Gå til innhold
Arkivverket

[#24509] Salvesen Danmark / Norge / Hesnæs


Gjest Karsten Krambs
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Da ser alderen i skiftet og i 1701-tellingen ut til å være i overensstemmelse, det styrker hypotesen om to Ole Salvesen. Men sikker går det jo ikke an å være.Ekteparet i Jomås er korrekt, men ikke Gunhilds fødested. Det finnes også en Songe-gård i Froland, og Gunhild er fra den gården.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Jeg har undersøgt lidt på tesen om slægtskab mellem Huseland og Hesnæs. Følgende er et scenarie og må eftervises bagefter.1. generation. Salve Hansen Huseland f. ca. 1664 / d. ca. 1695-1700. Gift med Ingeborg Olsdatter f. 1687, far Ole Olsen mor Sigri Tallaksen, Skjerkholt. Ingeborg enke er vist i 1701 som enke på Nedre Huseland. Hvis enke flere gange – med hvem? Forlovet med Ole Lavesen, Espenes med børnene Ole og Lave. (Jarls familie har intime forlovelser :-). Børn af Salve Hansen og Ingeborg Olsdatter er Hans Salvesen Huseland og Ole Salvesen Huseland.2. generation. Hans Salvesen Huseland f. 1690 / d. 1772. Gift med xxxxx? Denne er nævnt af Landgraff. Far til Salve Hansen Huseland og viderefører Huseland-slægten.Ole Salvesen Huseland f. 1692 (1695?) / d. 1755. Gift ca. 1748 med Maren Johnsdatter f. 1725 / død 1788. Datter af Jon Tellefsen og Ane Gundersdatter (igen datter af Gunder Torkelsen). Dette er forældre til Salve Olsen f. 1749 / d. 1813 og stifter af Hesnæs-slægten.3. generation. Vi fortsætter kun med Huseland-slægten. Salve Hansen Huseland f. 1720 / d. 1793 gift 1746 med Kirstine Olsdatter f. 1724 / d. 1780. Far Ole Toresen Jomås f. 1683 / d. 1741 og mor Gunhild Jonsdatter Songe f. 1695 / d. 1760. Gift ca. 1720. Der er identifiseret 5 børn heraf Hans Salvesen Huseland, der er interessant.4. generation. Hans Salvesen Huseland f. 1760 (1757?) / d. 1800. gift med Anne Margrete Andersdatter f. 1767 / d. 1816. Her skulle ifølge Langraff være 9 børn, hvor de interessante for os er Salve Hansen Huseland og Anders Hansen Huseland.5. generation. Salve Hansen Huseland f. 1785 / d. 1843 gift med Marthe Kristine Tellefsdatter f. 1788 / d. 1860. Far Knud Tellefsen f. 1753 / d. 1830 og mor Anne Marie Kristiansdatter, enke efter Søren Bie, med datter Oline (Landgraff). Knud Tellefsen har desuden en søn, Søren Bie Tellefsen f. 1785 / d. 1838 gift med Ingeborg Salvesdatter f. 1786 / d. 1872 (far Salve Olsen) og så er vi tilbage i Hesnæs-slægten. Så har vi det sidste problem. Gunder Salvesen Huseland f.ca. 1752 og gift med Signe Johanne Olsdatter (søster til Salve Olsen) f. ca. 1754 med datter Kirsten Gundesdatter Frivold f. ca. 1775-90. Landgraff nævner denne forbindelse, der refereres i A. Juels materiale. Landgraff postulerer, at Gunder er bror til Hans Salvesen under generation 4. og at Kirsten Gundesdatter er søskendebarn til Anders Hansen Huseland. At hun er søskendebarn til Salve Olsen og Aanon Salvesen er korrekt, men hvor kommer Gunder Salvesen Huseland ind?Sam fadder til Bent Salvesen, Hesnæs har jeg en Karen Olsdatter. Hvor kommer hun fra? Fra FamilySearch har jeg en Gunder Salvesen f. Okt. 11, døbt Okt 16, 1757 af far Salve Kidelsen og Karen Olsdatter. Dette er et skud i tågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg mener jeg har lokalisert Kirsten Gundersdatter. Hun er døpt 6/12/1782 som den yngste av 4 barn, og foreldrene var Gunder Jonsen og Signe Salvesdatter. Sistnevnte var født i 1751 og datter av Salve Hansen Huseland og Kirsten Olsdatter Jomås. Landgraff hadde altså sine ord i behold, men han uttrykte seg i dette tilfellet så tvetydig at A. Juel ble lurt til å sette feil patronym på Gunder.