service. For at få nøjere kendskab til tiden omkring 1700 har jeg også bestilt Gudrun Johnsen Højbo: Minister Finn Korens Anebog og A. St. Castberg: Slekten Stabel-Stabell, da en Wulf Christian Stabel kalder sig Wulf Christian Molbech eller Stabel (FamilySearch) og Bastine Johansdatter Steenkuhls mor var en Stabel, nemlig Birgitte Stabel. Men det er altsammen meget godt. Det var egentlig de to piger Susanna Hansdatter Molbech og Anna Elisabeth Hansdatter Molbechs far - sandsynligvis Hans Molbech det drejede sig om. Er han ikke til at finde? Ib Molbech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du har en med Hansdøtre Molbech samtidig familie, parykkmaker Conrad Henrich Mulbech gift 17.05.1731 med Hellechen Vogt. (Navnet er skrevet med u ved vielse og barnedåp). Her behøver selvsagt ikke være noen sammenheng.Det lille som står i Ovenstad kan jeg skrive av her litt senere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fra Ovenstad:'Molbeck, Anders Mogensen (Monsen). - F. 1680, døpt 6/2 s.å. - Sønn av handelsmann i Kr.ania, Mons Ingmondssøn og Anna Andersdtr. - Kpt.vaktm. og garn.skriver ved Kongsvinger festn. 29/5 1702. - Regt.aud. ved Opl. nasj. inf.regt. 8/7 1717. - Tillike regt.kv.mest. ved samme regt. 25/8 s.å. - Ved den nye hærordn. fra 15/8 1718 blev det oprettet 2 Oplandsregt.er, og M. blev da satt som regt.kv.mest. og aud. ved 1. Opl. nasj. inf.regt. - Kpt.lnt. ved samme regt.s N. Hedemarkske livkomp. 13/6 1721. - Kpt. og chef for Ø. Hedemarkske komp. 15/10 1725. - Død i aug. 1726 i Vang på Hedemarken. - Gift: 1) 21/2 1701 i Strøm i Odalen med Bastine Steenkul, begr. 15/1 1706 i Vinger, 25 1/2 år gl., datter av foged Johan Steenkul og Berthe Clausdtr. Stabell. - 2) 12/7 1707 i Vinger med Sara Frantzdtr. Cold, død 1761 i Vinger, begr. 18/9 s.å., datter av sogneprest til Vinger, Frantz Cold og Anne Marie Wandal.'Håper dette var uten trykkfeil. Ellers er ikke Ovenstad alltid 100% pålitelig mht. 'sivile opplysninger'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Inge Apesland

Ib Molbech i Danmark har vært veldig aktiv i dette 'Molbech-forumet'. Jeg leter etter samme Molbech-familie som henne i Christiania / Oslo ca. 1700 - og har heller ikke kommet noe lenger.Jeg spør derfor igjen på egne (og kanskje på Ibs vegne): Kjenner noen til foreldre (evt også søsken) til nedennevnte :I Hans Mogensen? Molbech trolig i Christiania To døtre (nevnt annet steds i debatten). En datter er: II Susanna Hansdtr. Molbech fca, 1701 i Oslo, død 1771 i Ramnes i Vestfold. Gift 1724 i Oslo med daværende korporal Johan Gerhard L'Orange f. 1696 i København, død 1772 i Ramnes i Vestfold.Johan Gerhard og Susanna er stamforeldre til L'Orange-slekten i Norge-Danmark-Island.III Hans Andreas L'Orange f. 1734 i Gjerdrum, oppvokst i Ramnes - gift med Cathrine Olsdtr. Tufte fra Ramnes.Ad oppkalling: Siden Susanna Hansdtr. Molbech L'Oranges sønn heter HANS ANDREAS har jeg gjettet på at det kan være oppkalling etter Susannas far Hans Andersen?/Mogensen? Molbech.Vet noen mer om denne mystiske Hans Molbech i Christiania omkring 1700 ?mvh Knut Inge Apesland, Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er slett ikke sikker på at dette er samme familie. Ifølge Finne-Grønn var Anders Mogensen Molbech det eneste barn etter Mogens Ingmarsen (mange varianter) Molbech, kjøpmann i Christiania, død 1692, som selv hadde barn. Dette har jeg ikke fått kontrollert ennå. Denne familien kom fra Odalen og den samme Finne-Grønn antydet svensk opprinnelse til dette Molbech-navnet. (Nå er ikke absolutt alt Finne-Grønn skriver til å stole helt på) .Kan forøvrig nevne ytterligere et barn til Anders Mogensen Molbech, Jørgen Otto, døpt i Vang (Hedmark) 23.03.1726, han tror jeg er falt ut.Susanna og Anna Elisabeth som begge giftet seg i Vor Frelsers Kirke, har jeg ikke sett døpt i Christiania. Nå er jeg ikke ferdig med perioden rundt 1700 i Christiania, så dette betyr ikke at de ikke er døpt her. Så hittil vet vi ikke om det skal letes etter noen Hans Molbech her, men det kan slett ikke utelukkes. Susanna har vi utfra begravelsen en antydning av fødselsår til, så jeg skal ta en hurtiglesning i kveld av kirkeboken og si ifra om jeg finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.