Gå til innhold
Arkivverket

[#24509] Salvesen Danmark / Norge / Hesnæs


Gjest Karsten Krambs
 Del

Recommended Posts

Gjest Karsten Krambs

Fra min farmor, der er døbt Ella Kristine Vilhelmine Salvesen, født 25 Apr 1890 i København, har jeg arvet en kasse med slægtsbilag, der er indsamlet i København i perioden 1848 til 1912.Hun er i lige linie i slægt med John Salvesen fra Norge, der i Dragør / København giftede sig med Birthe Jensdatter den 10 mar 1816.Hvem er denne John Salvesen? - jeg har intet andet på ham. Mit slægtsmateriale peger på John (Jon) Salvesen fra Hesnæs - men der er vel i Norge mange med det navn og født omkring år 1795?Kan nogen hjælpe her?Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej NilsTusind tak skal du ha'. Jeg ser med spænding på det.Det eneste spor jeg ellers har til Norge er, at der til dåben af Johns søn, Jens, er nævnt en fadder købmand Jensen, Kristiania. Men dem er der vel en del af på det tidspunkt?Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Jeg har være på Family Search og fundet den fil hvor min John Salvesen gifter sig med Birthe Jensdatter. Johns alder nævnes til 26 - han nå derfor være fra omkring 1790, hvis vi skal tro på det.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

En efterfølgende søgning på 1790 + - 5 år giver følgende resultat:John Salvesen, 17 MAR 1785 Fjaere, Aust-Agder, Norway, Far: Salve Johnsen.John Salvesen, 07 MAY 1786 Fjaere, Aust-Agder, Norway, Far: Salve Johnsen / mor: Marte Olsdatter.Jon Salvesen, About 1794 Seland, Vigmostad, Vest-Agder, Norway.Joen Salvesen, 04 Oct 1789 Dypvaag, Aust-Agder, Norway. Far: Salve Gierulfsen / mor: Karen Knudsdatter.Jeg går ikke ud fra at Jonas tæller med som John?Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

For at vi ikke skal spre debatten om dine Salvesen-aner fra Norge for mye, forelsår jeg at vi holder den innenfor denne tråden.Jeg har et spørsmål til deg Karsten: Du skriver (tema 11848, innlegg 28) at 'din' John Salvesen skal være født på Hesnes (sitat): 'JOHN SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3), skibsfører, sea captain, born Sep 18, 1796 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway. Died in the year 1831 in a hospital in St. Crois. The protocol in Copenhagen skifteretten, meeting of heirs, named the day of death to Jul 29, 1831. He married Mar 10, 1816 BIRTHE JENSDATTER born about 1785 / died about 1854-1860.'Spørsmålet mitt er: Hvor har du opplysningene om fødsel og død fra? Er det uavhengige opplysninger som du har 'koblet' (antatt at er sammenhørende og gjelder samme person), eller er opplysningene gitt i sammenheng - f.eks. oppgitt noe om fødselsdato ved skiftet? I tilfelle - hva er kilden din for skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Ser at du har kommet med nytt innlegg i mellomtiden. Etterlyser stadig svar fra forrige innlegg - begynner nå å få en mistanke om at du har identifisert 'feil' Salve. Gitt at du vet at vi skal til Fjære, tror jeg vi er ute etter den Salve som er døpt 7. mai 1786 i Fjære. Salve som er døpt 17. mars 1785 er sannsynligvis en bror som har dødd og blitt oppkalt.Denne John Salvesen som er døpt 7. mai 1786 er nok den John som bor på Lien ved FT1801 Lenke. Lien er dekket i bygdeboka for Fjære, så i tilfelle står det kanskje noe om ham der (f.eks. at han utvandret). Jeg får ikke sjekket det før i kveld, men kanskje andre har tilgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Jeg må få lært mig