Gå til innhold
Arkivverket

[#24383] Jens Larsen Rekstad i Stange


Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

Søker søsken og foreldre til Jens Larsen fra Rekstad i Stange. Sannsynligvis født ca. 1800. Hvis noen vet noe om Jens eller hans aner ville jeg være takknemlig for å få vite noe om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg så heller ingen Jens Larsen døpt i Stange mellom folketellingen 01.02.1801 og 01.01.1805. ( Selvsagt en mulighet for å ha oversett ham ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Mai Britt Husom, Hamar, skrev følgende i debattforum 02.12.2003:Jeg har Johanne f 22-3-1828 dpt 13-4-1828. Foreldre:Jens Larsen Rekstad i Stange, mor Inge Eriksdatter Aldersysteie, deres 1 leiemål.Dette betyr vel kanskje ikke at Jens Larsen var født i Stange, men at han bodde på Rekstad da datteren Johanne ble født i 1828. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Johanne f. i Vang ja. Jens Larsen hadde da Rekstad(Regstad) i Stange som bosted, var tjener der. Det betyr selsagt ikke at han er født i Stange.Sansynligvis f. ca. 1800?? Hvorfra har du det? En Jens Larsen 20 år (den oppgitte alder kan være feil)f. i Stange bosatt på Regstad gifter seg i Stange 11/6-1830 med Marthe Olsdatter Nordvieie. Kan dette være samme mann eller er bostedet bare et sammentreff ? Hans far er oppgitt til Lars Olsen Finhullet (død når Jens gifter seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Pål Evensen

Jeg vet noe om foreldrene og søsknene til Jens. Faren het Lars Olsen født ca. 1751-54. Vet ikke hvor, men han døde 18.5.1817 i Finnhullet og ble gravlagt 5 dager senere.Han var gift med Marte Jensdatter f ca. 1744-53. Hun døde 1.12.1824 på Nordre Rå i Stange. Jeg har ikke klart å finne vielsen til Marte og Lars i Stange.De hadde 7 barn etter det jeg vet: Mari f 1777 (døpt 3.8.), Kari f 1779 (døpt 19.12.), Anne f 1782 (ikke funnet dåp!), Berte f 1787 (døpt 26.8.), Eli f 1790 (døpt 26.6.), Jens f 1792 (døpt 11.11.) og Anders f 1795 (døpt 1.11.).Jeg er etterkommer av Berte, og vet derfor en god del om hennes etterslekt. De andre har jeg bare noen få opplysninger om.Hilsen Pål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Jeg finner alle jentene til Lars Olsen og Marte Jensdatter i Family Search. De er her alle benevnt med 'Larsdatter Hernes'.Er det noen som vet noe om Hernes? Er dette en gård i Stange? Jeg finner kun to gårder i Strøm i Hedmark i folketellingen fra 1801 med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei igjen. Jeg kan ikke skjønne hva dette 'Hernes' har med Stange å gjøre. Jeg finner akkurat det samme som deg. Jeg skal gå gjennom Hærnes-gårdene i bygdeboka i Sør-Odal om jeg kan finne noe der.Ellers finnes det et sted i Elverum som heter Hernes, uten at jeg vet om dette kan ha noe med saken å gjøre.Det nærmeste jeg kan huske i Stange er gårdene Hestnes, Hemstad og Herkestad. Det låter jo ikke særlig sannsynlig at de to siste kan tolkes som Hernes. Men Hestnes er jo en mulighet. Noen av barna ble født der. Ellers er jo dessverre Family Search ikke alltid helt til å stole på. Men dåpsdatoene ser jo ut til å stemme på FS så en vet aldri. Men jeg heller mest til at 'avskriveren' har mistolket Hestnes til Hernes.Jeg kommer tilbake til dette når jeg har fått gått gjennom bygdebøkene for Sør-Odal. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Pål er nok inne på det rette i forrige innlegg. Alle barna til Lars og Marte (som er døpt i Stange), er født på Hestneseie som i kirkeboka på den tida skrives, Hesnæs(eie). Her har nok avskriveren vært 'på bærtur'. Hestnes ligger forøvrig sør i bygda, så vidt jeg husker nesten nede ved Espa sør for Tangen.mvh Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Jeg har nå gått gjennom bygdeboka for Sør-Odal som omhandler Hærnes-gårdene og fant dessverre ikke noen av disse personene. Det hadde vært en stor (og hyggelig) overraskelse om jeg hadde funnet dem der. Så det må nok til en grundig gjennomgang av kilder i Stange og bygdene rundt Stange for om mulig å finne igjen disse personene. Jeg lever i håpet. Jeg har vært heldig og funnet andre liknende problembarn etter mye leting tidligere. :-)Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.