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Ja, så kom det på plads - meget flot du kom på det med slægtskab mellem Hans og Ole (Huseland).2. generation. Hans Salvesen Huseland f. 1690 / d. 1772. Gift med xxxxx?Hvad véd vi om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ad. Ingeborg Olsdattter på Huseland - innlegg 34: Glemte å nevne at kilden for min opplysning om Ingeborg og hennes forlovelse m.v. er Anne Tone Aanby, som har skrevet manus til bygdebok for Fjære. Men denne delen er dessverre ikke utgitt ennå.Har en provisorisk hjemmeside der jeg har lagt ut en pdf-fil med 'mine' slektsgreiner etter Ingeborg. Se Lenke .- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Meget interessant. Der var flere fine oplysninger bl.a. en datter af Salve Hansen, Sigrid Salvesdatter. Så fik jeg også en skiftedato for Salve.Maren Joensdatter skulle være død af flekkfeber 1763? Jeg har tidligere haft død=Jun 14, 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej Per / pkt. 52-53Ja, jeg må sige at Landgraff lurede os alle – opfandt en søster til Salve Olsen ved navn Signe Johanne Olsdatter; - jeg går ikke ud fra hun så eksisterer? A. Juel blev vildledt men jeg har i går gennemset hans notater, hvor han flot starter med Hans Salvesen Huseland f. 1690 / d. 1772 og Salve Hansen Huseland f. 1720. Derefter Hans Salvesen Huseland f. 1757 - - med efterfølgende Gunder Huseland. Så går det galt og han sætter et stort kryds henover det hele og starter forfra. Han skulle have fuldt det spor.Fadder Karen Olsdatter f. 1755 er søster til Ingeborg Olsdatter gift med Salve Olsen.Til pkt. 20 / 32 har jeg fundet den Borgerprotokol A. Juel nævner. Borgerprotokoll for Strømsø by 1700-1829. Da jeg søgte på ”Salvesen” fik jeg op 231 // 14.9.1810, hvor skipper Bent Salvesen får registreret Borgerbrev. Goran Catrine Salvesen 253 // 4.12.1823 får registreret sit Borgerbrev, hvilket stemmer overens med A. Juels oplysninger. Jeg har A. Juels længere historie om Gorans Borgerbrev, som I skal få en anden dag.Salve Olsen Hesnæs har en datter, Johanne Kirstine Salvesdatter, døbt Okt 17, 1790 og skulle ifølge Landgraff være gift med lieutenant Barnholdt. Jeg har ingenting her – kan nogen hjælpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Af Borgerprotokollen fremgår desuden, at Goran Catrine Fegths brødre, Christian Fegth får Borgerbrev 23.3.1808 som Kjøbmand og Hans Fegth som Handelsmand 7.11.1816. Halvbror Christen Nicolay Fegth får borgerbrev som skipper 23.2.1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Kommentar’ til pkt. 53.Børn af Gunder Jonsen og Signe Salvesdatter er:Joen Gundersen, døbt Apr 17, 1774 FjæreSalve Gundersen, døbt Aug 30, 1778 FjæreAnne Gundersdatter, døbt Dec 24, 1780 FjæreKirsten Gunderdatter, døbt Dec 26 1782 FjæreBarn af 1. ægteskab og Kirsten Gundersdatter skulle ifølge Landgraff være Kristen Terjesen født 1808 / død 1832.I ægteskabet, gift ca. 1816, med Landvikdegnen Jacob Nielsen er der følgende børn:Elias Jacobsen, født 18, født 12, døbt Jun 22, 1817 LandvikElisabeth Hellene Jacobsdatter, født 12, døbt Okt 22, 1818 LandvikElisabeth Hallene Jacobsdatter, født 02, døbt Jul 13, 1823 LandvikNils Jacobsen, født 19, født 12, døbt Aug 28, 1825 Landvik Jacoline Christine Jacobsdatter, født 03, døbt Aug 10, 1823 LandvikKarsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Som flere andre har sagt, nå blir det moro her:Jeg har endelig fått svar på mitt innlegg om bryllupet mellom Anna Beckmann og John Salvesen i Kristiansand 11.02.1833 - se LenkeSom det framgår av avskriften dreier det seg om: at '... 