at søge dem op i jeres database medmindre Nils vil hjælpe til igen.Jeg har set lidt på de lenker Nils sendte.1) Sokn: Øyestad, Gård: Stranda Under Asdal. Nr. 1578 Jon Salvesen 21 år. Enroull. matros. Skulle så være 36 år når han gifter sig i 1816. Statestik: På gården er der 14 søfolk ud af 303 personer. Kan det virkelig passe at der er 300 personer på en enkelt gård?2) Sokn: Wigmostad, Gård: Biaastad. Nr 2784 Joen Salvesen 19 år. Skulle så være 34 år når han gifter sig i 1816. Statestik: På gården er der 0 søfolk ud af 23 personer. Yrke = tømmermænd.3) Sokn: Wigmostad, Gård: Flogeseeland. Nr 2842 Joen Salvesen 19 år. Skulle så være 34 år når han gifter sig i 1816. Statestik: På gården er der 0 søfolk ud af 27 personer. Yrke = tømmermænd.4) Sokn: Fiære, Gård: Lien. Nr 5845 Jon Salvesen 16 år. Skulle så være 31 år når han gifter sig i 1816. Statestik: På gården er der 2 søfolk ud af 23 personer. Yrke = tømmermænd.5) Sokn: Fiære, Gård: Hesnæs. Nr 6639 Jon Salvesen 5 år. Skulle så være 20 år når han gifter sig i 1816. Statestik: På gården er der 13 søfolk ud af 60 personer. Yrke = huusmænd.Min John Salvesen er inrulleret matros No. 8386/500 i den danske flåde 1830-31 på fregatskibet ”Johanne Marie” af København under commando af Premier Lieutenant Christmas på en rejse til St. Crois.Umiddelbart er nummer 1) for gammel, men er dog matros. 2) + 3) er tømmerfolk og ingen søfolk på gården. Meget lille sandsynlighed.4) Kan passe, men få søfolk og ingen i selve slægten.5) Passer godt og er af sømandsslægt. Under debatemne Ole Salvesen er kommet op, at John Salvesen fra Hesnæs ifølge bogen 'Grimdtadslægter' skulle være død som lodsoldermand i Risør. Kan nogen bekræfte det med en dato?Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Se innlegg 17 i tema 11848 Lenke. Der er det opplyst om en personlig påtegning på en brevsamling: 'Breve fra Lodsoldermand John Salvesen fr 1876- født 12/9 1796 paa gaarden Hestnæs paa Grimstad. død 18/3 1885 i Risør'. Denne dokumentasjonen er overlevert innen familien og vi må vel anta at opplysningene er sikre. Fint om David kunne komme på banen og bekrefte dette.Ser man mitt siste innlegg i sammenheng med ditt, framstår derfor stadig Jon Salvesen på Lien som beste kandidat. Skal som sagt sjekke opp rundt ham i kveld. (og da er vi nok ikke 8-10 meninger, men snarere 12-14 meninger, gitt at vi går enda lenger bakover på Lien eller Lia som gården normalt omtales som).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Svar til Lars på indlæg 6 + 7:Min oldefar Christian Vilhelm Emil Salvesen, født 1870 i København, har på én eller anden måde i året 1912 stået i forbindelse med overretssagfører A. Juel fra Drammen samt exam. pharm L. Salvesen fra Nørresundby Danmark. Jeg har arvet en originalkopi af et brev skrevet med blæk dateret den 28 marts 1912 med tillægsnote af 30 marts 1912 fra A. Juel.Af brevet fremgår det at A. Juel har foretaget en større undersøgelse i kirkebøgerne for Tangen, Øiestad (Grimstad) og Fjære. Hans primære undersøgelse var slægten Fegth, men på baggrund af et brev fra L. Salvesen af 4 december 1910 indledte han en undersøgelse af slægten Salvesen fra Hesnæs som jeg så har arvet fra min farmor.L. Salvesen fra Nørresundby efterlyser sin farfader Ole Salvesen og jeg kan forestille mig at min olderfader samtidig efterlyser John Salvesen.Min oldefader Christian Salvesen anstiller i 1912 (dokumenteret) en større undersøgelse af de københavnske kirkebøger og finder