Gå til innhold
Arkivverket

[#24522] Sæveraas, Lindås/ Fjelsende, Alenfit


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

I bygdebok for Lindås (Myking), skal det (etter mine notater) under bruk 2 på sæveraas, være en Ola Olsen f.1685 som er gift med Anna Ivarsdatter Fjelsende, f. 1681, Fjelsende, Alenfit.d 1757 Sæveraas ,LindåsJeg sitter med bygdebok for Alenfit, men kan ikke finne noen Anna Ivarsdatter på Fjelsende eller noe annet sted i boka. Er det noen som har opplysninger om disse personene, eventuelt om noen kan sjekke bygdebok for Lindås om det er rette opplysninger jeg har. Kanskje er deler eller hele navnet på kona til Ola/ole Olsen feil.Mvh. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Finner en Iffuer Fielzende i prestemanntallet 1666, han er da 16 år gammel. Kan noen sjekke om det er en gård i Lindås som heter Fieldsendes el noe lignende, og ev . hvilken bygdebok for Lindås den er i. På forhånd takk Mvh. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Irene.Anna er datter av Ivar Larsson Fjellsende d. 1714 og Kari Olsdtr.Ivar er trolig sønn av brukeren i 1645 og 1666 Lars (Lauritz) Rasmusson.Det kom ut en bygdebok for Alversund bind 3 i 2003 som omhandler Fjellsende. Den er for tiden utsolgt men skal være under trykking. ISBN 82-92220-15-1.En bra artikkel om gården Fjellsende i 'Frå Fjon til Fusa' i 1975. ( Nord og Midhordland sogelag.)Disse er også mine aner. Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Tusen Takk Knut!Dette stemmer med det jeg kunne finne i prestemanntallet 1666 for Lindås. Der finner jeg også tre brødre av Ivar, Askild f.1646, Mogns(Mogens?) f 1654, og Anders f. 1652Vet du om de hadde enda en bror som heter Halvor f. 1666.? Er Fieldsendes i Lindås, samme gård som Fjellsenda i Alenfit. Som du skjønner er jeg ikke sikker på hvilket område Alenfit dekker, er det det gamle navnet for Alversund? Dersom du har mere om disse personene er jeg takknemlig for det.Klem fra Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Jeg vet dessverre ikke mer om disse personene Irene men håper det finnes mer når jeg får boka som skulle komme om et par uker.Alenfit dekker ikke det område som denne gården Fjellende ligger i.Jeg kjenner ikke den Halvor du nevner dersom det ikke er den som flytter til Fjellsende ca 1701 og er gift med Brita Mikkelsdtr. Fjellsende, datter av den andre brukeren på Fjellsende. Han heter Halvor Tallaksson Reikerås og er lensmann og smed med tilnavnet 'Tubal Kain'. Han var kjent som en dyktig smed og en rettferdig lensmann. Han var tippolderfar til Henrik Wergeland og også min ane gjennom sønnen Lars.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Til innlegg nr. 5: Knut, har du ovesikt over anene videre bakover for Halvor Tallaksen Reikerås og Brita Mikkelsd. Fjellsende? mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei. Knut, Jeg har vært på biblioteket og lånt 'Tilfang til bygdebok for Alversund'Jeg finner gården Fjellsende, men det er ingenting som knytter de navnene som er nevnt tidligere i denne debatten til gården. Første bruker som er nevnt er Øystein Olsen Fjeldsende (1618-1704).Hvor har du dine opplysninger fra? Kanskje jeg leter i feil kilde.MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norvald Halland

Berre ei lita oppklaring: Det er to gardar i Lindås kommune som ber namnet Fjellsende. Den eine ligg på søre enden av Radøy, (men høyrer til Lindås) og er nok omtala i Alenfit-boka. Den andre, som truleg er den aktuelle her, ligg mellom Vågseidet og Sæverås. Den kan vera medteken i bygdeboka for Myking, men mest truleg kjem den først med i det bandet som omhandlar Lindås sokn. Dette er under arbeid, og det tek sikkert eindel år endå før det er ferdig. mvh Norvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Endå meir oppklaring. Det er Fjelsende i Lindås sokn i Lindås, som Norvald skriv, som er rette gard her. Eg har sjølv desse folka som mine forfedrar. Bygdeboka for Lindås sokna skal vist komma ut i år, men det er mulig att den er forsinka. Eg har prøvd å finna utgivings dato, utan å finna den.Når du har bygdeboka for Mykjing har du sikkert funne det som står om familien, under Hodneland , Sæverås/ Sæveråsvåg og Reikarås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei IreneMine opplysninger om Fjellsende har jeg fra den nevnte artikkel i 'Frå Fjon til Fusa' skrevet av Ludvig Holmaas i 1975. 17 sider. Dersom du ikke får tak i den kan jeg kopiere den til deg men da må du gi meg din adresse.I boka 'Wergelandsætta, 1955 av Alf Collett og Henrik Daae Wergeland står det litt om Halvard Tallakson Fjellsende.Halvard Tallaksons aner har jeg fra bygdebok for Lindås, Myking sokn.Halvard som er født 1663 på Reikerås, gravlagt 8-10-1746 i Lindås var sønn avTallak Halvorson Reikerås født ca 1616 og Brita.Tallak er vel trolig sønn av den Haldor (Halvor?)Simonsen Reikerås født ca 1600 og ved koppskattemantallet 1645 har en sønn og en datter.Brita kan være datter av den Tallak Reikerås som i 1603 betaler landskatt av Reikerås siden deres sønn heter Tallak.Om noen har flere opplysninger om disse ville det være fint å få dem.Har den boka du lånte det ISBN nummeret som jeg skrev.Hvem er utgiver for den nye boka Marit.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Tusen takk for oppklaringer!Av og til blir man virkelig frustrert over det man tror er feil i egne notater. Knut! Det hadde vært kjempeflott å få denne artikkelen. E-post Adressen min er: ir-korn@online.no Det må være gården i Lindås sokn. Den Halvor som jeg spurte etter tidligere er i følge mine notater gift med ei Kari Olsdatter. Jeg har fra han tre ledd som er bosatt eller født på Fjellsende, Lindås Lars Halvorsen - Lars Larsen- Ingeborg Larsdatter som igjen ble gift med etterkommeren etter de tidligere nevnte Ola Olsen Sæverås og Anna Ivarsdatter Fjellsende, en Ola Olsen Sæverås f. 1786.Begge disse grenene er min manns aner.Jeg har som sagt fått noen opplysninger om disse leddene tidligere, men nå når jeg har lånt bøkene både for Lindås nr.1 og 2 og for Alenfit er jeg ikke i stand til å finne dette igjen.Jeg har desverre glemt å skrive kilde for disse opplysningene.( de som gjelder de leddene som er født/ har bodd på Fjellsende)Angående boka for Alversund har den samme ISBN nr. som du skrev Knut.Kan se etter i Lindåsboka etter opplysninger om Halvard Tallakson Fjellsende( REikerås) Kommer tilbake med det.MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Irene Korneliussen

Tusen takk Finn!Dette ga noen gode oppklaringer. Trodde ikke jeg ville få mere på dette. Igjen tusen takk!MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.