1833, 11. februar – etter bevilling av 9. februar 1833 – ble viet skipperborger John Salvesen, født i Øyestad, nå med opphold i Vestre Moland, 36 ½ år gammel, sønn av Salve Olsen, - og jomfru Ingeborg Anna Bechmann, født i Kristiansand, 21 år gammel, datter av Tarald Bechmann [ca. 1769-1831], skipper. Forloverne var smed Ole Taraldsen og baker L[ars] Gloppe'.Kan vel neppe være tvil lenger om at (også) David har rett! Den losoldermann som dør i Risør 18.03.1885 (og da gift med Anna Bechmann), må være den samme som gifter seg med Anna Bechmann i 1833 og er faktisk John Salvesen fra Hesnes, sønn av Salve Olsen, født 12.9.1796 (og følgelig 36,5 år i februar 1833). Sammenholdt med påtegnelsen på familiebrevene kan det faktisk ikke være tvil!En del andre ting må forklares, det er jeg enig i. For eksempel: Hvem er da John Salvesen som 'dør' i 1831? I den grad det er samme person - hva har da skjedd? Jeg tror historien kan bli ganske spennende dersom vi klarer å finne ut av det. Jeg har ikke klart å følge med i alle ledd i Karstens bevisrekke, men alt tyder vel på at også han har rett - og at John faktisk må ha 'lurt seg unna' i 1831. Har noe mer info fra kirkebøker om dette, men ligger hjemme. Kommer forhåpentligvis tilbake til dette i kveld, men tar gjerne kommentarer på den siste 'utvikling'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dere må sette dette sammen til en både underholdende og opplysende artikkel til lokal (-historisk) presse/n etterhvert! Please!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Underholdende er det. A. Juel skriver om skipperne fra Hesnæs: Hvad der imidlertid gjør Undersøgelserne vanskelige er, at alle er Sømænd, omflakkende og viltre Krabater.Med det, jeg har lært mig om disse friske skippere fra Hesnæs de sidste 3 uger, kan alting være hændt......også at han er stukket af fra hyren i den danske flåde på St. Croix. Jeg har været inde på det scenarie før, men har haft vanskeligt ved at tro på det. Der foreligger ingen dødsattest fra St. Croix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Her er lidt mere underholdning. Jeg har set på personerne i Peter Høegs små fortællinger om Bent Salvesen og det bedre borgerskab.Nils Omsted er ham, der reserverer en hel side i menu-bogen.Grosserer Nils Gabrielsen Omsted født Nov 02, 1769 / død Sep 14, 1852, gift 1) Sep 26, 1790 med Maren Karine Von Cappelen døbt Jun 02, 1766 / død 1812, hans far Gabriel Nielsen Omsted (hans forældre Niels Nicolaisen Omsted og Bodil Marie von Cappelen) og hans mor Ambrosia Hansen Dedakam (hendes forældre Hans Andersen Tysch Dedekam og Dorthe Christensen Bang ) gift 2) med Barbara Andersen.Nils Omsted er fadder til Bents datter Caroline Lovise salvesdatter.Og så er den med den halve ko.Lodsoldermand Ulrik Frederik Edler Neuman født Sep 23, 1765 / død feb 20, 1834 gift Mar 08, 1797 med Anne Cathrine Frisenberg født Feb 28, 1770 København / død Nov 27, 1849 Eiker (hans forældre Jacob Hansen Neuman og Magdalena Cathrine Edler og hendes forældre Andreas Frisenberg og Anne Cathrine Cold).Skipperen er sandelig kommet i fint selskab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Underholdende å lese det dere har samlet sammen. Selv hadde jeg kun oversikt over Juel- og Fegth-familien, og hadde kun notert Bent Salvesen og hans barn. Hvis det er til interesse: En 'styrmann Salvesen fra Hesnes' er fadder for Jacob Fegth 9. august 1814. (Fra omtalte Juelbok, innlegg 27)Jacob Fegth er sønn av Christian Fegth (1786-1826) og Idde Dardarell (1791-1857).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Morskaben er ikke slut endnu.Her er A. Juels historie og egne ord om Borgebrevet til Goran Cathrine Fegth.Efter at Bent Salvesen i krigen 1807 havde gjort tjeneste som månedsløjtnant i marinen, tog han 19.9.1810 borgerskab som skipper på Strømsø. I juni 1817 forlod han imidlertid sin hustru og børn og drog på langfart til Ostindien med et skib fra Danmark. For at blive istand til at forsørge sig og sine 6 børn, hvoraf én kun 9 år gammel, skrev hun en underdanigst ansøgning til Kongen af 18.9.1818 (conciperet af hendes svoger lensmand i Skoger Anders Juel), om at blive meddelt bevilling til at drive høgerhandel på Strømsø, som hun havde tilflyttet, efter at manden i 1817 havde forladt hende.I erklæringen på denne ansøgning af 25.9.1818 giver