derved frem til giftemålet mellem John Salvesen og Birthe Jensdatter. Jeg véd ikke om Birthe er dansk eller norsk. Jeg har en dåbsudskrift på deres søn Jens Salvesen desværre uden fødselsdatoer.For ca. 3 uger siden fik jeg al dette slægtsmateriale ud af en arkivkasse og begyndte at sætte det i system.Da al materialet handler om slægten Salvesen fra Hesnæs konkluderede jeg at min oldefader, L. Salvesen og A. Juel dengang i 1912 må have fundet en sammenhæng siden de gjorde så stort et stykke arbejde og siden at materialet beror i min slægts arvestykker.Men det kan være de tog fejl, dengang i 1912 - i dag har vi de elektroniske midler, så som du kan se er jeg ved at efterprøve 'sandheden'.Jeg vil sætte stor pris på din hjælp med at få dokumenteret mine virkelige aner.Puh, det var en lang lektie og arbejdet skal jo også passes.KarstenPS. Jeg har forsøgt at få lenket et par JPEG filer med originaldokumenter til dette indlæg men kan ikke finde ud af at få dem ind. Sender dig dem på din e-mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Med henvisning til bogen 'Grimstadslægter' har jeg på nettet forsøgt søgning af litteratur om Salvesen fra Norge. Jeg har fundet følgende:Julius Salvesen, 'Slekten Salvesen gjennem 200 år' af 1930.Randi Horn Bryn, 'Helene Petronelle Salvesen og Knud Gundersen' og deres etterkommere af 1981.Er der nogen, der kender / har disse bøger og kan de tilføre oplysninger om emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Har vært innom biblioteket og sjekket opp et par bøker. 'Slekten Salvesen gjennem 200 år' omtaler en annen slekt fra Kristiandsandsområdet. Navnene som er omtalt her stemmer heller ikke.Videre undersøkte jeg hva som skjedde med John Salvesen Lia, født i 1786 (kandidat 4 i innlegg 8). Det viser seg at han forble på Lia og aldri giftet seg (hvertfall ikke før han selger sin part ca. 1840). Denne kandidaten kan altså STRYKES.Ser dermed ut til at John Salvesen Hesnes igjen 'styrker sin posisjon'. Gjenstår likevel absolutt å løse mysteriet med at han dør 2 ganger - i St. Croix i 1831 og i Risør i 1885. Karsten har (i en mail til meg) lansert teorien om at det likevel kan være samme person, men at han har 'uteblitt'. Litt mystisk dog med skifte i København i forbindelse med hans død - avventer mer informasjon fra Karsten her. Kan du si noe mer om skiftet? (detaljer i avskriften f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg synes trådene om Salvesen er litt spredte og det gjør det vanskelig å få oversikt. Men dette er en engasjerende og spennende jakt! I Landgraffs 'Grimstad-slægter' fant jeg - på side 117 - i kapittelet om slekten Juell en referanse til Tangen gaard og reperbane. Denne ble eiet av Peter Anton Mangor gm Anders Chrystye Juells datter Katrine Helene. Dette var tidlig på 1800-tallet. Tangen gaard er (i denne sammenheng) Tangen på Hisøy ved Arendal, tidligere - sammen med Fjære, en del av Øyestad prestegjeld. Øyestad var svært og digert, ble kalt 'Agders lille bispestol'.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej allesammen.Jeg mener stadig vi skal holde gang i to spor - ét om Ole Salvesen og ét om John Salvesen. Ellers blander vi det hele sammen. Det er svært nok lige nu, synes jeg, med et helt kalaidoskobisk billede af de mange grene vi sammen har fat i.Jeg har opdaget, og med sammenligning af Lars hjemmeside, at jeg sidder inde med flere og detaljerede oplysninger/sammenhæng om slægten Salvesen fra Hesnæs. Jeg vil den næste uges tid prøve at sammeholde mine oplysninger i én tavle for overblikkets skyld. Når denne er færdig må vi finde ud af hvordan vi får den distribueret - enten pr e-mail eller måske kan vi overtale redaktøren af debatforum om en måde at få den integreret i sporet.Jeg har til Lars i går sendt bevis på slægtsmaterialets eksistens samt fødselsattest på Johns søn Jens Salvesen. Hvis andre er interesseret så læg her jeres mailadresse og jeg sender jer dokumenterne.