Gå til innhold
Arkivverket

[#24408] Meløy eller Gildeskål, Nordland - 1820 -1830


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

En ane, Karen Andrea Dorthea Helgesdatter, født i Laxaadal, giftet seg 15.07.1845 enten i Meløy eller Gildeskål i Nordland (har slurvet med innførsel av kilde, men den er funnet i original kirkebok) med Andreas Olai Pettersen, 31 1/2 år, f. Blok i Rødøy, nu Laxaadal, søn af Petter Olsen. Karens alder var da oppgitt 21 år, men rett alder er usikker for denne varierer iht. opplysn. i senere folketellinger. Folketellingen 1865 viser at hun (ref. Digitalarkivet) er 'Blandet %Fin%, hendes Fader Helge Pedersen, var Norsk, Moderen Else Andersdtr. Fin.' (I original folketelling er morens navn innført som Elsi.) Finner hverken Helge Pedersen eller Else Andersdatter via tilgjengelig digitalt materiale. Er det noen som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nå er jeg svært usikker, men du kan vel nøstr opp litt videre. Jeg kan finne på familysearch noe som kan være de du lurer på, men jeg sier bare kan være. Kan det være snakk om litt forskjellig og ulik navnebruk, og at det forvirrer litt ?Andreas Sivert Hellisen født 21 sep 1822, døpt 13 okt så i Gildeskål Foreldre: Helli Pedersen og Else C Andersen.Carina Andrea Dorthea Hellisdatter, født 3 juni 1824, død 27 juni 1824. foreldre: Helli Persen og Else R Andersen.Helli Persen og Else Catharina Andersdatter, viet18 juli 1822 i Gildeskål.***************Jeg vil nå tro at Helli og Helge kan være det samme. Nå etterlyser du Karen Andrea Dorthea Helgesdatter. Nå har jeg funnet en med nesten det navnet ser du, men født og død i 1824, så hun kan jo ikke senere ha giftet seg. Kan det ha kommet til et barn senere med samme navn ?Dette må vel sjekkes opp mot kirkebøker vil jeg nå mene, men kanskje noe å spinne på. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Karen finnes også oppført som Carin, tror det er vedkommende som har lagt dette inn på FS som har trykt på feil knapp. Dåpsdato er dermed blitt dødsdato. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for videre hjelp, både Anne Lene. H. og John.O.S. Trolig er det den samme Karen som har blitt til Carin mens Helge har blitt til Helli i Family Search. Vet ikke hvem som legger inn data der, men jeg må jo sjekke kirkebøker i original for å finne ut om vedk Carin både er født og død i 1824, og så evt. en ny Karen er født like etterpå. Må også sjekke hva skjedde med Karens evt. bror, Andreas Sivert Hellisen, f. 1822, - jeg finner ham ikke igjen i 1865-FT. Døde han i mellomtiden, omkom på sjøen eller hva? Karen Andr. Dorthea har en søster med samme innførsler om opphav som seg selv i 1865-FT, nemlig Ane L. Helgesdatter, da alder 36, og g.m. Mikel Andersen, Gaardbruger, Bøksselmand. Det er et langt sprang mellom fødsler til Karen evt. i 1824 og Ane i 1829. Kan det ha vært flere barn imellom disse? Kirkebøkene er nok eneste kilde til verifikasjon! Men uansett, tusen takk for hjelp videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Det som står i KB for Gildeskål er som følger:Andreas Siverts er født 21.09.1822 (innført som nr.17 i KB), døpt 13.10.1822 av foreldre: Inderst Helge Pedersen og Elsa Andersdtr. av gården Ytre Sannes.Faddere: Svend Blix Sannes, Ole Pedersen Sannes, Peder