Gå til innhold
Arkivverket

[#24518] Moteka II


Gjest Isak Gath
 Del

Recommended Posts

Gjest Isak Gath

Tusen takk til alle som har svart på mitt innlegg. Det er kommet så mange svar at jeg blir helt forvirret. Og til Dag Brodin, Petter Vennemoe og Nina Møller Nordby: Syver Christiansen f. 1728 (konfirmert som 18 åring ved Aks Slottsm) er tip X 5 oldefar av mine barn (tip x 4 oldefar av min hustru). Fra kirkebøkene (Aks Slottsm, Vestre Aker, Østre Aker og Ås) har jeg hele slektsleddet: Gård eier og fisker Syver Christiansen, Bernt Syversen, Christian Otto Berntsen (Syversen), Bernt Marius Motekai Syversen (Christiansen), Pauline Alette gift Treider, o.s.v. Navnet Motekai (skrevet ganske tydelig) fant jeg ved dåpen til Bernt Marius Motekai (f.1835), ved hans vielse (1858), ved dåpen til hans eldste datter (Agnethe Caspara f.1859) ved dåpen til hans yngste sønn, Marius Motekai Syversen (f.1868), og ett av barna til Treider slekten døde som barn i slutten av 1880 årene (Harald Asbjørn Motekai). Det er interessant at flere i denne Syversen slekten ble døpt, konfirmert viet og begravd i Aks Slottsm. Har det noe betydning ? Når det gjelder mellomnavnet Motekai, er det sikkert at det er en forvrengt form for Musticheit? Som sagt, efter familietradisjon var det en polakk (adelsmann?) som kjøpte Bekkelaget (det hørte jeg fra min avdøde svigermor, f.1912, og hennes to gamle tanter). Musticheit synnes ikke å være et slavisk navn. På andre siden kjenner jeg et litauisk familienavn 'Motekaitis'. Håper på flere kommentarer. Mvh Isak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Nei..., jeg tenkte mest på denne 'påstanden' om at Syver hadde kjøpt Baron tittelen i Polen, og flyttet hjem igjen... :-)Syver is a long story- I make it very short: he had a fight a another man and he believed he had killed the man, but he survived and Syver ran away and was seaman - lather on pirate - in Poland he bought a Barontittle - Mustigkeith- and returned rich to Bekkelaget and bought a big area at Bekkelaget for a barrel of gold.:-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.