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Tilbage til debatten.Jeg har noteret mig, at min adoption ind i slægten Salvesen-Lien, slog fejl (he, he). En anden ting jeg har noteret er, at der i 1801-tællingen er nævnt en Jon (pkt 2, 1.lenke).Den næste oplysning jeg har kunnet spore om denne Jon er fra Salve Hesnæs Salvesens dåb 7 maj 1814. Se spor 24511 pkt. 6. Som fadder er nævnt - styrmand John Salvesen på Hesnæs. Nu hedder han John. I Family Search (pkt.4) hedder han John og ligeledes på den dåbsattest jeg har sendt frem til Lars.I pos. 8 pkt. 5 dette spor, nævner Landgraff at John skulle dø i Risør. Se mit indlæg spor 24511 pkt. 12 + 13. Landgraff er åbentbart ikke præcis altid. Han vidste ikke at Bent Salvesen stak af hjemmefra og at han døde i Spanien. Han vidste heller ikke hvor Ole blev af og hans oplysninger om Pauss forældre menes at være forkerte.Med hensyn til det dilemma vi er i - en John der dør to gange - er der en forklaring. Vi skal bare finde den. For 4-5 år siden da jeg forskede i min hustrus slægt oplevede jeg en person, der var gift med to kvinder på samme tid og som havde børn født samme år. Vi fandt til sidst en forklaring.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Til Jarl pkt. 14.A. Juel skriver at hans farfader er Anders Juel, lensmand i Skoger, gift med en søster til Bent Salvesens hustru Goren Catrine Fegth. Jeg tjekker lige..... ingenting.....Faddere: A. Juel fadder til Ole Salvesen 1811, spor 24511 pkt. 5 Caroline Lovise Salvesen blev opdraget hos sin onkel lensmand Anders Juel i Skoger (efter hendes far Bent Salvesen forlod familien), madame Sara Juel + jomfru Alet Juel (på Eg) fadder til Salve Hesnæs Salvesen 1813, lensmand A. Juel samt Anders J. Juel fadder til Iver Fegth Salvesen 1817.Her! nej, hvor sjovt - citat: 'Vor familie Juel til hvis Stamtavle jeg i flere aar har samlet materiale, stammer fra Skovlænge Sogn ved Nakskov på Laalland' - citat slut. Må være Lolland, Danmark.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Jeg opretter lige denne liste over Salve Olsens børn af 2. ægteskab - for overskueligheden.Children of SALVE OLSEN and LOVISE BENTSEN are:i. INGEBORG SALVESEN, christening Dec 26, 1784 / died Jan 10, 1786 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway.ii. INGEBORG SALVESEN, christening Jan 22, 1786 / died Feb 27, 1872 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway. She married skibskaptajn, sea captain, SØREN BIE TELLEFSEN, born Jan 14, 1785, died April 7, 1838 (1853?). Children: Ole Sørensen born Jan 06, 1811, John Johnsen born Jul 26, 1812/died 1884, Salve Sørensen Bie born Jul 20, 1814/died 1900, Lovise Sørensen born May 04, 1816, Kristian Sørensen Bie born Nov 01, 1823/died 1901, Ane Marie Sørensen born Aug 171827, Mathias Holst Sørensen Bie born Dec 22, 1830/died 1910.iii. BENT SALVESEN, christening Oct 20, 1787 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway.iv. MAREN SALVESEN, christening Feb 08, 1789 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway. Married