Gå til innhold
Arkivverket

[#24509] Salvesen Danmark / Norge / Hesnæs


Gjest Karsten Krambs
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Nå begynner moroa.Reier Juel hadde en bror Jørgen. Han ble gift med en datter av Anders Grøm (av Nørholmen-slekten). Dette er det første kjente giftemålet mellom Drammens- og Grimstad-distriktet i nettopp denne slektskretsen, det er vel ikke urimelig at Anders Juel har vært medvirkende da Grimstad-skipperne Bent Salvesen og Mathias Holst fikk innpass i det Feghtske hus. Landgraff skriver mye om sistnevnte i kapitlet om Holst i Grimstad-slægter. Et annet kapitell, Huseland, beskriver detaljert etterslekten til Ole Salvesens bror, Hans Salvesen. Ellers er det ikke mangel på sørlendinger som slo seg ned i Drammensdistriktet.Sammen med en venn i Grimstad har jeg sett litt på brødrenes koner. Kirstine Olsdatter, kona til Hans Salvesen, har vi ikke klart å knekke ennå. Men Maren Jonsdatter, kona til Ole Salvesen, ble født på Nærebø i Landvik i 1725 (i dag en del av Grimstad kommune). Hun var datter av Jon Tellefsen Øygarden og Ane Gundersdatter Nærebø (datter av Gunder Torkelsen Lunden). Det ser ikke ut til at Jon var fra Øygarden i Vegusdal, muligens fra Øygarden i Mykland, foreløbig er det åpent.Salve Hansens kone Ingeborg Olsdatter finner vi i 1701 som enke på Nedre Huseland. Det ser ut til at hun har i løpet av fem år blitt enke to ganger, en gang på Øvre Huseland og en gang på Nedre Huseland. Hennes far, Ole Olsen (68 år) bodde da også på gården. Ham har vi heller ikke klart å identifisere, i 1665 bor der ingen Ole Olsen på Huseland. En mulig kandidat er den Ole Olsen som bodde på Øde Ugland i 1665, men aldersavviket på fem år er litt i overkant av usikkerheten.Paus-familien i Drammen stammer fra Telemark. Ikke alle Paus'ene kan føre linjen med rimelig sikkerhet tilbake til Jørgen von Ansbach i Skien, og dermed til Bringsvær-slekten i Fjære. Men Drammensdelen av familien er i stand til å gjøre det, så her har vi også full sirkel.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Jeg ville bare skyte inn at familien Juel kan man også lese mer om i 'Familien Juel fra Skoger og Drammen med enkelte kognater. Efter optegnelser av avdøde overrettssakfører A.Juel.'Boken ble gitt ut i 1937 av Einar Juel, med hjelp av Elisa Tandberg.Min farmor var født Juel, og var oldebarnet til den Iver Albert Juel som nevnes først i innlegg 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej PerDet er nye og spændende oplysninger. Mit materiale går kun tilbage til Salve Hansen og jeg kender kun til ét barn til denne, nemlig Ole Salvesen. En bror Hans er nyt for mig.Jeg har følgende på Salve Hansen:SALVE HANSEN, født ca. 1664 / død mellem 1695-1700 Fjære, Aust-Agder, Norge. Han giftede sig med INGEBORG OLSDATTER.Børn af SALVE HANSEN og INGEBORG OLSDATTER er:i. OLE SALVESEN, født 1695 Of, Fjære, Aust-Agder, NorgeOle Salvesen og Maren kender jeg dermed og deres 4 børn.Her er hvad jeg har.OLE SALVESEN, (SALVE HANSEN1), skibskaptain, født 1695 Of, Fjære død Aug 28, 1755 Hesnes, Fjære, Aust-Agder, Norge. Han giftede sig ca. 1748 med MAREN JOHNSDATTER (JOENSEN), Aust-Agder, Norge født 1725 / død Jun 14, 1788.Børn af OLE SALVESEN og MAREN JOHNSDATTER er:i. SALVE OLSEN, født Mar 12, 1749, Hesnes, Fjære, Aust-Agder, Norge.ii. ANNA OLSDATTER, døbt Maj 16, 1751 / død 1791 Fjære, Aust-Agder, Norge. Faddere: Jørgen San-num, Kierstine Larsdatter. Giftede sig 1801 med AANON JENSEN BIE søn af JENS EVERTSEN og KIRSTEN AANONSDATTER. Børn: Kirsten Aanonsdatter født 1776, Maren Aanonsdatter født 1779, Jens Aanonsen født 1781, Jon Aanonsen født 1783, Oline Aanonsdatter født 1788 / død 1807, Anne Kirstine Aanonsdatter født 1790.iii. MAREN OLSDATTER, født Sep 29, 1753 Fjære, Aust-Agder, Norge. Giftede sig med OLE PEDERSEN, Ugland. Barn: Kiddeel Olsen Ugland.iv. SIGNE JOHANNE OLSDATTER, gift med GUNDER SALVESEN HUSELAND. Børn: KIRSTEN GUNDESDATTER FRIVOLD giftede sig med Landvigdegnen JACOB NIELSEN.