Gå til innhold
Arkivverket

[#24538] Anne Kirstine Jensdatter, gift ca 1786 i Halden, men fra Ålborg


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.Ihht Hvaler Bygdebok giftet Siver Hansen fra Hvaler seg med Anne Kirstine. De bodde i Halden. Så jeg antar ekteskapsinngåelsen skjedde der. Hun skal være født ca 1760. Ihht bygdeboka blir hun også kalt Anne Lisbeth Hoxlev. Så muligens hun kommer fra en gård e.l som heter Hoxlev i Ålborg området. Første barnet nevnt i Bygdeboka er født i 1787. Vielsen kan selvsagt også foregått i Danmark.Kan noen hjelpe meg med kirkebokopplysninger iforbindelse med vielsen/forlovelsen?Er det noen som har flere opplysninger vedr. henne?Er det noen som har erfaring med søk i Danmark? mvh tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det denne husttanden du sikter til? LenkeI FamSearch har jeg funnet to registreringer i IGI på Anne Christine Hoxlev, født ca. 1760, Fredrikshald, Norge, men FS skal man ikke uten videre stole på. Det var ingen foreldre oppgitt, bare ektemannen, Syver Hansen 'Echolmen'.Hvis det er rette husstand i 1801, ser det ut som Syver har vært gift en gang før.Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei. Ja, det er det paret. Det du skriver om Siver stemmer. Han kommer fra Edholmeen på Hvaler.Men det er vielsen og eventuelt andre opplysninger om Anne Kirstine er søker.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det lar seg ikke gjøre å finne opplysninger om vielser og dødsfall i de eldste kirkebøkene for Halden. Jeg viser til følgende som står på nettsidene til Arkivverket om kirkebøker for Halden ([url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-ostfold.html#Halden>Lenke). Jeg tar her med opplysninger til og med 1834:Halden Fredrikshald (Halden) ble eget prestegjeld iflg. kgl. reskr. 13.12.1769. Da ble Nordre Fredrikshald skilt ut fra Berg og Søndre Fredrikshald fra Idd.Ministerialbøker ('MINI') I 1 1758-1791 09 Fødte. I 2 1792-1812 07 Fødte. I 3 1815-1834 10 Fødte gutter til 1823. Fødte piker til 1824. Vigde og innfl. til 1833. Konf. 1816-33.Og klokkerbøkene starter først i 1815.Jeg har imidlertid sett litt på kirkebøkene for Halden og jeg funnet de tre barna som er nevnt i 1801-tellingen + to barn til:1) Inger Maria, født 07.10.1784, datter av ”Baadsmand” Siver Hansen og hustru Livia Larsdatter som bodde på Saugbanken”.2) Mette Kirstina, født 16.04.1787 (nevnt i 1801), datter av ”Syver Hansen Ekholmen, Baadsmand” og hustru Anne Lisbeth Hoxler, ”boende paa Saugbanken”.3) Anna Maria, født 11.08.1789, datter av båtsmann Syver Hansen Ekholmen og hustru Anne Kirstine Jensdatter, ”boende paa Saugbanken” (ikke nevnt i 1801)4) Johanne, født 07.01.1795 (nevnt 1801), datter av båtsmann Syver Hansen Ekholmen og hustru Anne Kirstine Jensdatter, ”boende paa Saugbanken”5) Hans Michael, født 30.01.1798 (nevnt 1801), sønn av matros Syver Hansen Ekholmen og hustru Anne Kirstine Jensdatter, ”boende paa Saugbanken”.I 1801 opplyses det at Syver er gift for annen gang, og hvis vi går ut fra at Anne Lisbet Hoxler er et annet navn på Anne Kirstine Jensdatter, så må Livia Larsdatter være Syver Hansens første kone. For øvrig finnes de ovennevnte opplysningene fra Halden kirkebøker også i FamilySearch (IGI):1) Lenke2) Lenke3) ikke funnet i FS4) Lenke5) LenkeForuten nettsidene til Arkivverket, finnes det på DIS-Norges nettsider, Genealogiske ressurser, opplysninger om kirkebøker for Halden (Lenke). Her ser du også skifteregister for Fredrikshald er lagt ut på nettsidene til Registreringssentralen for historiske data (RHD) Lenke, og når det søker i registeret som starter i 1812 http://www.rhd.uit.no/skifter/sk_101.html. vil du se at Syver Hansen er registrert som død i 1815 (nr. 99).I et skifte vil du finne en oversikt over arvingene etter Syver Hansen, og skifter fra Østfold (original) finnes i Statsarkivet i Oslo. Det finnes en egen katalog over skifter som er mikrofilmet, og denne er nå antakeligvis, i forbindelse med at Riksarkivet skal utvides (tilbygg), overført til Deichmanske bibliotek sammen med mikrofilm/mikrofiche av kirkebøker og annet mye etterspurt materiale (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For sikkerhets skyld skal jeg sjekke opp dette med Hoxler og Hoxlev en gang til i kirkeboka. Det vil nok ta noen dager, hvis du kan vente, da. For øvrig har jeg funnet en oversikt over sogn i Ålborg amt, og det nærmeste jeg kommer, er et sogn i Hornum herred som heter Vokslev. Legger i allefall ved lenken http://www.dis-danmark.dk/kort/kortaalb.htm. Men det står helt tydelig Ho..osv. i kirkeboka!Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Takk Grethe.Her var det mye bra info å få.Jeg har også vært inne på Dis-Norge og funnet Vokslev. Men den Dansk Demografisk Database har jeg ikke vært på. Var heller ikke kjent med manglene vedr Halden kirkebok. Takk for opplisting av barna osv. Mange takk for de andre lenkene også. Her har jeg mere å grave i.Anne KIrstine Jensdatter død på Hvaler (Edholmen) i 1826 og alder blir oppgitt tilå være 67. Det står også at hun er fra Ålborg. mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg lovet å komme tilbake med familien til Syver Hansen i Halden. Jeg har nå sjekket kirkebøkene for Halden en gang til, og funnet at etternavnet er Hoxler. Og for Syvers del, ser det ut som det står 'Etholmen'. Det siste er i allefall nærmere Edholmen enn det jeg opprinnelig leste (Ekholmen). Men jeg synes det er fremdeles et mysterium hvordan Anne Lisbeth Hoxler blir til Anne Kirstine Jensdatter to år senere, da datteren Anna Maria døpes (1789) og i de senere dåpsinnførslene samt i 1801-tellingen...Er det noe nytt fra DIS-Danmark, forresten?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Det er noe vanskelig å se om den siste bokstaven i etternavnet til Syver Hansens kone er en 'r' eller en 'v'. I FS har de tolket det som det første (Hoxler), mens bygdeboka, etter hva jeg forstår, sier hun heter Hoxlev. Jeg vil vel her holde en knapp på bygdeboka.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tore Granly

