Gå til innhold
Arkivverket

[#24432] Sjømannen Martin Pettersen på Totland f.ca.1875 - Hvem var hans foreldre?


Gjest Ivar Andreas Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Om du studerer din egen lenke til 1900 tellingen, ser du at der bor en enkemann Petter Johnsen på gården Totland.Jeg vil tro at det er far til Karl og Martin. Han dør på Totland i 1919.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=MOSTER&variabel=0&postnr=737&fulle=true&spraak=n>Lenke Ave dødsmeldingen går det frem at han var født på Skimmeland 12.05.1829.Da er det nok den samme Petter Johnsen du finner på Skimmeland som enkeman med foreldre og datter i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da er det nok Anne som dør på Totland i 1900.Forsørgeren står oppført som Petter Johannessen, men det er trolig feilskrift for Petter Johnsen.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=MOSTER&variabel=0&postnr=405&fulle=true&spraak=n>Lenke Det står at Anne kom fra Habbestad.Fra ekteskapet hennes med Petter vet vi at faren het John Abrahamsen.Han finner du her på Habbestad som enkemann i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Hei! Jeg finner dette i bygdeboka for Moster: (Peter) Martin Petersson Skimmeland, nedre (nr. 57), f. 1875, d. 1958. G.m. Ingeborg Karine Sveinsdtr. Spissøy, nedre f. 1874, d. 1954. Det står også: (Peter) Martin var sjømann i kystfart og åtte båtar ilag med broren Karl. Når jeg så ser på Skimmeland nedre 57 finner jeg: Peter Jonsson Skimmeland, nedre (nr. 56), f. 1829, d. 1919. Vart blind. G.m. Mari Kristine Olsdtr. Tallaksvik, Vornes (nr. 54), f. 1826, d. 1863. 2 Helga Abrahamsdtr. Sæverudsøy, Sæverud (nr. 56), f. 1837, d. 1869. 3 Anne Jonsdtr. Habbestad, søre (nr. 24), f. 1830. Året ho døydde er ukjendt. Som du ser var han gift 3 gonger. Håper dette kan være til hjelp. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Hvis dette er rett og du ønskjer fleire opplysningar om ledda bakover så kan eg sende det på mail, men da må du setje inn adressa di her. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Det ville jeg vært svært intressant! Min e-mail er kristensen82@hotmail.comDenne martin er min tippoldefar.Tusen takk for hjelpa!Mvh. Ivar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Johan Arthur Hansen

Så dette innlegget fra 2004. Dette er også min slekt. Jeg ætter også etter Bård Mikkelson Totland 1771 - 1805 og Kari Andersdtr.1768 - 1837, som er oldeforeldre til Peter Martin f.1875 Trenger du flere opplysninger, så har jeg en god del. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.