Gå til innhold
Arkivverket

[#24415] Middelalderbygg i Oslo - Byggmaterialer


Gjest Heidi C. Huitfeldt
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Litt på siden kanskje, men etter å ha lett høyt og lavt finner jeg ikke svar på dette:Hvor fra kom all steinen til bygging av Bispegården, Kongsgården, Mariakirken (og øvrige kirker og klostre),og ikke minst Akersborgen fra?Vet 'vi' det, eller finnes noen teorier? Det er vel naturlig å tenke at det kom sjøveien, men hvor fra?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har ikke sett steinen som er brukt i disse gamle bygningene, men jeg tror ikke det var nødvendig å frakte stein sjøveien den gangen. Det er en flott lys granitt nord for Oslo kalt Nordmarkitt på fagspråk. Det er sannsynelig at de brukte denne.Ta en telefon til Geologisk Museum på Tøyen, de vet sikkert dette.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Som geolog har jeg i mange år holdt på med kartlegging av steinene i murene i middelalderbyggene i Oslo (og Hovedøya.Hjørnesteinene i murene (kvaderstein) kommer stort sett fra områder inne i gamlebyen og opp mot Ekeberg, mens de andre steinene kommer fra øyene i Bunnefjorden, og områder opp mot Østre Aker kirke. Det finnes noen beskrivelser av steinmaterialet i geologisk guide bok av J.Dons et. al. (Oslo-traktens geologi med 25 turbeskrivelser. Vett og Viten 1996). Ellers holder jeg på med beskrivelser av materiale fra klosteret på Hovedøya, og regner med å ha en publikasjon klar i løpet av et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.