to NIELS MØLLER from Holsten. Children: Salve Møller born April 09, 1820, Neils Roell Møller born Oct 28, 1821, Rennild Møller born Nov 30, 1823, Lovise Møller born Oct 21, 1825, Johanne Kirstine Møller born Sep 23, 1828,v. JOHANNE KIRSTINE SALVESEN, christening Oct 17, 1790 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway. Married to lieutenant BARNHOLDT.vi. JENS SALVESEN, christening Nov 11, 1792 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway.vii. AANON SALVESEN, christening Sep 14, 1794 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway / died 1861.viii. JOHN SALVESEN, christening Sep 18, 1796 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway.ix. ANNE SALVESEN, christening Sep 30, 1798 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway. Married to MADS MØLLER from Porsgrund. Child: Christine Frederiche Møller born Aug 12, 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Her kommer så en liste over børn til Bent Salvesen.Children of BENT SALVESEN and GORAN CATRINE FEGTH are:i. LOVISE SALVESEN, born Mar 20, 1808 / died Jun 10 1808.ii. JACOB FEGTH SALVESEN, born Grimstad Mar 28, 1809. Flyttede fra Norge. Moved from Norway.iii. OLE SALVESEN, born Tangen Nov 16, 1810. Flyttede fra Norge. Moved from Norway.iv. CAROLINE LOVISE SALVESEN, born Tangen Sep 02, 1812 / died jun 15, 1887. Married Tangen, Drammen, Buskerud, Norway Nov 02, 1834 to sea captain, skibsfører, NICOLAJ NIS-SEN PAUSS born Tangen Mar 04, 1811 / died Skoger Mar 14, 1877. Father skibsfører, sea pilot, ISAACH PAUSS and mother MARTHE MARIE BECH. Children: Ismar Mathias Pauss born Jun 17, 1835 in Svelivit(?) / died Sep 19, 1907 in Kristiania. Andrea Jacobine Charlotte Nicoline Pauss, born Apr 27, 1837 Tangen / died Oct 04, 1904 as unmarried in Kristiania. Bernhard Catrinus Pauss, born Tangen Apr 06, 1839 / died Kra Nov 10, 1907. Nicoline Lovise Pauss, born Sep 24, 1842 / died Dec 25, 1885. Caroline Salvesen blev opdraget hos sin onkel, lensmand Anders Juel i Skoger, og skal have været meget munter og livlig.v. SALVE HESNÆS SALVESEN, Nov 07, 1813 Tangen, Drammen, Buskerud, Norway Flyttede fra Norge. Moved from Norway.vi. GUNDER GILL SALVESEN, sømand, sailor, born Dec 09 1815, Tangen.vii. IVER FEGTH SALVESEN, born Nov 25, 1817 Strømsø / died about 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej igenJeg mener at være tæt på gådens løsning. Jeg har haft svært ved at se hvilken rolle sejlmager Peter Høeg spiller i slægten. Det var fordi jeg manglede en par oplysninger. Han selv og søsteren er giftet ind i Pauss slægten og dermed i slægten Salvesen. Hvad betyder så det? Se mine kommentarer i debatemne 24511.Tilbage til John Salvesen. Hvad har vi egentlig på ham af dokumenterede oplysninger.1) Ved Salve Hesnæs Salvesens dåb Maj 07, 1814, er en ”styrmand John Salvesen på Hesnæs” fadder.2) Ifølge mine oplysninger gifter John Salvesen sig i Marts 10, 1816 Taarnby, København.3) April 04, 1820 bliver han far til Jens Salvesen, døbt Bremerholms Kirke, København.4) Marts 11, 1822 bliver han far til Caroline Kirstine Salvesen.5) John Salvesen sejlede en tid som skibsfører for Fr. A. Petersens brig ”L’Esperanza” f.eks. Sep 01, 1828 i Homborgsund. A. Juel refererer til Landgraff.6) John Salvesen tager hyre som matros på fregatskibet ”Johanne Marie” af København ca. 1830 på rejse til St. Croix.7) John Salvesen meldes død i skifteretten i København Juli 29, 1831.Der er noget, der har undret mig. A. Juel