Gå til innhold
Arkivverket

[#24524] Oppslag kirkebøker Bamle,fødte 1880 og 83, innflyttede 1880, utflyttede? Døde?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Jfr. tema 24517Denne familien skal ha flyttet til Bamle i 1880:Carl Magnus Andreasson f. 1855 I Rålanda, Älfsborgs länHans hustru Emma Carolina Andreasdotter født i 1854 Søgård i Lur sokn, Bohuslän.Med seg skal hun ha sin sønn fra et tidligere forhold Hjalmar Larsen (f 1878 i Fredrikstad)I følge FS fikk de 2 barn i Bamle:Klara Maria,Christening: 28 OCT 1883 BambleJohan August,Christening: 19 SEP 1880 Bamble-----Når flyttet familien inn, hvor mange barn fikk de, og hvor ble de av??? Borte vekk...... Og hvor tok Hjalmar veien.Jeg antar at kirkebøkene i Bamle vil gi meg svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei Nina Jeg har dessverre ikke kirkeboka for den perioden. Jeg har fram til 1877 tror jeg det var. Siden du ikke har fått respons, anbefaler jeg deg å legge inn etterlysning på forumet til www.grenlandslekt.no Det er større sjansen for tilslag der. Hvis du får greie på hvilken gård de bodde på, kan jeg sjekke Bamble Bygdebok for deg Lykke til.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Fant innflyttingen i Bamble:innflyttet 1880 fra Tanum fors.Bohuslän ægtefolket grubearb.Karl Magnus Andreassen,f.23/7 1855 og Emma Karoline Andreassen,f.11/10 1854 barn: Hjalmar,døpt i ? 14/7 1878,f.20?/6 1878 flyttet til Hartvet anm:de blev gift i Sverige attest af 9/1-80 fra Helberg.(Bamble mini 1-7)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tusen takk! Denne Hjalmar skal faktisk være født i Fredrikstad, og het i følge husforhørslengdene i Tanum Larsson til etternavn.Nå er jeg iallefall et steg videre så kanskje gårdsnavnet Hartvedt kan sjekkes nærmere med Bamle bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Det stemmer at det står f.Fredrikstad på Hjalmar. Fant også dette:f.12.juni 1880,døpt 19.sept.1880 Johan Augustf.17.aug.1883,døpt 28.okt.1883 Klara Maria Begge med foreldre Karl Magnus Andreassen og Emma Karoline Andreassen.Ved første dåp er bosted Hartvet,Bamble,ved dåpen til Klara er bosted Feset,Bamble. (kilde for begge:Bamble mini 1-7)Men så fant jeg dette også: utflyttet 19.okt.1882 nr.69: utflyttet til Sverige ægtefolkene grubearb.Karl Magnus Andreassen,f.23/7-55 og Emma Karoline Andreassen,f.11/10-54 og barna Hjalmar f.20/6-78 Johan August f.12/6-80 Attest 9/12-82,se innflyttet nr.70-71-72 for 1880 (samme kilde)Dette betyr vel at de enten flyttet ut i 1882 og tilbake igjen før Karen Maria ble døpt i okt.1883.Eller at de ikke har flyttet før etter dåpen til Karen.De hadde jo byttet bosted i Bamble,så kanskje kom de fort tilbake? Skal se om jeg finner noe mer.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Hartvedt og Feset ligger i samme området. Antakelig jobbet de ved Ødegårdens Verk, gruvedrift. Det bodde ganske mange mennesker, både nordmenn og utledninger, i forbindelse med gruvedriften på Ødegårdens verk. Faktisk blir et lite område fortsatt kalt Frankrike. Jeg antar det ikke står noe om de i Bamble boka heller.Men når Kari er igang, blir ikke mye oversett. Så du har fått kontakt med rette personen nå, Nina.2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Har sett på innflytting fram til 1892,ikke funnet noe mer. Det tyder kanskje på at de ventet med flytting til Klara Maria var født. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk. Nå har jeg bestilt boopptegninga etter Emma's foreldre som døde i 1897 og 1903. Forhåpentligvis vil den avsløre noe mer om familien. Jeg kan iallefall ikke finne noen flere spor i Norge enn Bamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Jeg fant dem på folketelling i Sverige 1890.Karl Magnus Andreasson,f.1855 i Rølanda,Älvsborgs län,Dalsland,jordarb. bosted Torp,Rølanda¨,Älvsborgs län far i familien med hustru Emma Karoline Andreasson,f.1854 Tanum Barn: Hjalmar f.1878 Norge Johan August f.1880 Norge Klara Maria f.1883 Norge Jenny Elisabeth f.1886 i Rølanda Hilma Augusta f.1890 i Rølanda.Da har de fått to barn i Sverige og er 1890 bosatt i Torp,Rølanda,Älvsborgs län.Håper dette gir deg nye spor.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.