Gå til innhold
Arkivverket

[#24445] Randi Olsdatter, Aurdal


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Randi Olsdatter Brager gift 4.11.1787 med Ingebret Pedersen Ankalterud av Land. De flytter etterhvert til Land, og får barna Mari 1788, Olava 1790, Sissel 1793 og Peder 1797. I folketellingen er Randi 40 år. Jeg har snevret mulige foreldre ned til disse: Ole Olsen og Ragnhild Gulbrandsdatter Bang, Ole Halvorsen og Marit Siversdatter Borge og Ole Gulbrandsen og Birte Olsdatter Bang. Kjenner noen til noen av disse? De har alle en datter Randi/Ragnhild mellom 1757 og 1760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Bjerke

De kjenner vel bygdeboken Gard og bygd i Sør-Aurdal. Jeg har bladet gjennom artikkelen om Bagn, men finner bare Ole Gulbrandsen og Beret Olsdatter, på side 99 i bind B. Ingen datter Randi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei SonjaJeg har nok ikke svar på noe, kanskje heller noen tips og linker til å komme et steg videre.Kirkebøkene kommer vi vel aldri utenom, har du sett i de ?Jeg ser at Randi og Ingebret i folketellingen 1801 bodde i land, tomlevoldene, hougner Annex. Nå tilhørte dette Nordsinni. Det er utgitt en serie bøker fra land, og en av bøkene i denne serien heter Nordsinniboka, det er ikke så mange år siden den ble utgitt. Dette er en praktbok, som har en meget god gårdshistorie. Hvis de har bodd på tomlevoldene noen år, kan de jo være med i boken. Er allikevel usikker på om du har noe å hente der, i og med at Randi ikke er derfra. Men navnet på hennes foreldre og hvor de er fra kan jo allikevel kanskje stå der. Det er nå verdt et forsøk. Husker i farta ikke navn på forfatter o.l av boken, men det finner de sikekrt ut for deg på biblioteket.Du har også en avd av opplandsarkivet på Dokka som dekker land, kanskje de kan hjelpe deg: [url="http://www.opa.no/land/default.htm>http://www.opa.no/land/default.htm Du kan jo prøve å ta kontakt.Ellers kan du kanskje ta en titt på denne siden og se om du finner noe: http://www.valdresslekt.noEn annen avdeling av opplandsarkivet, er jo valdres folkemuseum, de dekker bl.a Nord aurdal der de giftet seg, og Bagn mm. De har veldig mye, og du kan forsøke å ta kontakt med de:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg har brukt alle disse kildene. I bygdeboka for Nordsinni står det at Randi ikke er født i Land, men etter litt leting fant jeg henne viet i Aurdal. Lette etter fødte i omtrent rett periode, og fant disse jeg nevnte over pluss flere andre. Bygdeboka for Sør Aurdal er også sjekket, uten at jeg fant noe brukbart der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Sonja Fjellhaug

Har fortsatt ikke klart å løse denne. Har sett på notatene mine og sjekket kildene uten å bli særlig klokere. Er det noen som kan hjelpe meg med Randi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.