har en hel blank side om John Salvesen (og om Ole). Har intet kunne finde kun pkt. 5, der stammer fra Landgraff. HVORFOR?A. Juel taler i 1912 med sejlmager Peter Høeg hvis moder også stadig lever. Både Juel og Høeg er integreret i slægten Salvesen.Ved dåben af Jacob Fegth Salvesen April 28, 1809 mødes Johanne Kirstine Salvesen med sin halvbror Ole Salvesen, Ugland. Lovise Olsen, Salve Olsens 2. hustru er med.Ved dåben af Caroline Lovise Salvesen Jan. 08, 1813 ser Aanon Salvesen ud til at deltage.Ved dåben af Salve Hesnæs Salvesen Nov. 07, 1814 mødes John Salvesen og søsteren Johanne Kirstine Salvesen. Se navneligheden til Johns eget barn Caroline Kirstine Salvesen.A. Juels farfar er gift med søsteren til Bent Salvesens hustru Goran Catrine Fegth og denne lensmand Anders Juel i Skoger hjælper sin svigerinde med at skrive en ansøgning til kongen om høgertilladelse, først i 1818 og sidst i 1823. Lensmand Juel opdrager Bent Salvesens datter Caroline Lovise Salvesen, da hendes far stikker af og moderen sidder tilbage i usle kår.Ved dåben af Andrea Jacobine Charlotte Nicoline Pauss Aug. 27, 1837 har vi følgende faddere: Thrine Fegt, jomfru Gustave Pauss, ungkarl Jacob Fegth, ungkarl Marcus Pauss og ungkarl Ole Salvesen.Her i 1837 har vi stort set alle slægterne repræsenteret. Ved denne dåbsfest må emnet have været: hvor er John Salvesen? Hvem har hørt fra ham? Man har vidst at Bent Salvesen var død i Spanien og at Jens Salvesen i 1817 var hoppet af til Afrika. Goran Catrine Fegth har fået sit borgerbrev. Ole Salvesen boede dette år hos sin svoger Nicolaj Nissen Pauss, Tangen.Ved dåben af Nicoline Lovise Pauss Dec. 02, 1842 mødes Anna Salvesen (Skipper Ole Salvesens hustru), jomfru Regine Haagensen, Gaardmand Hans Andersen, Tømmermester Anders Tjørnøe, skipper Eduard Hammevig, og hjulmager Mathias Tandberg. Hun bliver senere gift med sejlmager Peter Høeg.Slægten samles regelmæssigt ved dåb, giftemål og begravelser samt hjælper hinanden og alligevel véd A. Juel eller Peter Høeg i 1912 ikke hvor John Salvesen er?Hvis John bor i Norge måske Risør, hvis han får børn i 1838, 1840, 1842, 1849, 1854 og gifter sig med Anna Bechmann før 1838, så vil hele slægten Salvesen fra Hesnæs vide det !!!!!!!! der vil deltage familiemedlemmer til bryllup og dåb for de mange børn og sejlmager Peter Høeg og dennes mor samt sagfører A. Juel ville kunne fylde den blanke side om John Salvesen ud, i det materiale min oldefader modtog fra ham i 1912.Men siden er blank, fordi John Salvesen er død 1831 på et hospital i St. Croix på de Dansk Vestindiske Øer hvor han på det tidspunkt var inrulleret matros No. 8386/500 i den danske flåde. Det vidste ingen i Norge. Selv Landgraff tog fejl selvom han fandt en person, der matchede. Min oldefader Christian Vilhelm Emil Salvesen løste gåden, da han i de danske kirker fandt giftemålet mellem John Salvesen og Birthe Jensdatter. I et notat fra hans notesbog fra de mange kirkebesøg står: ”Johns hoved ruller”.Jeg forsøger at få en afskrift af skifteretsprotokollen Jul 29, 1831. Jeg forsøger også at spørge den danske flåde på matros No. 8386/500.Jeg kan ikke få øje på andre løsninger.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

