Gå til innhold
Arkivverket

[#24548] Thomas Torkildsen i USA


Gjest Magne A. Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne A. Larsen

Min farmors bror Thomas Torkildsen, født 4 febr. 1860 i S. (Søndre) Horten utvandret til USA. Foreldrene var Gregar Torkildsen og Christiane Andersdtr. Kjær. Det er ikke kjent når han utvandret eller hvor han slo seg ned. Jeg har gjort en rekke forsøk på å spore ham opp i de fleste kjente databaser, og henvendelse til ambassaden har forblitt ubesvart. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Før vi starter å lete:Hvor har du lett? Har du startet fra grunnen av; med kirkebøker eller i hvert fall FT 1865Er du sikker på at han brukte Torkildsen som etternavn? Selv om Horten ikke er SÅ liten vil jeg tro at den patronyme navnetradisjonen ble fulgt frem mot århundreskiftet. Om han emigrerte som ung mann ville Gregersen vært mer sannsynlig?Hva med alternative etternavn (etter steder eller garder? Og vet du om andre fra familien eller venner som emigrerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det ser sånn ut! :-)I manisfestet på Ellis Island står det at han er sjømann, og at nærmeste pårørende i Norge er svigerbror August Larsen, Krohnstadbakken, Bergen. Han reiser til sin søster Kristine Arnesen i Bay City, Michigan. [url="http://www.ellisisland.org/cgi-bin/tif2gif.exe?T=I:\T715-2950\T715-29500429.TIF&S=.5>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Og i 1920 besto familien Arnesen av: Arn(e), Kristiane og barna Arne, Gerda,Anna, Maria og Clara Sophie. Sjømannen er nok ute og seiler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ja Jan; det kan se slik ut, og jeg har i hvert fall ikke funnet han (enda) i 1930-tellingen - der ville han jo vært registrert selv om han ikke var 'head'Ikke har jeg funnet han i SSDI hellerKanskje skal vi avvente Magne's kommentarer? Sjømannen kan jo ha vendt hjem - eller til andre steder.Skulle det dukke opp mer som indikerer at han forble i Michigan kan jeg om nødvendig innhente hjelp fra en venn av meg i Sturgis, Michigan, ikke så veldig langt fra Bay City

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Her fant jeg noe rart:CAPTAIN THOMAS THORKILDSEN Captain Thomas Thorkildsen, master of the schooner James C. King, is a native of Norway, having been born in 1841, son of Grador and Christina Thorkildsen. The parents were also born in Norway, and the father followed the trade of boiler maker. Thomas Thorkildsen received his education in his native land, and before commencing his seafaring life was employed in machine shops. He sailed on salt water for nine years, in English and Dutch vessels, and after coming to the United States commenced sailing on the lakes. For nine years he was on the steamer Benton, and for the past two years he has been captain of the schooner James C. King. In 1887 at Saginaw, Mich., Captain Thorkildsen was married to Miss Maggie Gonnico, of that city, and they have two children: Diana C., born November 25, 1893 and Norman Frederick, born November 17, 1895. They reside in Bay City, Michigan. In his career both as a salt-water and fresh-water sailor the Captain has been very fortunate, never having met with any disaster or accident worthy of mention.Dette er kopiert herfra: http://linkstothepast.com/marine/captainsT.htmlUt fra fødselår og kronologi forøvrig stemmer det jo ikke, men navn på foreldrene, yrke og bosted er jo et pussig sammentreff!!Kommentarer? Kommentarer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Den såg interessant ut...!! :-) Litt info fra census 1930:Arne Arneson, Bay city, f. ca 1876Severin M Arneson, Bay city, f. ca 1910Maria Arneson city, Bay city, f. ca 1908Clara S Arneson city, Bay city, f. ca 1911Da er det kanskje dette samme Maria:MARIA ARNESEN født 11 Nov 1907, død 22 Mar 1995 (48642 Midland, MI) SSN: 367-03-1686Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hadde det ikke vært for oppgitt fødselsår i lenken i (11) ville det vært svært mye som tydet på at rett mann var funnet.Kan noen lære meg hvordan jeg leter videre i scannede dokumenter for å finne noen i 1910 (åpne lenken i (11)Mannen her har jo rett alder i hvert fall; kanskje viser det seg å være en og samme mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Mener du linken i (12)?For å se de scannede imagene på [url="http://www.ancestry.com/>http://www.ancestry.com/ må man ha et abonnement.Det er jo ikke noe tvil om at det er rette vedkommende som du har funnet i (11), det står at han 'followed the trade of boiler maker'. Boiler maker er en kjelsmed, og hva er yrket til Greger Thorkildsen i FT-1900?? Kjedelsmed !! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til noen kan hjelpe meg å finne frem i 1910-tellingen er det jo moro å forsøke å finne ut mer om den godeste Thomas sjømann.Han er jo tidligere oppgitt med adresse Bergen; dette kan være samme karen selv om fødested er oppgitt til å være Bergen i denne lenkenLenkeJeg finner ingen med dette navnet i Bergen i 1865 så mye tyder på at det er notert feil, skulle vært Horten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jan; jeg mener også at det må være samme mann. Som du riktig påpeker er det lenken i (12) jeg vil ha hjelp til å komme videre med. Jeg er 'subscriber'; men for 1910 må en lete i imagene. Spørsmålet er altså; hvordan finner jeg rett 'roll' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

