Gå til innhold
Arkivverket

[#24474] Laura Jensen, f. 1891 - Fredriksrad, Østfold


Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Stein!Jeg kikket kjapt på denne. OG... Jeg tror at minst en av de tre damene ikke har 'jensen' som 'egentlig' etternavn.1. Fordi 'Jensen' på en kvinne/jente betyr at hun kan ha tatt sin fars navn eller sin manns navn. Grunnen til at jeg sier dette er at når disse to første ble født, så ble de sannsynligvis hetende '-datter'. Nærmere 1900 så var det mer vanlig å ta 'familienavnet' med -sen ending. Men midt på 1800-tallet er dette relativt sjelden ( Rett meg hvis jeg er helt ute på viddene!) I allefall i min erfaring med navn midt på 1800-tallet.Altså.. så dette kan være en 'tellefeil'. Hvis du ser, så er de bare 3 stykker i husholdet. og dette kan naturligvis være korrekt. Men de kan også være en del av et større hushold.En annen sak er : Når du blar litt fram og tilbake, ser du at 'Bymarken' ( iallefall i de nærliggende matrikelnumre' så er hele familier fått ett etternavn. Så den som talte denne delen av Fredrikstad ( i 1900) ga sannsynligvis hele familier det samme etternavn.Jeg nevner dette, slik at du ikke leter ei 'Laura Jensen' i kirkeboken, for det er ikke sikkert at det er hennes rette navn. Det KAN være det. Men altså ikke sikkert. Det er jo heller ikke sikkert at Anette, som er hennes mor heter dette i kirkeboken.Jeg vil tro at Lovise er mor, Anette er datter og Laura er datterdatter. Og at dette er det eneste sikre du vet.Men hvorfor tror du at Severin Gangstad er Laura sin far?Beklger at jeg ikke har tid til å slå opp i kirkeboken for deg, men jeg ville bare nevne det over!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Torunn, og takk for innlegget.Du har helt rett i det du skriver, og konklusjonen deler jeg helt med deg.Jeg tror Severin Gangestad er Lauras far fordi dette er det jeg har blitt fortalt:' Lauras far var Severin Jensen, fra Gangestad i Skjeberg. Laura som døde i Oslo i 1986, snakket mye om sin far fra Gangestad i Skjeberg. Lauras mor og far ble aldri gift. Severin Jensen Gangestad, emigrerte til USA. Etter noen år i USA ville Severin ha Laura over til USA. Lauras tante, Anettes søster nektet imedlertid dette '.Og dette kan jo være denne Severin Jensen:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60115&variabel=0&postnr=4128&fulle=true&spraak=n>Lenke...og dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Dessverre Stein, jeg fant ingen Laura født i Fredrikstad i 1891, jeg lette i 1890,91,92, både for Fredrikstad og Glemmen. Kan det være Østre Fredrikstad tro? Jeg kan evt. sjekke der senere denne uka, hvis ingen andre har lettere tilgjengelige kirkebøker. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei igjen, Anne Marie.Du skal ha tusen takk for at ville se etter henne.Har du anledning til å se noe mer er det kjempeflott.MvhStein Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Marie Sandhaug

Dette er hva jeg fant idag: Kirkebok for Østre Fredrikstad 1891,døbte, innførsel nr. 33: Laura Ovidia Marie f. 11.mars 1891, døbt 19.juli 1891. Mor: Pige Annette Kristine Olsd. f. 1864. Bosted:Bymarken. Faddere: Sagarbeider Hans Kristian Tøgersen, Helmer Syversen, Anders Olaf Pedersen, kone Agnes Tøgersen, Marie Pedersen. OBS at ingen far er oppført, og det sto heller ingen kommentar i kilden (klokkerboka - ministerialboka for samme periode er ikke filmet,tydeligvis). I konfirmasjonslisten for Østre Fredrikstad 1.okt. 1905, innførsel nr 37: Laura Ovidia Marie Jensen f. 11.mars 1891, døbt 19.juli 1891. Fødested:Øren. Bopel: Bjerringløkken. Foreldre:Ukjent fader. Mor:Pige Annette Kristine Olsd. Vaccinert: 29.08.05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Tusen hjertelig takk, Anne Marie.Jeg starten også en dabatt under et annet Nr. her og tenkte jeg skulle legge inn en link, men i dag går det tregt.....Jeg var på Hovedbiblioteket og fant dåpen, men jeg greide ikke å tyde hvem fadderne var. Du må jo ha trening....Igjen takk. Får se om jeg finner ut noe i forhold til fadderne.MvhStein Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.