Gå til innhold
Arkivverket

[#24431] Skifter i Fana


Gjest Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

Er det mulig å finne skifter etter disse to brødrene:1. Hans Eliasen Salbu (på Skage) døde i 1871.2. Hans Henrik Eliasen Salbu (på Salbu) døde i 1876.Jeg er ute etter navn på arvingene. Kan en av disse være far til Elen Sofie Hansdtr., f. i Fana ca 1830, som senere flyttet til Bø i Vesterålen.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har ikke sett skiftene, men dette er hva jeg vet om de to:Hans Elias. Salbu (1793-1871) først gift 1814 med enke Petrike Olsdtr. Hordnes (1773-1848), barn: Kari 1815, Ellev 1816. Andre gang gift 1848 med Christi Larsdtr. Rå (1827-), barn: Elias 1849, Lars 1851, Peder 1854, Lars 1855, Ole 1857, Eli 1859, Peder 1861, Hans Henrik 1863, Kari 1865.Hans Henrik Elias. Salbu (1796-1876) gift 1823 med Martha Tollefsdtr. Salbu (1798-1863), barn: Elias 1823, Tollef 1825, Ellev desember 1827, Mikkel september 1830, Karl november 1832, Elisabeth 1836, Martines, Hans Henrik 1839, Marta Susanna 1844.Jeg mener å kunne utelukke Elen Sofie som ekte datter av Hans, da kona Petrike var 57 år i 1830. Jeg kan vel ikke utelukke at hun var datter av Hans Henrik, men har ikke funnet henne i denne familien, ei heller navnet Elen eller Sofie brukt (men de bruker jo både Eli og Elisabeth).Prøver gjerne å hjelpe deg videre, har du ytterligere opplysninger om Elen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Når det gjelder Elisabeth f. 1836, datter av Hans Henrik og Martha, kan hun utelukkes. Hun ble gift med Ananias Hansen Nordvik og flyttet til Skare i Laksevåg. Hun døde i julen 1913 i Bergen.Mvh Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg har tidligere stilt spørsmål om dette i brukerforum, se tema 17185.Dette er alle opplysningene jeg har om Elen Sofie Hansdtr.:Hun skal være født i Fana ca. 1830. Fikk i 1858 fikk en datter, Petra Eline, utenfor ekteskap med Petter Andreas Clausen Lampe. Jeg har opplysninger om hans forfedre og Petra Elines etterkommere.Her er Elen Sofie i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61867&variabel=0&postnr=702&fulle=true&spraak=n>Lenke og her i 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Svein Atle -har du opplysninger om etterkommerne til Elisabeth?Siden hun var søster til mine barns tippoldefar Elias Hendriksen Salbu, hadde det vært kjekt å vite mere om slekten!Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Ja, jeg vet en del om denne slekten. Elisabeth var min oldemor. Da dette hører mer til brukerforumet kan vi heller gå over til å sende opplysningene oss i mellom. Hvis jeg får din adresse. Min adresse er sithsten@online.no MvhSvein Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Ja, da vet jeg i alle fall hvor det ikke er noe vits å lete :o) Takk for svarene!Jeg har nå gått gjennom hele bygdeboka for Fana og sett på hver eneste Hans (heldigvis ikke så mange med det navnet i Fana) uten å finne noen passende Elen/Ellen/Eli/Elisabeth eller Sofie.Har noen her tilgang til lister over utflyttede fra Fana omkring 1848-58? Og/eller konfirmerte 1745-50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Av erfaring fra egen familie vet jeg at ikke alle Fanabuer er kommet med i bygdeboken - for å finne noen av mine slektninger som var forpaktere, måtte jeg gå direkte til kirkebøkene.Med det er ikke noe problem, det er bare å be ditt lokale folkebibliotek om å skaffe dem, så får de dem tilsendt på filmrull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her er det nok bare en aktuell kandidat: Elen Sofia, datter av 'Omreisende Giørtler Hans Simonsen og Gunilde Marie, Ægtefolk, og han fød i Christians Amt'. Elen Sofia ble født 8. juni 1826, og døpt i kirken 10. juni samme år. 'Barnet fød i Lerøen'. (Fana kirkebok A 7, fol. 77, nr. 27.) Tre av fadrene var fra Lerøen, Rasmus Simonsen og Johanne Marie Jonsdr 'fra Borgund'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.