Gå til innhold
Arkivverket

[#24536] Skamferløkken, Rennebu


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Er det noen som kjenner til denne familien: LenkeJeg er interessert i når de kom til Rennebu, og dødsfall på Lars og Karen.Er det noen som vet videre livsløp på Mikkel, så er jeg også veldig interessert i det.Lars og Karen hadde flere barn, bl.a. ei datter Kari f. 1862. Hun flyttet ifølge utflyttingslista i Sel, til Rennebu i 1883. Noen som vet hvordan det gikk med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for opplysningen Carsten, men jeg visste at de var hos konens søster i 1865. Forøvrig flyttet familien tilbake til Sel, unntatt eldstejenta Anne som ble værende der nord, ble gift og fikk sin egen familie. Men plutselig var foreldrene og sønnen Mikkel borte igjen, og de andre barna kom på legd her i Sel. Så ble jeg tipset om at de var i Rennebu, og jeg vil gjerne vite litt mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lev Skjerve

I Rennebuboka, bind III, side 231 finnes under bygsla tomt: Svingen, følgende familie:Mikkel Larsson Blekastad f. 1873 i Vågå. Gift 1902 med Marit Kristensdatter Skamfer f 1877.Barn:1.Mikal f 1895 (far Nils Hansson Toset). Sjå Perskogen på Undal2.Lina f 19023.Kari f 19044.Kåre f 1907Mikkel, Marit og borna utv. til U.S.A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk til både Leiv og Carsten for veldig interessante opplysninger om Mikkels videre livsløp.Forøvrig er jeg fortsatt interessert i opplysninger om hvorvidt foreldrene hans, Lars og Kari (el. Karen) ble boende på Skamferløkken til de døde. (Jeg vet at deler av kirkebøkene for Rennebu ligger på Digitalarkivet, men dessverre dekker de ikke perioden som er aktuell her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant følgende opplysninger på s. 219, bind III, Renenbu bygdebok, Ildsås-stuggu, Skamfer. (det ser ut som det har blitt Hans Laresen isteden for Lars Hansen. Dessuten er det ikke samsvar mellom alderen på kona Karen, men kan ikke skjønne annet enn at dette må være riktig familie):Hans Larsen Blekastad, f. i SEl i Gudbrandsdalen i 18??, d. 1902. Også kalla Ildsås. Kone Karen, f. i Vågå i 1838, d. 1925.Barn:1) Ane, f. 1859. Sjå Kleivan på Skamfer.2) Kari. f. 1862. Gift med Johan Meslo, Sjå Olderøya.3) Hans, f. 18??. Utv. til USA4) Anton, f. 1866. Utv. til USA.5) Marit, f. 1871. Gift Lingård i USA6) Mikkel, f. 1873. Gift med Marit Kristensdotter Skamfer. Sjå Svingen.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk til deg også, Inger, for flere interessante opplysninger.Jeg vil gjerne fjernlåne Rennebu bygdebok, og lurer på om noen kan fortelle meg hvilke bind jeg må låne for å kunne lese om Kleivan, Olderøya og Svingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Her er sidetall og bind for de plassene du nevner (alle i bnd III):Svingen, s. 231, bind III Kleivan, s. 232, bind III Olderøya, s. 190, bind IIIDet som Leiv Skjerve har skrevet om de som bodde i Svingen, er alt som står om denne familien der.Det som står under Kleivan er følgende:Anne Larsen, f. Blekestad, f. 1859 i Vågå, død 1947. Sjå Ilsåshusa på Skamfer. Anne Larsen hadde vore i Bindalen i mange år og tente hjå godseigar Sverdrup. Ho hadde vore gift, men var skilt. Ingen barn.Anne og Torleif Haugen flytta hit og var hjå Anne Larsen dei siste åra ho levde. I 1949 kjøpte dei eigedomen, og budde der til dei bygde nytt bustadhus på Berkåk. Sjå Seljetun. Asbjørn Skamfer kjøpte eigedomen i 1965.Under Olderøya står flgende om disse folka:Johan Marinus Sivertson Meslo, f. i Holtålen i 1860. Gift 1883 med Kari Larsotter Blekastad, f. i Vågå i 1862, d. 1925. Skilt. Johan kom som tenar til Meslo og derifrå har han namnet. Kari og Johan var nokre år i Amerika. Da dei kom att, kjøpte dei Olderøya. Kari vart lam i begge beina og sat i mange år. Søster hennar Ane Larsen var hjå henne. Etter testamente arva Ane 1/3 av buet etter Kari. HO bygde seg en heim i Kleivan. Johan Meslo vart 2. gong gift med Karen Kristensdotter Skamfer. Sjå Lium i Lerkev. på Berkåk.Dette er alt som står under disse rommene (og sidetallene) jeg nevnte ovenfor.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det skal være Johan Martinus Sivertsen Meslo. Det ble litt for lite bokstaver i forrige innlegg.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk enda en gang, Inger. Det var ikke meningen at du skulle sitte og skrive av alle opplysningene til meg, men jeg er veldig takknemlig for at du tok deg bryet. Da slipper jeg å bestille fjernlån.Ellers må jeg si at det jeg har fått av opplysninger her om denne familien, har vært både flere og mer interessante enn jeg hadde forventninger om, så tusen takk igjen til samtlige !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.