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Jeg har fået nye oplysninger om Iver Fegth Salvesen. Denne gifter sig ikke med en Pauss, men med en HOLST.IVER FEGTH SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3, BENT SALVESEN4), født Nov 25, 1817 døbt Sep 09, 1818 Strømsø / død Holland ca. 1890.Han giftede sig Marts 18, 1849 Drammen, Buskerud med ANDREA MARTINE HOLST, hvis far er HANS DANIEL HOLST og mor er ANNE HELLENE THJOME.Børn: Betzy Cathrine, døbt Maj 12, 1850 og Anders Mathias, døbt Maj 02, 1852. Betzy Cathrine giftede sig med skibskaptajn WETTRE fra Asker.Ivar drev skibshandler i Nieundiep i Holland og skulle være død som købmand dér, ifølge ”Grimstadslægter”.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

RETTELSEUnder faddere til Iver Fegth Salvesen er nævnt en lensmand Juel.Dette er lensmand Reyer Juel. Anders Juel er her selv fadder, men endnu ikke lensmand.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Hei!Jeg gikk kanskje ut litt tidlig. Det er min samarbeidspartner i Grimstad som fant Maren Jonsdatters foreldre, og jeg har ikke sjekket opp hva jeg har av hennes morsslekt i basen ennå.Hensikten med innlegget var å melde fra før du leverer tilbake Landgraff. Huseland og Holst har somsagt egne kapitler i boka. Nærholmen-slekten finnes omtalt i en omfattende fotnote under familien Bie, om jeg husker riktig er til og med Juel-forbindelsen behandlet.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej PerDet skal du ikke tænke på, det med Landgraff. Der gik et stykke tid inden det gik op for mig, at i kassen med arvet slægtsmateriale lå en gammel slidt bog. Bogen er vel en meget tidlig udgave af 'Grimstadslægter' gået i arv, vel tilbage til 1912 - hvor min olderfader må ha' fået den af A. Juel sammen med resultatet af slægtsforskningen.Står der udgave nummer på jeres? Det gør der ikke på min!A. Juel skriver i 1912 'Ved et tilfælde kom jeg i besiddelse af den i Personalhistoriske Tidskrift fra 1905 nævnte bog: J. Landgraff 'Grimstadslægter' og fik her en ledetråd, som jeg har benyttet mig af under mine undersøgelser i kirkebøgerne for Tangen (her i byen) og for Øiestad (Grimstad) i Rigsarkivet, ligesom jeg af en herværende gammel ....borger? bager? brager? protokol for Strømsø og Tangen fik rede på .........', citat slut.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej Per. Til pkt. 26.Meget spændende perspektiv - det må have været noget af et kulturchok for Bent Salvesen og kaptajn Holst i deres sammenstød med det højere borgerskab. For Bent gik det også ilde - han stak af fra kone og børn..........Jeg har samlet følgende om Fegth-slægten; noget fra 'Grimstadslægter'.GOREN CATRINE FEGHTs far trælasthandler og skibsreder JACOB FEGTH født Tangen Sep 18, 1761 / død Okt 02, 1834 og gift Mar 25, 1784 med SOPHIA MATHIASDATTER WESTBYE født Tangen Jun 23, 1761 / død Maj 24, 1797.Sophias far var MATTHIAS WESTBYE, forhenværende købmand.Deres børn: Goren Catrine, født 1785, Christian, født 1787, Sara, født 1791, Hans, født 1794, Kirstine-Marie født 1796.JACOB FEGTH gifter sig ca. 1797 igen med STINE IVERSDATTER født 1779.Børn: Iver, født 1798, Karen Sophie, født 1800, Kristen Nicolai, døbt Okt 20, 1803.Ifølge ”Grimstadslægter” bliver hendes søster KAREN SOFIE FEGTH født Maj 10, 1802 / død 1875 (1894?) gift Jun 10, 1825 med skibskaptajn, reder MATHIAS ANDREAS HOLST født 1793 / død 1849 af kolera på sit skib.SARA FEGTH født 1791, gifter sig Maj 08, 1810 Tangen, Drammen, Buskerud med lensmand ANDERS JUEL, Skoger født 1787.