Gå til innhold
Arkivverket

[#24503] Peder Andersen Indset, Røros


Gjest May Teistevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest May Teistevoll

Peder Andersen Indset, gift med Ingeborg Evensdatter Bjørgum, døde på Røros i 1747 (66 år). Er det noen som kjenner/har idéer om hans opphav? Jeg har festet meg med ekteparet Anders Pedersen Dybdal/Lucie Olsdatter Brønnilds. I skiftet etter hennes far, Oluf Olsen Brønnilds, på Røros i 1690 går det fram at datteren Lucie var gift med Anders Pedersen Dybdal på Indset. Det er mulig at det er samme Lucie Olsdatter som ble gift med Anders Jonsen Botten i 1700. Peder og Hans Andersen Indset på Røros må vel regnes som brødre.'Soga om Dybdalsætta' skriver at ovennevnte Peder Andersen Dybdal var samme person som Peder Andersen Bernhoft, død 1737 på Røros. Jeg har nå gått igjennom skiftet etter Bernhoft, og ovennevnte påstand viser seg å være feil. (Uten livsarvinger/søsken som han var, får vi hans fars- og morsslekt ført opp i skiftet.)Er det noen som kjenner noe til ekteparet Anders Pedersen Dybdal, Indset, og Lucie Olsdatter Brønnilds?mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Takk for linken. Innholdet ble dessverre ikke til hjelp. Peder Andersen Indset som jeg strever med, er far til Lucie Pedersdatter Indset som var gift med Anders Fastesen.Websiden skriver at Anders Fastesens foreldre, Faste Andersen/Maria Mattiasdatter opprinnelig kom fra Indset. Dette er nok feil. Foreldrene til Faste er Anders Kieldsen/Anne Fastesdtr., Røros. Maria var datter av Mathias Dybsjølien/Elisabeth (Bock?), Røros. Indset-navnet kom inn i denne slekten med ovennevnte Lucie Pedersdatter Indset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Inger M. Hanssen

Hei. Satt og bladde i Ræørosspørsmål her. Hadde ikke sett dette før, veldig tregt av meg. Ser du mener jeg har feil foreldre på webb siden min?. Min kilde til denne opplysningen er gamle pappirer jeg fikk se på Røros. Det var en fra denne slekta som hadde dette, og han var sikker på at det var slik.May har du sett dette du skriver i kirkebøkene? Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei Inger, Som du vil se av det jeg skrev, er jeg ikke uenig med deg i hvem som er foreldre, men hvor de kom ifra. Mitt grunnlag er skiftepapirer fra Røros.mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Skiftene bruker jo å være veldig sikker informasjon. Så jeg er sikker på at min kilde på Røros har blandet sammen hvem som kom hvorfra. Det er gammelt dette her og ikke så greit å lite på noe. Kan ikke lite på hva jeg selv skriver, det er så lett å rote. Jeg har desverre ikke noen opplysninger om Lussi Pedersdatters foreldre, ser du har foreldra. Har du funnet noe mer? Dette er ellers slekta til Rolf som jeg er gift med. Hans oldemor var Anne Pedersdatter Indset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Jeg har ikke funnet ut noe mer om denne linjen, dessverre. Kanskje vi kan få inn nye innspill, nå som saken er løftet fram igjen?mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei May!Jeg har ett spørsmål til deg ang. kona til Mathias Olsen Djupsjølien: Elisabet (Boch?). Hva er kilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei Astrid,At Mathias Olsen Dybsjølis kone het Elisabeth er informasjon om denne familien som jeg har fått fra Lita Brodtkorb Leistad. Elisabeth er også navngitt som Mathias' 1. hustru i Brodtkorb Leistads artikkel om slekten Kielsberg i NST 27.(Bock må du se bort ifra - en glipp fra min side, uff).Som kilder til informasjonen om familien Dybsjøli har hun satt opp: Rørosb. b. 3, Kirkebok for Røros, Skiftepr.koll for Røros, folketelling 1701, matrikuleringen 1688.mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.