Gå til innhold
Arkivverket

[#24515] Carl Martin Andreasson f.1852 i Lur i Tanum, Bohuslän. sjømann, til Norge?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Carl Martin Andreasson ble født på Søgård i Lur, Bohuslän, den 29.mars 1852. Giftet seg 1878 samme sted med Maria Elisabeth Andreasdotter. Bruker med sikkerhet etternavnet Andreas... da jeg aldri har sett noen av søsknene opptre med farens etternavn.De er ikke å finne etter dette. Mulig at de dro til Norge som 4 av hans andre søsken også gjorde. Ingen har etter det jeg kjenner hatt kontakt med ham.Søskens navn: Magdalena, Nitana (Nina) Hilde Theodor, Emma Carolina, Hedda Mathilda, Martin Alfred, Hilma Adolfina, Carl Edvin og Hilmar.Foreldre Margaretha Christiansdotter 1827 - 1897 Tanum. Andreas Hansson 1824-1903 Tanum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Nina!jeg vet ikke om du har søkt etter Karl via fT1900?Jeg gjorde noen søkerunder med henblikk både på Carl Martin og hans søsken, og her er noen av det jeg fant: Karl Anderson: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00132.wc2&variabel=0&postnr=11719&fulle=true&spraak=n>Lenke Hilma Anderson på Hvaler: Lenke Hedda Anders. fra Lur i Glemminge: Lenke Hilda Kars. fra Lur i KRistiania: Lenke Skreddermester Hilmar Tod,n?? fra Lur med familie: Lenke Karoline Andresen i Moss: Lenke Hæda/Heeda Amunds. f. Anders. i Fredrikshald: Lenke Karl Anders i Aker: LenkeKarl Edv. Anders. Melcher i Aker: LenkeHilma Andersen i Klingenberg Gade i Kr.ania: Lenke Alfred Anders i Markveien 42 i KR.ania: Lenke Karl Anders. i Briskebyveien 30 i Kr.ania: Lenke Hilma Elisabeth Andres i Motzfeldts Gade 32 i Kr.ania: Lenke HUlda Andreassen på Nøterø: Lenke Martin Anderss på Nøterø: Lenke Emma Anders. i Barbu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Joda jeg har søkt. Takk for innsatsen, men ingen av disse er mine. Den eneste jeg (tror at jeg )har fått uttelling på så langt finner du i tema 24517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Hei Dette fant jeg i Østfolds historielags såkalte 'svenskedatabase' (som snart blir utgitt): Innflyttet til Glemmen i 1878: Carl Martin Andreassen, f. 29.mars 1852. Gift. Yrke:Styrmann. Fra sogn: Lur. Døpt i Tanum. Attest: 9.8.1878 Hellberg. Han kom sammen med Elisabeth Andreasdatter f. 6.2.1852 i , døbt i Lur sogn. Attest: 9.8.1878 Hellberg. De bosatte seg på Guldbergsiden i Glemmen - nå Fredrikstad. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ahaaaaa, snækks!! Det var topp, egentlig hadde jeg nesten gitt opp å finne ham.Ser ikke ut til å finne dem i 1900...så hvopr det tok veien nå vet jeg ikke. Emigrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I tema 24517 finner du hans søster Emma og Hjalmar som jeg tror er hennes uekte sønn. Hjalmar ble født i 1878 i Fredrikstad.Altså må Emma ha vært i Fredrikstad i samme periode som Carl Martin. Hun dukker senere opp i Bamle, senest i 1883. Men så 'forsvant' familien. Kan Carl Martin også ha dratt den veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Forsøkte først å finne Carl Martin i FT 1885 for Fredrikstad, men der var han ikke. Fant ham heller ikke som utflyttet fra Glemmen 1878-1900. Det kan muligens hende jeg har oversett ham i utflyttingslistene, for dessverre var endel av dem litt uklare. Jeg kan gjøre et nytt forsøk i utflyttingslistene neste tirsdag, hvis du orker å vente så lenge. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Venter jeg ! Har forøvrig sett gjennom diverse kirkebøker i Tanum, bl.a døde frem til 1920, og fødte uen å finne så mye som et spor av familien.I Skee fant jeg i 1918 en Klara Maria Carlsson som giftet seg. Hun bodde da i Tjärndalen. Kirkeboka på nett sier ikke noe om foreldrene. Kanskje jeg skulle sjekke denne personen nærmere om ikke noe annet dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kom til å tenke på en liten detalj. I et gammel fotoalbum jeg har er det et portrett av et lite barn. Bildet er tatt i Sarpsborg. Antar at det er tatt i perioden 1890 - 1900 +/-. Kanskje familien flyttet litt på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Andreasdotter, Nitana Dotter (ogift kvinna)f. 22/2 1867 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 26/6 1891 från Tannam Uppeg., Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) tillAndreasdotter, Emma Carolina Piga (ogift kvinna)f. 11/10 1854 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 15/10 1874 från Sögård, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till NorgeAndreasdotter, Emma Carolina Hustru (gift kvinna)f. 11/10 1854 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 9/1 1880 från Sögård, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till NorgeAndreasdotter, Hilma Adolfina Hemmadotter (ogift kvinna)f. 10/2 1857 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 9/2 1878 från Sögård, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till NorgeFant disse kandidatene. Fant Emma sin familie også.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.