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Også nå som Karsten hadde avlevert sin sluttbemerkning.... (:-)'Nå begynner moroa. ...Salve Hansens kone Ingeborg Olsdatter finner vi i 1701 som enke på Nedre Huseland. Det ser ut til at hun har i løpet av fem år blitt enke to ganger, en gang på Øvre Huseland og en gang på Nedre Huseland. 'JVE: Denne Ingeborg er min 6t-oldemor. Hun ble gift (eller i alle fall forlovet) med Ole Lavesen Espenes. Han døde i en krig før inngått ekteskap, men med andre resultater og fullbyrdelser. De fikk nemlig tvillingene Ole og Lave.- Men dette er vel en annen historie. (Der jeg kunne kastet inn mange opplysninger om slekta mi fra Espenes og Søm på Fevik i Fjære.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ad. Landgraff - innlegg 32: Jeg har kopier av boka/bøkene. Jeg har oppfattet det som om han først skrev ei bok: 'Grimstadslægter' som er datert 1892. Den har 162 sider og tre rettelses/tillegssider. Så utgir han et tillegg som han selv daterer 21/2/1901. Dette har sider fra 164-387. I mange tilfeller er disse to bindene bundet inn sammen. Jeg mener man må ha begge for å kunne skaffeseg oversikt, ikke minst fordi han har et stort navneregister på sidene 349-385 Jeg mener å huske at jeg har funnet navn i boktekstyen som ikke er oppført i navneregisteret, men håper at det ikke er omfattende feil. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej JarlMin Grimstadslægter er i to bind, samme antal sider opdatering som du nævner. Det første bind har størelse 26x17 cm og tillægget er 27x17 cm. Er lidt større end første bind, så jeg tror ikke det fra start har været ét bind.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Svar til A. Lange pkt. 27.Jeg er meget glad for dit indlæg. Det bekræfter at A. Juel var en habil slægtsforsker, hvilket jeg har måtte konstatere, da der er meget lidt fejl i hans undersøgelser om Salvesen, Fegth og Pauss. Så dette var lidt af en kvalitetssikring af informationerne, og.......måske forbindelsen til John Salvesen i Danmark.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej Per, svar til pkt. 26.Salve Hansen Huseland f. 1720 / d. 1793 gift med Kirstine Olsdatter f. 1724 / d. 1780 og med søn Hans Huseland f. 1757 / d. 1800, mener jeg ikke er i slægt med Salve Hansen Fjære, se indlæg pkt.28. Du er vist rykket et par gårder til venstre fra Fjære eller noget i den retning. Så Hans Huseland er vist ikke bror til Ole Salvesen. Tjek selv!Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej - jeg har fundet frem et par yderligere oplysninger om skipper Bent Salvesen.I juni 1817 forlod han, ifølge A. Juel og Peter Høeg, sin hustru og 7 børn og drog på langfart til Ostindien med et skib fra Danmark. Herefter fik han job som skibsfører på et skib fra København med kurs mod Spanien. Bent Salvesen har da været i København mellem juni 1817-1819. Han døde 17 september 1820 i Santander, Spanien i en alder af kun 33 år, hvor en tilstedeværende landsmand måtte bekoste hans begravelse. Kilde: Skifteret af 19 oktober 1820, ifølge A. Juel.Det interessante er, at min John Salvesen, måske bror til Bent Salvesen, gifter sig i København 1816 og får børn 1820 / 1822.Tog Bent efter sin bror John til København?Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Hei Karsten!Jeg står på mitt med Ole og Hans Salvesen (far til Salve Hansen, f. 1720), selv om jeg etter hukommelsen plasserte Kirstine Olsdatter som gift med faren, ikke med sønnen. Her støtter jeg meg på et hjelpemiddel som Landgraff tydeligvis ikke hadde tilgang til, 1701-tellingen for Fjære. Både den og 166X-tellingene for Fjære er trykte i Grimstad-boka. I 1701 for Huseland er Ingeborg Olsdatter oppført med både Hans og Ole Salvesønner, og Ole og Lave Olssønner. At Ole Lavesen døde før de rakk å gifte seg, var spennende nytt for meg.Det Landgraff først og fremst brukte som grunnlag i sin bok, foruten intervjuer med de levende i familiene, var materiale som f.eks. skifter som han fant på byfogdkontoret i Grimstad. Mye av dette materialet er siden gått tapt. En følge av dette er at jeg tror han har feilsluttet med Gunder Huseland, mann til Signe Johanne Olsdatter Hesnes. Landgraff skriver at Gunder må ha vært beslektet med Hans Salvesen, og har forledet A. Juel til å gi Gunder patronymet Salvesen. Slik jeg leser materialet, er det Signe Johanne som bærer på slektskapet, Gunder må ha kommet fra et av de andre Huseland-brukene.Forøvrig, min mistanke fra fredag er bekreftet. Ane Gundersdatter Nærebø hadde en søster som het Femja, og i anerekken deres finner vi blant annet Jacob Friis til Landvik, Jørgen von Ansbach, Foss-slekten i Sør-Audnedal osv. Jeg satte for morro skyld relasjonskalkulatoren på Caroline Louise Salvesen og Nicolai Nissen Paus, og den stoppet på 8-menninger.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej PerDet er meget spændende, hvis du har ret - for da må vi se de to slægter i et andet perspektiv. Jeg har selv set andre fejl hos Landgraff.A. Juel kæder Gunder Salvesen Huseland gift med Signe Johanne og skriver ' boede på Frivold'. Under børn skriver han Kirsten Gundersdatter (Frivold) gift med Jacob Nielsen. Hvad er 'Frivold'? Kan det være forklaringen?Med udgangspunkt i Landgraff satte jeg mig i går og tegnede et stamtræ udfra oplysningerne om Huseland og oplysningerne om Knud Tellefsen Bie. Her så det ikke ud til at der var noget slægtsforhold. Jeg tager det op igen i aften.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Opplysningene om Gunder Huseland finner du, om ikke hukommelsen spiller meg et puss igjen, på side 231 i Landgraff, i tillegget. I verste fall står han omtalt i indeksen. Det kan virke som om han har lest noen skifter, og feilsluttet ut fra dem.Jeg har prøvd å sjekke noe mer om Hans Salvesens ekteskap. Det er mulig det er han som gifter seg med Gunhild Christensdatter i Vestre Moland i 1726, men hun kan ikke være mor til Salve Hansen. Han skal ha vært født i 1720.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Per, hvordan søger du i 1701-tælling for Fjære - har søgt generel på '1701' her kommer så en del muligheder, men ikke noget om Fjære?Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej Per - nu blir' det moroa....Jeg prøvede at tjekke Salve Hansen / Kirstine Olsdatter på FamilySearch.Børn: Signe Salvesen Jan 14, 1751, Gunhild Salvesen Dec 22, 1754, Hans Salvesen Jan 20, 1760, Ingeborg Salvesen Feb 27, 1763, Ole Salvesen Nov 18, 1764.Så Hans har en bror Ole. Taler vi om samme Ole?Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Hei Karsten!1701-tellingen er ikke på nettet. Jeg har den fra Grimstad-boka, som ble skrevet i 1916, men jeg tror ikke den kom ut før i 1924 av økonomiske grunner.Her har du funnet en god håndfull 'ukjente' barn til Salve Hansen, det dukker stadig opp nye tråder. Den Ole Salvesen som dukker opp her, kan jeg ikke huske fra tidligere - jeg utelukker ikke at han ligger i basen min. Det er likevel interssangt at de same navnene gjenbrukes i familien.Men de to opprinnelige brødrene Hans og Ole Salvesen ble født mellom 1690 og 1695 på Huseland. Det som gjør det videre studiet litt uoversiktlig, er at Hans må ha giftet seg ganske tidlig. Hans sønn Salve