Gå til innhold
Arkivverket

[#24498] Synnøve Iversdatter f ca 1745 og Halvor Gundersen ca 1745 Gausdal


Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Årnes

Hei. Er det noen som kan finne fødseldatoer på Synnøve Iversdatter? Hun giftet seg 06.04.1768 med Halvor Gundersen Nustad. Jeg ønsker fødsel og dødsdato på begge. Takknemlig for hjelp. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er du sikker paa at du har rett giftermaal? Er det ikke disse som du finner i FT 1801?LenkeDa vil jo Synneve vaere f. ca 1766 og Halvor ca. 1762.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det finnes en Halvor döpt i 1759 paa Öyer, Oppland av far Guner Revolden kopi fra kirkebok paa FS.Det kan vaere et par aar feil i folketellingen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. De har barna Kari f 1770 Marthe f 1775 Amund f 1784 Anne f 1789. Jeg så på folketellingen 1801 men Synnøve kunne ikke være moren til Kari? Jeg finner en Halvor Gundersen f 1745 på Familysearch døpt 28.02.1745? MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun kan vel heller ikke vaere Halvors datter, 11, 12 aar er vel litt ungt!Men det kan jo og vaere at det finnes to par med de samme navna.Du skal ikke ta alt for god fisk som du finner paa FS, jeg tror nok FT 1801 er naermere.Den Guner Revolden jeg fant som far til Halvor f. 1759, ser ut for aa vaere en god kandidat. Han er sönn av en Lars Pedersen Revolden og Marit Gundersdtr og han blir gift 13/12 - 1753 med Giertrud Halvorsdtr Bergum.Alt dette maa jo sjekkes i kirkeböker.MVH Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han som er födt 1745 faar en bror og kalt Halvor som blir döpt 6/11 - 1746 i Gausdal. Foreldra er Gunder Erichsen Björgum og Ingeborg Halvardsdtr.Men du sier jo at han du leter etter heter Halvor Gundersen Nustad, og han er det jo som i FT 1801 er ca 40 aar.Kari Halvordsdtr döpt 3/12-1769 er nok datter av Halvor Gundersen f. 1746 da det og er paa Gausdal.Ellers ble det födt en Sunnefe Iwardsdt ca 1761 paa Vestre Slidre, Oppland. Dôpt 13/12-1761forledra var Iwar Annfinsen og Thora Ewindsdtr. Du finner dem i kopi fra kirkebok paa FS.Kan passe med alder til det paret som staar i FT 1801.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Fra Kirkebok for Østre Gausdal, MINI 3, 1758-1809:Ekteskap 5 april 1768: Halvor Gundersen Midtenget og Synnev Iversdatter søndre Solset.Det er alt jeg kan bidra med for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det ihvertfall ikke det samme paret som de vi finner i FT 1801.Jeg tror Mona maa sjekke hvem hun egentlig leter etter. Er det foreldra til Amund og Anne - eller hva?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Jeg har også notert at det var Halvor Gundersen Midtenget som giftet seg 6. april 1768 med Synnev Iversdatter Søndre Solset.Halvor Gundersen var født Qvinguaesima 1745 (28. februar), far Gunder Pedersen Krækan. Faren var Gunder Pedersen, som ble begravet 23. november 1786 som enkemann fra Midtenget,Moren til Halvor Gundersen skal være Kari Pedersdtr. Søndre Reistad, f. 1708, + 1757 (her har jeg ikke datoer). Halvor Gundersen giftet seg (da på Opsal) 29. oktober 1739 m. Kari Pedersdtr. Som enkemann giftet han seg 7. juni 1758 m. Ane Gudmundsdtr. Søndre Solset, f. ca. 1715, bg. Qvinguaesima 1745.Dette handler antakelig IKKE om de to som bodde på Nustad i 1801. HVIS det er de samme, må aldersangivelse 1801 være feil.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Takk for svarene. Jeg tror alderen er feil i folketellingen 1801. I følge mine opplysninger hadde Halvor og Synnef følgende barn. Kari f 1770 Marte f 1775 Amund f 1785 Anne f 1789De to sistnevnte er med i folketellingen 1801. Kanskje noen kan sjekke foreldrene til disse barna? På forhånd takk. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Først en rettelse, Synnøv og Halvor ble gift 6 april 1768, ikke 5. april som jeg skrev i mitt forrige innlegg. Jeg har funnet følgende barn: Kari, født i Midtenget, Olstad, Vestre Gausdal, dåp 3 des 1769; Iver, født i Midtenget, dåp 14 feb 1773; Iver, født i Midtenget, dåp 13 aug 1775; Marthe, født i Midtenget, dåp 31 okt 1778; Anne, født i Midtenget, dåp 10 feb 1782 Amund, født i Bergum, 17 jan 1785, dåp 28 aug 1785; Anne, født i Bergum, 21 jun 1789, dåp 12 jul 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Hei, MonaJeg har litt flere opplysninger om barna til Halvor Gundersen og Synnøve Iversdatter. I tillegg til det som Kåre skrev, har jeg 3 begravelser:Iver Halvorsen, dp. 14.2.1773 (Midtenget), bg. 5.7.1773 på MidtengetIver Halvorsen, dp. 13.8.1775 (Midtenget), bg. 4.2.1776 (Midtenget)Marit Halvorsdtr., dp. 2.2.1777 (Midtenget), bg. 10.4.1777 (Midtenget)Jeg vet litt om Halvor Gundersens søsken, hvis det kan være av interesse. Broren Ole Gundersen Midtenget, f. ca. 1757, som bodde på Bratland i 1801, var en av mine forfedre.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Jon. Takk for opplysningene. Dette er min mann`s slekt på hans stefar side. Min svigerfar er veldig opptatt av sine aner, han vil være veldig takknemlig for alle opplysninger. Hans alder er 83 år. Det er fint dersom du sender en E post til meg så kan vi ha kontakten direkte. msaarnes@online.no mvh. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.