Gå til innhold
Arkivverket

[#24481] Er microfiche/film av kirkebøker å få kjøpt? Ev hvor?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Fikk kjøpt meg en brukt microfichleser. Er kirkebøker på microfiche å få kjøpt, og i tilfelle hvor?Mener også at jeg leste her i forumet at en hadde mekket på en leser slik at han kunne bruke den til filmruller. Er det lettere å anskaffe seg kirkebøker på filmrull? Hva er prisen i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Anbefaler at du også tar kontakt med lokale historielag og DIS for å evt samordne din innsats. Det kan jo være at også andre driver og registrer de samme bøkene :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Magne for lenken. Jeg fant ut at det er Riksarkivet jeg må ta kontakt med. Listen over filmede kirkebøker sa ikke noe om pris.Otto, jeg hadde ikke tenkt å kaste meg ut i avskriftjobben med det samme, men kanskje ett sett av Veøy ville gi meg interesse for det. Å låne filmer for å måtte sitte på biblioteket og lete når leseren er ledig, passer ikke alltid sammen med andre gjøremål. Derfor fikk jeg meg en brukt leser og dermed muligheten til å ha mine egne fiche. Jeg forstår behovet for dugnadsinnsats i forbindelse med digitaliseringen av kirkebøkene, og kanskje prøver jeg meg utpå vinteren hvis Rødven kirke fortsatt er ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk, takk og takk. Det burde jeg jo ha sett. Antall kort på de forskjellige bøkene burde jeg vel også finne ett eller annet sted, overser jeg det og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sett ett eller annet sted på biblioteket her i Sandnesjøen på Helgeland iallefall, at prisen for noen år siden for en mikrofilm lå på 350 kroner. Man må vel iallefall kanskje regne med å betale 400-500 kroner for en mikrofilm, hvis en skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk både Egil og Anne Lise. Jeg har problemer med å komme inn på siden i lenken, overbelastning kanskje? Men priser og bestillingsmuligheter er nå greie å finne via lenken.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.