Hei.Det har skjedd noe på mitt innlegg i Danmark.Er det noen som har lyst til å komme med en vurdering på om indisiene er klare nok.LenkeJeg vil om noen dager komme med en oppsumering mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Granly

Hei.Jeg lovde en opsumering, men før den kommer skulle jeg gjerne fått skrevet av envielse i Halden 1812 mellom Syver Olsen og Mette Kristine Siversdatter,og også konfirmasjonene til Mette.Mange takk2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Granly

Jeg vil med dette summere opp de opplysninger som er funnet vedr. nevnte person. Og da begynner jeg med de opplysningene jeg har fra Norge1) Inger Maria, født 07.10.1784, datter av ”Baadsmand” Siver Hansen og hustru Livia Larsdatter som bodde på Saugbanken”.2) Mette Kirstina, født 16.04.1787 (nevnt i 1801), datter av ”Syver Hansen Ekholmen, Baadsmand” og hustru Anne Lisbeth Hoxlev, ”boende paa Saugbanken”.3) Anna Maria, født 11.08.1789, datter av båtsmann Syver Hansen Ekholmen og hustru Anne Kirstine Jensdatter, ”boende paa Saugbanken” (ikke nevnt i 1801)4) Johanne, født 07.01.1795 (nevnt 1801), datter av båtsmann Syver Hansen Ekholmen og hustru Anne Kirstine Jensdatter, ”boende paa Saugbanken”5) Hans Michael, født 30.01.1798 (nevnt 1801), sønn av matros Syver Hansen Ekholmen og hustru Anne Kirstine Jensdatter, ”boende paa Saugbanken”.Ved første øyekast kan det virke som Syver Hansen hadde tre koner, men på tellinga 1801 står det at han var gift for andre gang. Kunne barn nr 2 være et sidesprang. Jeg har fått tilsendt skifte etter Syver Hansen fra 1816. Der står det tydelig at Mette Kirstina er datta av Anne Kirstine. Ut fra den opplysningen konkluderer jeg med at Anne Lisbeth Hoxlev og Anne Kirstine er samme person. Når Anne Kirstine Jensdatter dør på Hvaler i 1826 står det skrevet at hun var født i Ålborg. Dessverre finnes det ikke kirkebøker med vielser fra denen perioden for Fredrikshald (Halden)Opplysninger fra Danmark: a) 20.9.1762 Vor Frue, Ålborg: Anne Kirstine, Far: Jens Michelsen, Mor: Mette Magrethe Knudsdatter.b)13.11.1762 Vor Frue?, Ålborg Død: Mette Magrethe Knudsdatter, Jens Hoxleufs hustruc) 30.11.1761 Budolfi, Ålborg Vielse: Jens Michelsen Hoxleuf og Mette Margrete Knudsdatterd) 10. 2.1761 Vor frue, Ålborg Vielse: Jens Michelsen Hoxlev og Inger Jensdatter Lunde) 1.10.1768 ?, Ålborg Død: Jens Michelsen Høkslevf) 1768 skifte Her blir han også kalt Hoxleuf. Skifte viser at han etterlot seg 3 levende barn i 1768. Et fra hvert ekteskap. Gift førstegang med en Anne Nielsdatter.g) Datteren fra 1. eksteskap kaller seg også Hoxleuf når hun gifter seg i København.Det ser ut til å være flere par som heter Jens Michelsen og Anen Nielsdatter, så jeg tror Jens tok sitt fødested som extra navn for å unngå misforståelser.Konklusjon: Bruken av Hoxlev/Hoxleuf skulle være en godt bevis på at Anne Kristine Jensdatter var datter av Jens Michelsen Hoxleuf og Mette Margrethe Knudsdatter. I tillegg ser vi at 1. datter til A.K blir kalt for Mette etter A.K’s mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Granly

Jeg ser det er sniket seg inn en skrivefeil herd) 10. 2.1761 Vor frue, Ålborg Vielse: Jens Michelsen Hoxlev og Inger Jensdatter LundDatoen skal være 10.2.1764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.