Christiansen, Marith Christophersdtr. Horsdahl, Pige Mette Larsdtr. SandKaren Andrea Dorothea Helgesdtr. er født 03.06.1824 (innført som nr.13 i KB) av foreldre Helge Pedersen, Laxaadahl, og Else Catrina Andersdtr.Faddere: Hans Moritsen (?) Selset, Niels Monsen Opsahl, Andreas Larsen, Else Olsdtr., Karen Eliasdtr., Marit Jebelsdtr. (?).Ane Andrea Lavena er født 13.07.1825 (innført i Beiarn KB) og døpt 30.07.1825 av foreldre Helge Pedersen Laxaadahl og Else Cathrina Andersdtr.Ingen faddere er nevnt i KBPer Ludinius er født 15.05.1828 (innført som nr.15 i KB)og døpt 22.06.1828 av foreldre gårdmann Helge Persen og hustru Else Andersdtr. Laxaadahlen.Faddere: Hartvig Christensen Gielseth, Paal (?) Laxaadahl, Lars Jonsen ibid, Christiana Hartvigsdtr. Gielsteh, Berith Zachariasdtr. Opsahl.KB for Gildeskål (microfich som jeg besitter) går frem til 1829, så det er jo mulig at familien fikk flere barn senere. Ihvertfall ingen med havn Helli. Jeg fant ingen Karen Andrea som døde 27.06.1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Dette finnes i Arvid Støvers nedtegnelser registrert av DIS Salten:Familien til Helge Pedersen, gårdbruker, Laxådal Født: 4/9 1791. Familienr: 4736.Ektefelle: Else Catrina Andersdatter. Gift: 18/7 1822. Han var i 1822 bosatt på Ytre Sandnes.Familien var:Else Catrine Andersdatter, Laxådal, født: / 1794. Hustru, gift, ektefelle: Helge Pedersen, gift: 18/7 1822.Andreas Sivert Helgesen, Laxådal, født: 21/9 1822. Sønn.Karen Andrea Dorthea Helgesdatter, Storvik, fødested: Laxådalen, født: 3/6 1824. Datter, gift, ektefelle: Andreas Pettersen.Andreas Pettersen, Storvik. Svigersønn, gift, ektefelle: Karen Andrea Dorthea Helgesdatter.Ane Andrea Lavina Helgesdatter, Laxådal, født: 1/7 1826. Datter.Per Lucinius Helgesen, Laxådal, født: 15/5 1828. Sønn.Anders Gjersing Helgesen, Oppsal, fødested: Laxådal, født: 6/10 1830. Sønn, gift.Simon Martinus Helgesen, Laxådal, født: 10/10 1832. Sønn.Helene Pernilla Helgesdatter, Laxådal, født: 18/2 1836. Datter.Lucinius Helgesen, Laxådal, født: 24/6 1838. Sønn.Peder Helgesen, Bratsberg. Far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiElse som er mor til Karen var halvsøster til min Tip-tip oldemor Hennes far var Anders Andersen F. 1750 på Frostmo i Bodø. Hennes forfedre finnes på Frostmo, Sørvik og Urskar i Bodin/Bodø. Og de var som tidligere skrevet Finn eller samer som oppholt seg i Bodø/Beiarn og Gildeskål området. De er neppe gift i Gildeskål siden ekteskapet ikke er nevnt i Nesjes hefte om samer i gildeskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk til både Trond K., Arnt S. og Steinar O. for nye informative innspill! Jeg var til nå forberedt på videre søk via bestilling av microfiche av kirkebøker, samt lån av Rolf Nesjes bok: 'Utmarksfolk' om pitesamers flytting til Gildeskål fra Asker Bibliotek såsnart dette gjenåpner etter ombygging/flyttefot i slutten av oktober. Takket være dere fikk jeg overraskende nok og høyst uventet straks et mye større grunnlag for videre arbeid!Steinar Olsen: Siden vi tydeligvis har felles aner, - i hvilke kilder finner jeg underlaget til de opplysningene du gir meg om Else Andersdatter? Har du fler opplysninger om felles aner bakover? De du nevner er iallfall høyst relevante.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.