daværende sognepræst til Skoger og Tangen, Andreas Jacob Lund, ægtefolkene følgende skudsmål:Supplicantinden Goran Cathrine Salvesen har stedse særdeles udmærket sig ved sin huslighed, stræbsomhed og sin omhyggelighed for sine børns opdragelse. En sjælden og aldeles utilgivelig ligegyldighed for hendes, sine børns og sit huses vel, har derimod stedse udmærket manden, skipper Bent Salvesen. Som han fraværende hidindtil skal have vist sig, haver hun ingen grund til at håbe eller vente noget bidrag til sin og sine børns underholdning. Selv må hun sørge derfor.Ansøgningen blev ligeledes anbefalet af resid. kapellan på Strømsø J. S. Tronhuus og af byfoged Lycke. Ved et uheld var imidlertid denne ansøgning bleven forlagt, og først den 15’de august 1823 (ligeledes conciperet af lensmand Juel) indgav hun en ny underdanigst ansøgning om høgerbevilling, bilagt med den gamle ansøgning. På denne nye ansøgning er meddelt anbefalinger af byens eligerede mænd, adjungeret byfoged Ottesen og amtmand Johan Collet, hvorefter hun 11.11.1823 blev meddelt den ansøgte bevilling, og erholdt 14.12.1823 s.å. Borgerskab til at drive Høgernæring.I sin påtegning af 25.8.1823 meddeler byfoged Ottesen: At supplicantindens mand skipper Bent Salvesen ved døden afgået i Santander i Spanien den 17’de september 1820, derom er denne jurisdiktions skifteret meddelt anmeldelse af 19’de oktober s.å. der tillige at en tilstedeværende landsmand måtte bekoste hans begravelse. Enken befandt sig her med en del småbørn i aldeles fattige omstændigheder, og det er kun ved hendes sjældne vindskikelighed (?) og stræbsomhed, at hun hidindtil har formået at sørge for sine børn, uden at falde byen eller det offentlige til byrde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Svar til A. Lange - jeg kan se der er nogenlunde overensstemmelse med det, jeg har på Fegth! Det skulle der jo også gerne være, da (de fleste) det er oplysninger fra samme peron :-).GOREN CATRINE FEGHTs far:Trælasthandler og skibsreder JACOB FEGTH født Tangen Sep 18, 1761 / død Okt 02, 1834 og gift Mar 25, 1784 med SOPHIA MATHIASDATTER WESTBYE født Tangen Jun 23, 1761 / død Maj 24, 1797. Sophias far var MATTHIAS WESTBYE, forhenværende købmand.Deres børn:Goren Catrine, født 14 jan 1785, gift Sep 02, 1802 med Bent Salvesen,Christian, født 1787, gift Nov 02, 1807 med Idde Dardarell,Sara, født 1791, gift Maj 08, 1810 med ANDERS JUEL,Hans, født 1794, gift Apr 17, 1817 med Marie Hendrichsen,Kirstine-Marie født 1796, gift Nov 13, 1848 med Jørgen Orbæk Hansen,JACOB FEGTH gifter sig ca. 1797 igen med STINE IVERSDATTER født 1779.Børn: Iver, født 1798, gift ???Karen Sophie, født 10 maj 1802, gift Jun 10, 1825 med MATHIAS ANDREAS HOLSTKristen Nicolai, døbt Okt 20, 1803 gift Nov 10, 1829 med Anne Cathrine Fegth, kusine og datter af Wilhelm Anton Fegth og Trine Karine Sommerfeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dedekam & Tysch: Da tenker jeg i retning av borgerskapet i Arendal, Grimstads naboby i nordøst. Kan kanskje sjekke mer i Foss' 'Arendal byes historie' fra 1890-årene, en boks som i form ligner på Landgrafs, men som gjenom nytrykk er blitt lettere tilgjengelig?Hesnes & Danmark: På Hesnes vokste legatstifteren Peter (Eske-)Dahl opp. Hanr rømte i unge år til sjøs, tjente gode penger og døde i sine 40 år i København.Det er bl.a. en historie om at han ble gift med en VestIndisk prinsesse, - og gjennom henne fikk store verdier.... Landgraff var rektor/styrer på den Dahlske legatskole. I min tid det gymnas de fleste unge og lovende Grimstad-ungdommer gikk på, undertegnede inkludert... (:-)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Svar til Lars pkt 61.Skulle min John Salvesen ikke være fra Hesnæs tager jeg det ikke så tungt. Processen, underholdningen, spændingen og morskaben har været det hele værd. Men, som sagt, jeg føler nu ligesom at jeg kender, de dér Grimstad-skippere...... og min mentor A. Juel.