Gå til innhold
Arkivverket

[#24418] Justad og Rønningen i Frogner


Gjest Frank Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Rønning

Fra 'Liers historie' fremgår at det fra Ytre Justad i 1800 ble skilt ut bruket Rønningen (Tidl.husmannsplass). Min oldefar Martin Christiansen var født og døpt 1829 i Frogner. Faren var Christian Olsen fra Justad og Anne Olsd. Jeg forsøker å finne opplysninger om foreldrene (Christian Olsen): når født, hvem var deres foreldre, eventuelle søsken til Martin. Navnet Rønning stammer fra stedet, men tatt i bruk av familien først i 1890-årene. Kan noen gi opplysninger eller tips på hvordan jeg kan gå frem? Mvh Frank Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Mulige kandidater kan være Christian Olsen og Anne Olsdt. som ble gift 10.mai 1825.Foreldrene til Christian kan være Ole Erichsen, 34 år og Larine Olsdt. 27 år ved FT 1801. De bor da på gården Øxne, Frogner i Lier med de to eldste barna.Foreldrene til Ole er i såfall Erich Olsen 74 år (f.ca.1727) og Kari Amundsdt. 68 år. (f.ca.1733)Ole og Larine hadde følgende barn som jeg har funnet:Erich dpt.19.4.1795, Ingeborg dpt.9.11.1796, Ole dpt.21.6.1801, Christian d.e. dpt.15.4.1804, Christian d.y. dpt.28.7.1805, Karen dpt.31.8.1806.De hadde muligens også Nils dpt.4.11.1810 og Lars dpt.30.4.1815.Håper noe av dette vil være til hjelp i ditt videre arbeide. Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Mange takk til Rune Folkvord. Flott å få så mye informasjon. Jeg har lett i FT 1800 etter mer informasjon om Martin Christiansens faddere ved dåpen i 1829, fordi 2 av 5 faddere har etternavnet Justad. Håpet å finne ut mer om stedet og folkene. Jeg fant ingen. Jeg lurer nå på hvor en kan finne så mye informasjon om barn, foreldre m.m. Mvl Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.