Gå til innhold
Arkivverket

[#24520] Sandersdatter fra Mandal gift med Edgar Hansen - til USA


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Jeg leter etter en Sandersdatter fra Mandal som skulle bli gift med Edgar Hansen fra Østlandet.Disse to emigrerte til USA en gang rundt 1900.Noen som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Nye opplysninger: Edgar Hansen skal visstnok være en av atten barn, der faren heter Bjørn Hansen. Ikke født på østlandet, men Mandal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Dette er nok ikke de du søker, men muligens familie?Finner en Marie Sandersen (40) fra Mandal, som reiser til Brooklyn i 1910, sammen med sine 2 barn Frithjof (9) og Edith.Hun reiser til sin mann Sander Sandersen i Brooklyn. Marie's far er Martin Hansen, Holme Mandal. Hun reiser forøvrig også over i 1905, så 1910-turen er vel 'bare' en svipptur hjemmom... :-)Du har ikke noe fornavn på denne Sandersdatter?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Den sistnevnte familien er omtalt i Holum bygdebok s. 419 og 672.Edvarda Marie Martinsdatter Skoie (1870-1945) 1896 g.m. Sander Larsen Lindland (1872-1941). Dei kom tilbake til Norge. Sander rømte til England under krigen og døde der.Edvarda Marie var datter til Martin Hansen Skoie (1846-1917), og kan ha brukt Hansen som etternavn, mens Sander var sønn til Lars Bjørn Sandersen Lindland (1833-1889).Edvarda Marie hadde ei søster Inger Matilde, f. 1868, som blei gift med John Carlsen fra Fjære og busette seg i USA. Dei har etterkommarar i USA som er interessert i si norske slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har også kontakt med en norsk-amerikaner som er interessert i sin slekt. Det eneste jeg har er dette.'Bjørn Hansen var navnet på oldefaren min. Han var fra Mandal, og var ein av atten barn av herr og fru Edgar Hansen. Bjørn Hansen emigrerte til USA, han gifta seg med en utvandret norsk jente der borte, og min mor er derfor av rent norsk opphav.'Så langt min venns 'hukommelse'. Dette er ikke mye å bygge på, men han sier også at den utvandrede jenta skal ha vært en Sandersdatter fra Mandal.Hva som er myte og realitet i dette er vanskelig å si, men jeg må begynne å nøste et sted. Min venns mor het Lois og var født ca. 1920-25.Etter det jeg leser av Holumboka kom Sander Larsson Lindland tilbake til Norge der sønnen Frithjof overtok en del av Lindland og søsteren Edith var ugift hele sitt liv. Jeg leser videre at en Fredrik i samme familie født 1820 dro til USA og bosatte seg i California, og at broren Sander f. 1829 dro til Wisconsin. Det vil ikke være utrolig om denne Sandersdtr. kanskje er en etterkommer etter denne Fredrik evt. Sander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anders J. Moen

Sander ble gift med Gertrude og hadde datteren Ida.Slik blir etterkommerne. Jeg tror problemet er løstDescendants of Sander Sanderson Lindland 1 Sander Sanderson Lindland b: 1828 in Holum, Vest-Agder d: in Manitowoc, Wisconsin, USA Occupation: Skomaker .. +Gertrude b: Abt. 1847 in USA 2 Ida Sandersdtr. Sanderson b: 1869 in Manitowoc, Wisconsin, USA d: 01.12.1942 in Manitowoc, Wisconsin USA .. +Emil Edgar Hansson Hansen b: 04.05.1867 in Manitowoc, Wisconsin USA 3 Edgar George Emilson Hansen b: 13.02.1894 in Manitowoc, Wisconsin USA d: 05.1974 in Manitowoc, Wisconsin USA ... +Ruth Alvina Henrysdtr. Vogt b: 22.07.1898 in Manitowoc, Wisconsin USA d: 11.1975 in Manitowoc, Wisconsin USA 2 Siclad Sanderson Sanderson b: 1870 in Manitowoc, Wisconsin, USA 2 Josephina Sandersdtr. Sanderson b: 1874 in Manitowoc, Wisconsin, USA 2 Norman Sanderson Sanderson b: 1878 in Manitowoc, Wisconsin, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.