Gå til innhold
Arkivverket

[#24419] John Andersen Moe, f. 1833 i Heddal.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I familiekretser har det alltid hett seg at min tippoldemor, Josefine Johannesdatter, aldri var gift. I kirkeboka for Sem og Slagen fra 1870 fant jeg imidlertid henne og en ektemann, John Andersen Moe, f. 1833 i Hitterdal/Heddal. Han var skipstømmermann og det siste sporet jeg har etter ham er opplysningen i FT1875 for Slagen at han var 'på vei til VestIndien som skibstømmermand'.Josefine flyttet etterhvert (ca. 1880) til Skoger, så den siden av saken har jeg rimelig godt på plass.Jeg har imidlertid hatt problemer med å finne opphavet til John Andersen Moe, men etter å ha dobbeltsjekket kirkeboka nylig fikk jeg riktig fødselsdato og da falt alt på plass:John Andersens foreldre het Anders Nilsen og Birgit Sondresdatter. De giftet seg i Heddal 3.7.1826 og i VRI har jeg funnet tre barn i tillegg til John: 1) Anne f. 1826 2) Anders f. 1828 og Margit f. 1830. Anders Nilsen bor alene som enkemann på Moen i Heddal i 1865.Så kommer vi til spørsmålet: Ettersom Telemark og Heddal er ukjent mark for meg når det gjelder slekt - kjenner noen til Anders og Birgit, deres aner og mulige etterkommere?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er meget sannsynlig at John Andersen Moe er identisk med Jon Andersen som bor med kone, Aase Olsdatter, og 4 barn på Haugen i Skoger i 1865. (Da burde han være enkemann i 1870, men den opplysningen må i tilfelle ha gått meg hus forbi).Hvis det er riktig gir det forsåvidt en plausibel forklaring på hvorfor min tippoldemor flyttet til Skoger rundt 1880. I en slik setting sitter jeg også igjen med en ide om at John Andersen kan ha kommet tilbake fra VestIndien....Har noen utfyllende opplysninger å bidra med?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjell Hamberg

Etter å ha vært innom kirkebøkene for både Heddal og Skoger er det klart at den Jon Andersen som bor på 'Haugen' i Skoger i 1865 er den samme som giftet seg med min tippoldemor i Sem i 1870. I 1865 har John kone (hun het Aaste, ikke Aase)Olsdatter og 4 barn. Et 5te barn, Johan Martin, blir født i Skoger 29.3.1866. Bosted er oppgitt til Haneval eie.Hva som så skjer med familien i løpet av de 4 årene fram til april 1870 da John Andersen giftet seg med min tippoldemor har jeg ikke klart å finne ut av, bortsett fra at ingen av dem døde i Skoger i tida fram til 1870. I 1875 (FT for Sem) bor heller ingen av barna fra første ekteskap sammen med farens nye familie. I beste fall er de i live og tatt hånd om av farens eller morens familie, og da trolig i Heddal. Finnes det nedtegnelser som kan si noe om det?Iflg kirkeboka Sem (vielsen i 1870) het faren til John Andersen, Anders Nielsen Haugjord. Jeg antar at Haugjord må være en mindre gård/plass i Heddal - vet noen hvor?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Født 11.7. 1833, døpt 21.7., John, Anders Nielsen og Bergit Sondresdtr Jutesgar, Faddere; Halvor Svendsen Holland, Anne Svendsdtr Jutesgar, Ole Olsen og Aslaug Halvorsdtr Odden og Margit Olsdtr JutesgarFødt 16.8. 1826, Anne Anders Nilsen og Birgit Sondresdtr Odden,Født 13.2. 1828; Anders Anders Nilsen og Bergit Sondresdtr (plass under Strand)Født 2.12. 1830, Margit Anders Nielsen og Bergit Sondresdtr Haugen (plass) En Gragar Nielsen Ramberg er fadderGifte 3.7. 1826 Ungkarl Anders Nielsen 22 år og Pige Bregit Sondresdtr 28 år Forlovere, Stener Levsen Kastet og Anders Jonsen LiaKonfirmerte 1821 Nr 27 Anders Nielsen Ramberg, døpt 1802 far; Niels RambergNiels Andersen Skogen og Margit Gregarsdtr hadde Anders til dåpen 1802 og 1804 De hadde også sønnen Gregar 1806.Sundre og Anne Kaasa under Hovdejord, Birgit 1798 Faddere Lars Hovdejord, Ole Pettersen, Margit Torkildsdtr Iflg 1801 tellingen er foreldrene kalt Sondre Jonsen og Anne Torkildsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha! Jeg hadde funnet noen av navnene i Familysearch, men jeg må innrømme at jeg ikke hadde koblet Haugjord til Hovdejord. (Gårdnavn får ting til å falle på plass på en helt annen måte). VRI oppgir også en Gregar Nilsen Kaasa (f. 2.1.1813). Det kan jo bety at den Gregar (f.1806) som du nevner ikke ble så veldig gammel.For å komme videre med barna til John Andersen må jeg trolig ta for meg FT1875 for Heddal. Jeg ser nemlig for meg at familien flyttet fra Skoger til Slagen 1866-67. Kona dør der, kanskje mens han var på sjøen (han var skipstømmermann i 1870) og den eneste utveien omgivelsene hadde var å sende barna til deres slektninger i Heddal. At kone og 4 eller 5 barn døde i løpet av en 4 års-periode er foreløpig en vel drastisk forklaring på at barna etter alt å dømme ikke er å finne i Sem.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.