En enkelt kommentar mere:Jeg ser af pkt. 9 at John (fra Hesnæs?) skulle være død 18 Marts 1885 i Risør.Det er KUN 27 år fra året 1912.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Her er så en udskrift fra skifteretten i København Anno 1831.Udskrift af skifteretsprotokol 8, No: 337 Folw 292. Anno Jul 29,1831 mødte i Skifte Commersionen styrmand Pouelsen og anmeldte, at af det mandskab som har faret med fregatskibet ”Johanne Marie” af København under commando af Premier Lieutenant Christmas på en rejse til St. Crois og til bevis herfor fremlagde han et inden dennes Rets 1ste vidnekammer den 23 optaget tingsvidne, der indeholder at bemeldte Salvesen er død på hospital på St. Crois. Comparenten fremlagde derefter en Contra bog for den afdøde, hvorefter denne bliver Capitainen skyldig 24 rigsdaler og 3 skilling. Efterfølgende den afdødes tilhørende effekter, som af Comparenten var besørgede opbragte på skifteskriver contoret, bleve af betjent Pedersen vurderet til sand værdi således:N1. 7 skjorter 1rigsdaler 1 skillingN2. 3 trøjer, 2 vester 1rigsdaler 1 skillingN3. 1 nattrøje 3 pr benklæder 0rigsdaler 3 skillingN4. 2 par strømper 2 par støvler 0rigsdaler 3 skillingN5. 2 par skoe noget adskilleligt 0rigsdaler 2 skillingN6. 2 puder 0rigsdaler 3 skilling.Den afdødes enke Birthe Jensdatter, boende Adelgade No. 235 var mødt. Skifte Commersionen vedtaget at afholde Continuations forretning hos hende, hvorfor boet til videre blev udsat.Anno Jul 30, 1831 indfandt Skifte Commersionen sig med fuldmægtig Baagøe og skifteskriveren med kopiat Mohr med betjenten Pedersen, i gården No. 235. Adelgade for at foretage en Continuations forretning i afgangne matros John Salvesens boe. Ved forretningen var tilstede den afdødes enke Birte Salvesen, født Jensdatter, som anviste hvad der tilhørende fælles boe som betjenten vurderede til sand værdi således:1 gammel dragkiste 1rigsdaler1 kaffekedel 1 stk mølle 1rigsdaler1 sengested 4rigsdaler1 dyne 2 puder 2 lagner 1rigsdaler1 bord 1rigsdaler2 stole 1rigsdaler 1 skilling2 spejle & andet 1rigsdaler1 gryde og lertøj 1rigsdaler1 nyrenberger uhr 2rigsdalerMere blev ikke anvist eller forefunden, hertil lovede enken at være ansvarlig. Hun tiløjede at da hun har maattet tilsvare huusleien for al den tid hendes mand har været borte, som udgør såvel som en rest for den foregående tid, der endnu ikke er betalt, 64 rigsdaler, så vilde hun formene, at ikke allene at erholde hendes mands, som hendes egne effekter udlagte til erstatning for denne boet påhvilende gæld. Hermed beroer det.År Aug 18, 1831 blev foretaget sesion i efterfølgende bo afdød matros John Salvesens og efterlevende enke Birthe Jensdatters bo. Enken mødte og tilkjendegav at den boet påhvilende huusleie udgør 42 rigsdaler forinden sommerferien og da hun er villig til at betale denne leje, begjerede hun sig til erstatning herfor udlagt i boets for 13 rigsdaler 1 skilling vurderede effekter, næst til dette udlæg at fremlægge skriftlig samtykke fra huusværten. Premier Lieutenant Christmas mødte ved styrmand Pouelsen og samtykkede i det begjerte udlæg. Derpå bleve de registrerede effekter udlagt til enken på den begjerte måde, hvor med behandlingen er sluttet.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

