Gå til innhold
Arkivverket

[#24496] Peder Wærnes, Nils Wærnes, Peder Estensen


Gjest Marius Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Larsen

Er det noen som har oversikt over Wærnes-slekta etter Peder Estensen (skolelærer).Jeg lurer spesielt på en Peder Ragnar Wærnes (giftet seg med Petra Tobiassen fra Lofoten og flyttet til Narvik) , og hvem som var foreldrene hans. Jeg vet han tilhører disse slektene, og vet at Peder Estensen antakeligvis var bestefaren, men jeg vet ikke hvem som var faren. Jeg tror det kan være bokbinder Nils Wærnes.Er det noen som har kartlagt etterslekter etter disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

En form for oversikt fins i Olav Røkkes bok 'Folket mitt' (Molde, 1951). På s. 115-119 er et avsnitt som kalles 'Værnes-ætta', med utgangspunkt i Peder Estensens farmors farn, Nils Jenssen, gårdbruker på Rødde i Lånke (nåv. Stjørdal kommune, N-T).På s. 116 oppgis det at en Peder Ragnar Wærnes (f. 1876), materialforvalter ved Statsbanene på Hamar, var sønnesønns sønn av Peder Estensen.Denne Peder Ragnar Værnes var sønn av Peder Wærnes (1851-1930, underoffiser) og kona Randi Kristoffersdatter Mule (1847-1922, fra Byneset ved Trondheim).Peder Wærnes var sønn av lærer Jens Pedersen Værnes, som igjen var sønn av Peder Estensen.Boka har ikke flere opplysninger om Peder Ragnar, men jeg regner med det kan være den personen du søker.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.