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Salve Olsen Hesnes er omtalt i 'Arendal Byes historie' (Foss 1893 - nytrykk 1998) på sidene 34 og 73.S. 34: Omtale av skipet 'Elisabeth': 'Det førtes først af Salve Olsen Hesnæs, Svoger af Jens Lassen Uglands Bedstefader,...'S. 73: Omtale av bl.a. Kittel Ugfland, som var sønn av Ole Pedersen Ugland og Maren Olsdatter Hesnæs, - som var søster av Salve Olsen Hesnæs.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg ble sittende og bla i en serie med kopier fra en lang serie i Kristiansands-avisa Fædrelandsvennen. På 1950 - og 60-tallet hadde man en serie som het 'Hvem var hvem på Agdergårdene?'. Jeg tror samleren og forfatteren het Jørgen Myhre. Han hadde en litt 'adderende stil' der likt og ulikt ble koblet sammen, ikke alt like edrueleig. Men mye er nyttig informasjon.Han tar for seg gård for går.Lørdag 29. novbember 1959, - i seriens nr. 112 - fokuserer han på Eskedal østre i Fjære. Med informasjon fra Johan A. Wikander omtaler han bl.a. Salve Olsen Hesnes.Sitat: 'Søren Bie Tellefsen var gift med Ingeborg Salvesdtr. nedre Hesnes. Hun var dater av skipperborger Salve Olsen Hesnes, 1749, d 1813. Salve Hesnes hørte på farsiden til den gamle slekta på Huseland i Fjære. Hans mor var Maren jJonsdtr. Nærebø i Landvik. - Hennes oldemor var Femia Henrichsdatter Friis 1629-1717av Friisene på Landvik i Landvik. Vi har hennes ættetavle liggende.Det går ei ættelinjefra henne til fru Johanne Andersdtr. til Asdal i Nørre Jylland, død 1479, og fra henne til Harald Hårfager.' (JVE: Vær varsom mtp disse siste opplysningene....!?!)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Fra pkt. 61: Hvem er da John Salvesen som 'dør' i 1831?Jeg har med udgangspunkt i pkt. 8 & 13 endnu en gang analyseret samtlige muligheder i jeres database. Taget samtlige personer systematisk indenfor en periode på + - 10 år, sorteret på først Salvesen og derefter på JO - og set på samtlige muligheder.Jeg har frasorteret en Joran Salvesen, Husmand, ligeledes en Johannes Salvesen, Husmand. En anden Johannes Salvesen, Skomager. Tilbage er et par bønder, Joen Salvesen fra Wigmostad, som vi også frasorterede tidligere.Rest er:Jon Salvesen fra Lien, som Lars kalder Lia. Denne er af Lars grundigt undersøgt (pkt. 13).Den sidst mulige i hele Norge skulle så være Jon eller John fra Hesnæs, hvis ellers jeres folketælling 1801 har alle med.Hvem er da John Salvesen som 'dør' i 1831?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Fra pkt. 56 - datter af Salve Hansen Huseland, Sigrid Salvesdatter.Jeg har prøvet at efterforske mere her! Fundet en Sigrid Salvesen, døbt Sep 02, 1694 Fjære. Far Salve Huseland mor Tynje Xstensen ?????? Den har jeg ikke set før når man ikke ved hvem, der er moren (he-he).Ligeledes prøvet at søge en mand til hende. Fundet frem til en Berg Tollachsen der skulle gifte sig med en Siri Sep 28, 1719. Når vi er så langt tilbage i tiden nu, er det svært at søge valide oplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

1694-Sigrid giftet seg visstnok to ganger. Første gang med Lars Christensen Klepp(sønn av Christen Simonsen Fjæremoen and Karen Larsdatter Klepp) før 1728. I alle fall håper jeg det var før, for da fikk de en sønn Christen Larsen Klepp. Andre gang hun giftet seg, skal ha vært så sent som i 1744 i Landvik, og da med Lars Andersen Udjus. Hun skal året etter ha fått en datter, Siri Larsdatter Udjus. Sigrid må da ha vært 51 år. Umulig er det vel ikke, men vel verd å dobbeltsjekke om det er samme Sigrid Salvesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Ser ud til at Sigrid sammen med Lars har et sæt tvillinger døbt Okt 14, 1731 Salve Larsen og Ingeborg Larsen. Så er der ganske rigtigt en Christian Larsen døbt Feb 10, 1737 Fjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.