SLUTBEMÆRKNINGJeg har forsøgt at opklare, hvem min kilde overretssagfører A. Juel, Drammen fra 1912 egentlig er.Alfthan Juel, født 1857 i Drammen. O.R. sagfører, pr, dels off. dl. pri. Gift med Hellen Juel født 1858 i Danmark. Der har vi så den danske forbindelse. I 1900-tælling for Strømsgodsets sogn Skoger, er der en datter Hellen Juel født 1894 i Drammen.Forældre er Iver Albert Juel, trælasthandler, født 1817, gift med Frederikke Juel født 1826. Bor 1865-tælling i Drammen gårdsnr. 323a. Der er 8 børn i 1865: Henriette 16 år, Anders 14 år, Julius 13 år, Johan 11 år, Alfthan 9 år, Aagot 7 år, Iver 5 år og Frederikke 3 år.Deres forældre kender vi allerede: lensmand i Skoger, Anders Juel gift med Sara Fegth født 1791, søster til Goren Catrine Fegth som var gift med Bent Salvesen._________________________________________________________________________________OLE SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3, BENT SALVESEN4), sømand, født Tangen Nov 16, 1810 døbt Jan 29, 1811. Konfirmeret Feb 26, 1826. Faddere: Madame A. K. Fegth, jomfru Austad, H. Dahle, C. Fegth, A. Juel, Bernt Bjørløw, O. H. Christensen, Peder Christensen, E. Christensen, O. Lund, A. Sorentsen, H. Fegth og H. C. Stibolt.A. Juel er lensmand Anders Juel, Skoger. SALVE HESNES SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3, BENT SALVESEN4), sømand, født Nov 07, 1813 døbt Nov 07, 1813 Tangen, Drammen, Buskerud, Norge. Konfirmeret Mar 08, 1829. Faddere: Madame Sara Juel, jomfru Ahlet Juel på Eg, jomfru Johanne Kirstine Salvesen på Tangen, major Gronvold, skibskaptajnerne Ole Henrik Christensen, F. Starck, C. Waale, assessor Falck, kjøbmand Christian Fegth, Leonhard Scheitlie på Strømsø, Iver Fegth, fuldmægtig P. A. Hofgaard og styrmand John Salvesen på Hesnes.Sara Juel er søster til Goren Catrine Fegth og gift med Anders Juel, lensmand fra Skoger og farfar til min kilde Alfthan Juel.Ahlet Juel er Ahlet Maria Juel født 1796, datter af Reyer Juel, lensmand og gaardbruger født 1750. Fra sognet Schouge på gaarden Eg. Hustru er Anne Maria Juel født 1760. GUNDER GILL SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3, BENT SALVESEN4), sømand, født Dec 09, 1815 døbt Dec 06, 1816 Tangen. Konfirmeret Feb 27, 1831. Faddere: Madame Christine Fegth, jomfru Maren Bloch, Maria Henrichsen, kaptajn Gunder Gill, A. Kiær, Kjøning, Peter Hansen, Ludvig Bülov, C. Fegth, Henrich Dahle, Hans Fegth, kaptajn Hans Jørgen Schvartz, lensmand A. Juel og Gunder Juel.A. Juel er lensmand Anders Juel, Skoger. Gunder Juel er Ahlet Juels bror, født 1794.IVER FEGTH SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3, BENT SALVESEN4), født Nov 25, 1817 døbt Sep 09, 1818 Strømsø / død som købmand i Holland ca. 1890 ifølge ”Grimstadslægter”. Faddere: Madame Ida Fegth, jomfru Karen Fegth, lensmand Juel, Anders J. Juel, Christen Waale, Henrik Dahle, handelsmand Bernt Bjørløv.A. Juel er lensmand Anders Juel, Skoger. Anders Juel er Ahlets ældre bror Anders født 1787. ___________________________________________________________________________________Det var så det – jeg kan ikke tilføre processen mere her fra København. En endelig dokumentation er det ikke lykkes at komme frem til, men det har været en spændende og fornøjelig periode med slægten Salvesen. Tak til alle der har deltaget.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

TILFØJELSELensmand i Skoger, ANDERS JUEL født 1787 gift med SARA FEGTH født 1791, søster til GOREN CATRINE FEGTH som var gift med BENT SALVESEN.Søn af Anders/Sara er udover Iver JACOB ANTHON CHRISTIAN JUEL født Jul 03, døbt Jul 12, 1824 Skoger, Vestfold Norge.Anders Juels forældre er lensmand og gårdbruger Reyer Juel født 1750 og Anne Maria Juel født 1760 sognet Schouge på gården Eg. Børn 1801: Anders 14 år, Gunner 7 år, Ahlet Maria 5 år.Anders Juel er dermed bror til fadderne Ahlet og Gunder og er selv med som fadder til Iver Fegth Salvesens dåb i 1818.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.