I mellomtiden; til orientering: Jeg fant artikkelen om 'CAPTAIN THOMAS THORKILDSEN' ved frisøk i Google på navnet + Bay City.Utrolig hva en kan finne på nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Kan dette vera dottera til Mr. Thorkildsen? ho er iallfall fødd på rett dato :-)EMERY, DIANA 377-24-4492 MI 25 Nov 1893 Aug 1972 MI Wyandotte, Michigan 48192Dette er frå SSDI.Eg prøvde også å finna sonen, men det dukka opp kun ein Norman f. 17.11.1895 og han heitte Frakes til etternamn...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Magne, denne 'svigerbror August Larsen, Bergen', han er ikke 'tilfeldigvis' din farfar?Du innelder ho denne debatten med 'Min farmors bror'..., så vil det jo stemme at August er mannen til din farmor.og du heter jo også Larsen til etternavn.... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jan; de to lenken du viser til er de samme (de jeg fant)Spørsmålet er fortsatt hvordan jeg kan lete frem den rette image'n. Jeg er abbonent men har ikke klart '1910'n'Av lenken min i (12) får en jo disse opplysningene: Name: Thomas Thorkildson Age in 1910: 50 Estimated Birth Year: 1859 Home in 1910: 3-WD BAY 1-PCT, BAY, Michigan Race: White Gender: Male Series: T624 Roll: 637 Part: 1 Page: 64A Year: 1910men hvordan finner jeg den rette image'n?? Det må vel la seg gjøre å lete målrettet blant alle image'ene som utgjør Bay City. Må vi vente på Laila for å få svar??Forøvrig til innlegg (19) av Mariann:Den ser aktuell ut. Jeg tok en 'spansk en' og fant to personer i Wyandotte, Michigan med etternavnet Emery.Ringte den ene men der var Diana ukjent for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Jo, jeg såg de var de samme, jeg bare postet den på nytt for jeg forstod deg slik at du ikke kom inn på den lenken... :-)Men jeg skjønner hva du mente nå.Fant forøvrig en THOMAS TORKILSEN, født: 10 Feb 1896, død: Mar 1949 (not specified) (none specified) SSN:379-28-2990, MichiganKan det være en sønn?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne A. Larsen

Jeg er målløs, takknemlig og nesten rørt til tårer over så mye velvilje og bistand. Og jeg er imponert over hva dere har klart å finne på så kort tid. For å ta tingene i rekkefølge; Thomas hadde 2 søstre, Inga Andrine f.1856, gift Eielsen og min farmor Maren Olia f. 1866 gift Larsen. Ja, August Larsen,Kronstadbakken, Bergen var min farfar. Så til innlegg 6. Thomas hadde ingen søster Kristine Arnesen å reise til.Kan dette ha vært 'en spansk en' for å lettere slippe inn? Så langt jeg vet kom han aldri tilbake til Norge. Er det noen som har noen ide om hvordan jeg kan spore opp evt etterkommere som er i live. Hver gang jeg tror jeg er i nærheten av noe så er 'der noen som tilbyr seg å jobbe med saken for en neve dollar'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

At kapteinen i Bay City er riktig; likeledes 'har vi han' i Census 1910 samme sted.Selv om familien er beskrevet i (11) synes jeg vi skal finne han i det scannede image'et i Census - eventuelt andre barn kan jo ha dukket opp (23)Tror nok at vi snart får råd om søk; går ikke det så får 'noen av oss' dele på oppgaven å bla gjennom noen hundre image.....Vi fortsetter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.