Gå til innhold
Arkivverket

[#24457] Jens Hasselberg, tidlig på 1700-tallet


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Nils Brønlund på Sortland (egentlig Nils Bastiansen With - se tema 6184) gifta seg omkring 1747 med Sella (Zille/Sisilie) Marie, som var født rundt 1720-1722. Opphavet hennes er ikke kjent, men navnene som barna fikk, kan tyde på at faren til Sella Marie het Jens Hasselberg, og at fornavnet til mora var Ellen.Kjenner noen til en Jens Hasselberg på første halvdel av 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Interessant, og takk for opplysningene, men tid og sted passer ikke heilt for den Jens Hasselberg jeg har som arbeidshypotese. Det er kysten Bergen-Senja jeg holder som mest sannsynlig bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

I forbindelse med dåp av flere av barna er det på FS IGI oppgitt at morens navn er Sella Maria Andersdtr. Lockert?. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Vel, men der er kirkebøkene uenige med FS IGI. Det står 'Niels Brønlunds quinde' alle gangene paret har barn til dåpen. Antakinga om at Sella Marie var datter til Anders Abrahamsen Lockert på Sortland er ei seigliva myte, ser det ut til. (Det samme gjelder gjetninga om at lensmann Nils Lockert var sønn til AAL.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det fantes en skipper, gj.giver og lensmann Jens Mogensen Hasselberg (1733-1803) på Sande, Gimsøy, Vågan, sønn av Mogens Jensen Hasselberg (1710-1751) i Sanne/Sande, 'antakelig' sønn av en 'mulig' Jens (Hasselberg) som vel da er f. rundt 1680 og 'godt' kan være far til Sidsel Marie Jensdatter g. i Hadsel, Vesterålen, med Niels Bastiansen With Brønlund (1711-1784).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Michael Moum

Om Jens Christensen Hasselberg så vet jeg at han var født omkring 1653 (49 år i manntallet 1702). Han virket først på Svinøya ved Svolvær. Han var kjent som Hans Egedes sterkeste støttespiller i striden mot presten Parelius i Lødingen. Dette nevnes i Skolp 1985 s.102 (Noen handelsteder i Vågan). Senere så finner vi JCH på Sande i Gimsøy. I 1723 finner vi han der, når han flyttet dit vet jeg ikke.I manntallet 1702 nevnes ingen egne sønner, fostersønn nevnes. W. Brandt skriver i Slægten Benkestok s. 225 at JCH har sønnen Mogens Jensen Hasselberg (ca 1710-1751) på Sydalen i Gimsøy. Hva hennes kilder som kan bekrefte dette slektskapet vet jeg ikke. Jeg har ennå ikke sett en MJH, hverken på Gimsøy eller i Lofoten. Derimot finnes det en Mogens Larsen på Sande i Gimsøy, som døde på Sande i 1752/53. ML er antagelig han vi finner i Skau på Røst (17 år 1701). Har den teori at han gifter seg inn i Hasselberg-slekten gjennom en datter (kanskje hun heter Ellen) av JCH. Man kan se at både Sella og Jens har en datter som heter Ellen.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg kom nesten like langt som deg, så begynte jeg å lure på om Sella Marie var søster til Jens Mogensen Hasselberg. JMH var gift med søstra til Abel Ellingsen, som overtok Sortland etter Nils Brønlund og Sella Marie. Virker som det er litt samrøre der. Men jeg stusser på at Sella i så fall kalte opp broren, og ikke faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg ser oxo det det er en hvis forbindelse til Sydal oxo ved at Nils og Sella har en sønn som de kaller Rubert. Rubert Christensen var sønn av Christen Christophersen som var gifte med Elisabeth Rubertsdatter og bror av Enoch Christensen (Tok slektsnavnet Ringkjøb etter sin 1. kone hvis han brukte navnet i det hele tatt). RC var gift som vi vet gift inn Lochert-slekta.Det er en eller annen kobling til enten Hasselberg eller til Sydal. Men her er det mange som giftet med hverandre Hasselberg, Ellingsen, Crantz, Ringkjøb og Lochert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Johan I. Borgos

Den som leter etter noe, finner noe annet. I justisprot. for Vesterålen 1748-1760 (s. 141) nevnes Nils Brønlund og Sella Marie som vitner i ei rettsak, og der står det 'Cille Marie Hassel', med andre ord Sella Marie Hasselberg. Det styrker antakinga om at hun var søster til Jens Hasselberg i Gimsøy. Så var det foreldrene deres ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.