ble født i 1720. Ole derimot, må ha giftet seg sent, slik at Oles barn er én 'generasjon' forskjøvet i forhold til Hans' sine. Så det gjelder å ha tungen rett i munnen. (Teoretisk skal en ikke utelukke at Ole kan ha vært gift tidligere, men jeg har ikke sett noen tegn på det så langt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej PerFamilySearch kan være til god hjælp. Søgning af en Ole Salvesen og en Hans Salvesen i perioden 1691 + - 5 år gav en del muligheder.Aug 19, 1694 Hans Salvesen, far Salve Hansen Vester-Moland, mor Gunnil Ellefsdatter.Nov 24, 1689 Hans Salvesen, far Salve Huseland, Øyestad.Marts 02, 1690 Hans Salvesen, far Salve Hansen.Sep 04, 1687 Ole Salvesen, far Salve Olsen, Fjære.Aug 06, 1692 Ole Salvesen, far Salve Huseland og mor Ingeborg Olsdatter.1695, Ole Salvesen, far Salve Hansen og mor Ingeborg Olsen, Hesnæs Fjære. Her står der Spouse = Mari Joensen.Huseland: Hans 1689 og Ole 1692 synes at passe sammen.Ole 1695 har jeg anvendt, da der står kone er Mari Joensen og fra HESNÆS.Kræver vist nærmere undersøgelse. Kan være samme person med samme mor.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Hei KarstenNoen av disse kan avskrives som utenfor familien, det gjelder Sep 04, 1687 Ole Salvesen, far Salve Olsen, Fjære og høyst sannsynlig Aug 19, 1694 Hans Salvesen, far Salve Hansen Vester-Moland, mor Gunnil Ellefsdatter. De øvrige tør jeg ikke si noe sikkert om på stående fot, dødeligheten og gjenbruk av navn var jo veldig høy på den tiden. Så at Salve Huseland og Ingeborg Olsdatter kan ha fått en sønn Ole i 1692, og død før 1695 holder jeg ikke for urimelig. Fjære sogn var en del av Øyestad prestegjeld. Jeg har inntrykk av at i de eldste kirkebøkene er det litt tilfeldig hvilken kirkebok ting er ført i.Men siden siste IGI-oppføring som oppgir Ole Salvesen født i 1695, har med spouse, må den være innsendt av et medlem av mormonerkirken, og derfor ikke like pålitelig som kirkeboksavskriftene. Det er derfor en mulighet for at alderen i 1701-tellingen er feil, og at 1692 er fødeåret for den Ole Salvesen som vokste opp. Her har kanskje Jarl synspunkter.Jeg har nettopp fått et innspill fra en samarbeidspartner. Han har identifisert Kirstine Olsdatter, kona til 1720-Salve Hansen. Hun var fra Jomås i Froland, datter til Ole Toresen Jomås og Gunhild Jonsdatter Songe.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Den siste opplysningen knyttet til Ole Salvesen født i 1695 er tatt fra skiftet etter ham 28.08.1755. Det er derfor det også er oppgitt 'spouse' (som jo stemmer). Jeg kan bekrefte disse opplysningene, da jeg har mottat utskrift fra statsarkivet på skifteregisteret (kun registerkort, ikke hele skiftet). Det er disse opplysningene som ligger til grunn for opplysningene om Ole Salvesen på min hjemmeside.At Ole dermed er født i 1695 er ikke sikkert - alder oppgitt ved skifte er ikke nødvendigvis korrekt. Han kan godt være den Ole S. som er døpt 6.8.1692. Eller dette kan jo også, som Per antyder, være en avdød bror av 'vår' Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Det eneste jeg har kunne finde i FamilySearch er:Okt. 09, 1746 Salve Hansen gift med Kirsten Olsdatter, Fjære - kan være dem. Kunne passe godt til tidligere oplysninger om første barn Signe Salvesen født 1751.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Ole Toresen Jomås, født 1683 / død 1741 Jomås, Froland, Aust-Agder, gift ca. 1720 Dypvaag Krk, Aa, Vest-Agder.Gunhild Jonsdatter Songe, født 1695 Songe Dypvaag, Aust-Agder / død 1760 Jomas, Froland.Søn Tor Olsen Jomås, født ca. 1722, Jomas, Froland og død 1789 Jomas,Leikvangen, Froland, Aust-Agder.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.