Gå til innhold
Arkivverket

[#24456] Iver (Iffuer, Ivar) Pedersen [Borch], Infanteriet Trondheim-Jemtland


Gjest Dagny Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagny Madsen

Iver Pedersen var sønn av lektor på Katedralskolen i Tr.h. Er omtalt i Ovenstads militærbiogr. samt i Norske Rigsreg. Han var sist og før sin død i februar 1648 best som kapt.ltn i Jemtland. Rigsreg sier at det ble søkt om en gård for ham og hans bondehær (i nærheten av Tr.h.). Han var gift og etterlot seg konen Margrethe og små barn. Hun fikk vartpenger da han døde. Kjenner noen til Iver og hans etterslekt !Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Noe er i hvert fall kjent - se innlegg 11082. Datteren Mette ble fostret opp hos sorenskriver Jacob Hansen på Hallingstad på Toten, og gift der med kvartermester Kristoffer Schwager. Etter disse finnes det en del etterslekt på Toten, bl.a. sitter slekta lenge på Jerstad i Kolbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Har store problemer med mor til Iver og flere søsken. Det sies at han og Magdalena ble skilt i 1605, men så sies det andre steder at Mette var barnløs ( uten arvinger). Jeg har fire barn: Escha, Iver, Niels og Sophie. Hvem kan løse denne nøtta? Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Svar til John O. Svenning, TrondheimAlle kilder; Kirkehist samlinger, Hornemans slektstavler osv sier at lektor Peder Iversen Borch ble skilt fra Magdalena etter 1605 og barna i dette ekteskap var Iver (eldste sønn og dragon i kongens garde i K.havn i 1627) - så kommer Sophia muligens (gift med prest Nils Helsingør), deretter nevner Horneman Esche gift med en Peder Pedersen (ikke noe mer). Til sist eller før Sophie er Nils født. Sistnevnte Nils er klokker til Domk i Trh og skifte er 1653 (27.7. Nils har vi ikke håndfaste bevis for om han er sønn, men svært mye tyder på dette da Axel, Anders og Nils kalles Borch i mange kilder). Lektoren gifter seg med Mette Jakobsdtr (mener hun er dtr av Jacob Wirthman). Rigsreg sier at Mette dro til K.havn for å hente sin stesønn siden han skulle være verge for de små barna (etter Peder og Mette). Etter 1627 bosetter Iver seg i Trondheim.Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takker for litt oppklaring, jeg har også Jacob W som Mette's far. Beklager at jeg kom inn i en debatt som dreide seg om noe helt annet. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men Simon, ikke én eneste primærkilde såvidt jeg kan se. Greit å ha som arbeidsgrunnlag, men vel neppe noe mer enn det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Spm til Simon Ellefsen og Rune Hårstadsveen vedr Borch;Simon, Hornemans slektsoversikt viser at Peder og Magdalena bl.a. hadde dtr Esche gift med Peder Pedersen. Du har Else med kilde Svein T Dahl som igjen kanskje har dette fra Tønder. Du nevner hennes mann Peder Pedersen, prest. Er det så sikkert at det er denne Peder ? Var hennes mann prest ?Du skriver at 2. kone til Peder Iv Borch først hadde vært gift med presten Amund Hansen. Er dette så sikkert ? Det fins i Skogn bygdebok ei Mette Jakobsdtr, men også andre Mette Jakobsdtr på denne tiden. Mette sies i Rigsreg å ha blitt gift med jektehandler på leiet Touterøen i Romsdal; Thomas Pedersen (etter lektorens død gift med ham). En annen ting er at det var først etter 1605 at Peder fikk skilsmisse og da ved hjelp av biskop Venusin i København (en nær venn).Så til Rune Hårstadsveen Kunne far av Margrethe og Anikken være sjøfarer fra Nederland ! Navnet Saling - Zaling er et nederlandsk sjøuttrykk på seilskipsmast. Henry Berg side 134 nevner i 1670 at Rein Saling av Molqueren i Holland får gård nr 39 (Thomas slagter) utlagt for gjeld. Kanikestredet like vest for nr 38. 38 var eid av Sivert Borch.Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Nedrud

Er det noen som har funnet noe mer om denne Rein Saling eller andre personer Saling i denne perioden? Jeg har også for meg at det var en familie eller en person nevnt 'von Sahlingen' nordpå i den aktuelle perioden. Kilden til dette har jeg dog ikke foran meg. mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.