Gå til innhold
Arkivverket

[#24447] Kjerstine Gregursdtr. f.ca.1824 i Lurøy, Nordland.


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Hei. Er det nokon som kan hjelpa til med meir opplysningar om denne Kjerstine? og hennar foreldre/besteforeldre.LenkeHo døydde i Hemnes 05.03.1886.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Bygdeboka sier at hun og Ole ble gift 1854 og at Kjertine var født 1824.I og med at Ole ble gift i igjen 1887 og fra første ekteskap hadde minst 7 barn, kan det muligens også finnes et skifte og umyndige barn med verge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ved hjelp av Fam. Search og søk etter nokon i Lurøy med etternamn Gre.....er eg kommen til at den mest sannsynlege er denne karen som aktuell far til KjerstineLenkeDessutan er det ein Johan Jakob Gregusen som bur på same gard i Træna i 1865,(som Greger Iversen og fam. i 1801) mogeleg ein bror av Kjerstine?(Eg hadde kopiert linken til 1865 og, men han virka ikkje, så eg tok han vekk igjen..)Kva trur de?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! Jeg vet ikke om dette er rett, men det er en Kirsten Pernilla Greisdr., f. omkr. 1822. (10 år ved morens skifte i 1832.) Mor: Helchen Hansdr., Skifte på Stuvland i Lurøy 1832. Far: Greis Jørgensen. Denne Kirsten har også to søstre; Ane Stenetta og Maren Maria. Hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Kirsten ( Kirstine, Kjerstine) ble født 15. august 1824 på Sonna i Trænen sogn, Lurøy prg. Dpt. 4. september s.å. Foreldere: Gaardbruger Gregers Iversen og Lava Jacobsdatter Sonna. Greger`s foreldere var Iver Jonsen og Olava Ellingsdatter. Greger og hans familie finner du her Lenke MVH. Rune A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

JA!! Det var det samme eg har kome fram til ved hjelp av Fam. Search og tenke, tenke(det hender eg glimtar til :-) + FT 1865 der han som eg tenkte var bror til Kjerstine bur på same garden som far deira er å finna i 1801. Men eg var jo ikkje sikker før no :-)Tusen takk skal du ha, dette var kjempeflott!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mariann Stokken

Er det nokon som har opplysningar om mor til Kjerstine, Olava/Lava Jacobsdtr. g.m. Gregus Iversen f. ca. 1795, dei var bs. på Træna. Namn på foreldra hennar, og datoar....Gjerne meir opplysningar om Gregus og, født? gift? død? Namna på foreldra hans har eg.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har først nå i dag lånt ett bind av bygdeboka for Hemnes, og har derfor ikke kunne hjelpe der iallefall tidligere.Det er skifte etter en Anne Eliasdatter i 1819 i Grønnvik i Hemnes, og blant søsknene som kommer der er Berit Eliasdatter. Det er nevnt at hun har barna Inger, Olava, Elen og Bereth Jacobsdøtre i Træna. Berit og Anna hadde blant annet en bror som het Ole og bodde i Drevvatn.Her er det jeg finner i Drevvatn om denne familien i 'Hemens Gård og slekt' bind 1. Elias Pederseøn var født ca 1700-1701(forskjellig årstall ang dette i Drevatn og Dyrhaug), og døde 03.06.1769 i Dyrhaug, og kom til Drevvatn fra Seljeli. Gift i 1743 med Gura Olsdatter(1709-1787. Barna)Peder født 1736, og var i Skånland i Steigenb)Anne født 1737, og var senere i Grønvikc)Marit født 1740, og død før 1745d)Ole født 1742 og død 1749, og han var altså i Drevvatn. Gift 1772 med ichelina Pedersdatter.e)Marit født 1745f)Isach født 1749g)Benoni født 1750, og husmann i Dalosenh)Berthe Martha født 1752 og død 1800, som sikkert skal være Bereth(den en skal videre på her).i)Kiersten som var enke i Tranøy i 1819.Altså het mor til Olava Bereth Eliasdatter, og Bereths foreldre het Elias Pedersen og Guru Olsdatter.Under Dyrhaug finner jeg foreldrene til Elias Pedersen. Det var Peder Eriksen som er oppført i skattelistene fra 1705, men sto som eneste bruker allerede i 1701. Han var gift med Marit. Deres barn var Elias født ca 1700, Erik født 1703 og død 12.05.1773, Ranni født 1704, Lars født 1706 og var bruker i Dyrhaug, Beritte født 1708 og var i Solvær som voksen. Videre barn var Liva født 1711 som var i Stormoen senere, Gjertrud født 1713 som var i Drevvatn, Nils som var i Dyrhaug, Nils som var i Gjesbakken og Gjertrud født 1722. I skiftet etter Erik er det nevnt to brødre som het Nils. En var på Gjesbakken og en i Dyrhaug. Peder brukte hele gården til 1743, og fra 1744 var gården delt i 2, og hvor to sønner fortsatte som brukereElias var bruker i Seljeli fra 11.07.1735, til 1742-43 da han flyttet til Drevvatn.Tror jeg tar en oppsmummering her angående Olavas aner med Olava som nr. 1 1)Olava Jacobsdatter Foreldre2)Jacob3)Berethe Eliasdatter Besteforeldre 6)Elias Pedersen som var født ca 1700 i Dyrhaug7)Gura Olsdatter født 1709 Oldeforeldre.12)Peder Eriksen13)MaritJeg har dessverre ikke tilgang til kirkegbøkene, og kan ikke på nåværende tidspunkt tenke ut noe mer her, men det burde jo være mulig å finne ut mer om den Jacob som Berethe var gift med eller fikk barn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Anne Lise! Eg beklagar at eg ikkje har takka/gitt respons før no.Eg har ikkje hatt tid til å sjå på det, men var dette på Hemnes altså? Eg trudde det var Lurøy/Træna.Visst eg hadde visst det var på Hemnes kunne eg jo funne det sjølv grunna Bygdeboka for Hemnes som ligg ute på nettet.Tusen takk skal du ha iallfall!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mariann Stokken

Er det nokon som har kjennskap til Lava Jacobsdtr? Eller far hennar Jacob, som var gift med Bereth Eliasdtr. f. ca.1752 d. 1800?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.